| Auto | 21 juli 2000 |
Open rijden in de Toyota MR2Open rijden behoort tot de hoogst bereikbare automobiele geneugten. Samen met de stuurmansvreugde zoals die enkel in sportwagens van het zuiverste water beleefd kan worden, welteverstaan. Een combinatie van beide kan zelfs een verslavende uitwerking hebben. De nieuwe Toyota MR2 voorziet in het eerste en genereert het tweede. De nieuwe Toyota MR2 is een leuke auto. En gespoten in het frivole geel van de testwagen bovendien een eyecatcher van formaat. Je hoeft niet eens heel veel verstand van auto's te hebben om te zien dat de ontwerpers zich zwaar hebben laten inspireren door een peperduur, maar desalniettemin buitengewoon populair product van Europese origine. De Boxster heeft de toekomst van Porsche niet alleen weer voor een flink aantal jaren veiliggesteld, maar het merk bovendien binnen het bereik van een grotere schare bewonderaars gebracht. Toyota heeft het concept van de Porsche Boxster overdacht en opnieuw uitgewerkt. Ziedaar de Toyota MR2. Maar dan voor de helft van de prijs van een Porsche Boxster. Spierbundels Toyota doet er ook goed aan om een extra potente versie te overwegen, want de 103 kW/140 pk leverende 1,8 liter viercilinder zestienklepper is voor het mooi een maatje te klein. De 950 kilogram wegende rakker speert weliswaar in 7,9 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h en haalt desgewenst door naar een topsnelheid van 210 km/h, maar spannend wordt het niet. De pal achter de stoelen geplaatste motor klinkt al niet hitsig en maakt van de MR2 al helemaal geen hitsige auto. Veiligheid Een en ander behoeft de veiligheid overigens niet in de weg te staan. De MR2 kan eenvoudig gecorrigeerd worden. De terzake doende mechanische voorzieningen zijn eveneens dik in orde. Schakelen doet de MR2 meer dan uitstekend. Een kort pookje maakt lekker korte slagen, terwijl een minieme uitslag van het lederen sportstuurtje al een koersverandering tot gevolg geeft. De MR2 stuurt simpelweg strak en dankzij een goed gekozen dosis gevoel ook nog eens bijzonder smakelijk. De randvoorwaarden voor een krachtiger aggregaat achter de voorstoelen zijn in orde. Gezellig Verder word je door de auto lekker ingesloten, hetgeen een goed en veilig gevoel geeft. Zelfs wanneer het giet, blijkt de MR2 geen verkeerde auto. In de beslotenheid van het interieur onder het kapje wordt het dan zowaar gezellig. Zeker wanneer de verlichting ontstoken wordt en de dashboardlampjes rood oplichten. Het dashboard zelf steekt stevig in elkaar en is opgetrokken uit somber stemmend zwarte maar solide ogende kunststoffen. Recht achter het stuurwiel heeft de toerenteller een prominente stek toegewezen gekregen. Om de gelijkenis met de Porsche Boxster ook in het interieur te onderstrepen. Kriebels Ter introductie heeft Toyota de MR2 in een special edition uitgebracht. Tegen een bescheiden meerprijs van 3500 piek spuit Toyota het plaatwerk niet alleen knalgeel, maar zijn de sportstoelen eveneens met zwartlederen bekleding overtrokken en wordt het hoofd koel gehouden met airconditioning. Voor dat geld kun je dus niet tobben, tenzij je de kriebels krijgt van geel. Al met al is de Toyota MR2 een hoogst vermakelijk vervoermiddel, dat met wat extra power nog aantrekkelijker wordt. Praktisch is de auto echter niet. Voor vakantieritten naar het zoele zuiden van Europa schiet de MR2 eigenlijk zelfs tekort. Je kunt amper je scheerspullen en een bundeltje schone boxershorts kwijt. Om over een extra trui maar te zwijgen. |