Een kaskraker van formaatEen mooie vrouw laat mannen soms het hoofd subtiel in haar richting wenden en houdt even hun aandacht gevangen. Totdat de jaren haar schoonheid gaan overschaduwen. Een mooie en fraai gelijnde auto weet bij mannen en zelfs vrouwen eenzelfde effect op te roepen. Totdat zijn uniciteit in massa is overgegaan. Zo verging het de Alfa Romeo 156 sedan en zo zal het de Alfa Romeo Sportwagon vergaan. Onderhuids schuilt echter een verleider die de waan van de dag kan weerstaan.
Er zijn in deze tijd nauwelijks onderwerpen denkbaar waarvoor mannen zich meer interesseren dan voor leden van de andere sekse en de heilige koe. Die vaak meer dan normale en zelfs overmatige belangstelling vindt onmiskenbaar een grond in het gevoel en kent daardoor vele uitlaatkleppen. De scheiding tussen werktijd en vrije tijd lijkt dan zelfs te vervagen. In menig sollicitatiegesprek staat de leasebak hoog op de agenda, terwijl tijdens het verjaardagspartijtje de avond daarna het selectieproces van een nieuwe vierwieler wordt gestart. Vertrouwd beeld De Alfa Romeo 156 is voor de Italiaanse fabrikant een kaskraker van formaat. De opvallend gestileerde sedan heeft de verkoopresultaten van zijn voorganger 155 inmiddels doen verbleken en lijkt nog altijd niet aan het einde van zijn populariteit te zijn gekomen. Het nieuwtje is er trouwens wel van af. In de eerste maanden van zijn leven was de 156 nog goed voor spiervertrekkingen in de nek dan wel gevaarlijke inhaalmanoeuvres onder medeweggebruikers. Inmiddels is de Italiaan zo'n vertrouwd beeld geworden op het vaderlandse wegennet,dat een kennis en fanatiek berijder van een 156 onlangs verzuchtte dat zijn volgende leasewagen een Volkswagen Golf zou worden. De dag daarvoor had hij drie kwartier lang als derde in een rijtje van vier Alfa's 156 de linkerbaan van een snelweg onveilig gemaakt. Het onderscheidend vermogen van zijn auto was met het vorderen van de rit langzaam weggeëbd. De 156 Sportwagon wacht eenzelfde toekomst. Alfa Romeo heeft al aangekondigd dat naar verwachting meer dan de helft van de productiecapaciteit aangewend zal worden ten faveure van de Sportwagon. Dat betekent dat de fantastisch gelijnde Sportwagon in een ontstellend hoog tempo van een zeldzame schoonheid zal vervallen tot fraaie auto die eigenlijk voor veel te veel mensen bereikbaar is. Schoonheid is onthutsend relatief. Wanneer ze gemeengoed wordt, verliest zij haar glans. Geen doetje Onder de motorkap van de Italiaan arbeidt een vijfcilinder 2,4 liter direct ingespoten common rail turbodieselmotor, die een maximumvermogen van 100 kW/136 pk bij 4200 tpm en een indrukwekkend maximumkoppel van 304 Nm bij 2000 tpm via de voorwielen op het wegdek brengt. De minst krachtige dieselgestookte Sportwagon 1.9 JTD is al geen doetje, maar de vijf zuigers van de 2.4 JTD zijn helemaal goed voor een vreugdevolle krachtsontwikkeling. De 1325 kilogram wegende auto snelt in 9,5 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h en stoomt op verzoek door naar een topsnelheid van 203 km/h. Plezieriger dan harde cijfers is echter het gemak waarmee de wagen tussenacceleraties verzorgt. Vanaf 1800 tpm zijn er bakken trekkracht voorhanden, zodat de beresterke Alfa zich vrijwel zonder schakelbewegingen uit de voeten kan maken. Hoogtoerige zestienkleppertjes worden met groot gemak losgereden, waarbij de inzittenden nauwelijks gehinderd worden door een overmaat aan gerucht. Aan de pomp toont de diesel zijn spaarzame kant. Een gemiddeld testverbruik van 1 op 13,4 is voor een diesel weliswaar niet indrukwekkend, maar gezien het krachtspotentieel en de nauwelijks te onderdrukken lust om dat aan te spreken, valt de consumptie alleszins mee. Comfortabel Er zijn massa's mensen die niet gehinderd worden door enige terzake doende ervaring, maar wel met het vooroordeel rondlopen dat Alfa's van die stuiterharde bakken zijn, waarin je billen luttele centimeters boven het wegdek zweven. Het tegendeel is echter waar. Een 156 die niet voorzien is van een verlaagd onderstel, is simpelweg comfortabel geveerd en weet goed raad met allerlei narigheid in het asfalt. Dat neemt echter niet weg dat de karakteristieke dynamiek verdwenen is. Je kunt zo'n 156 Sportwagon ontzettend hard door een curve jagen, waarbij de auto tot in extreme situaties beheersbaar blijft en zich daarbij informatief toont. De auto stuurt ook lekker strak en met voldoende gevoel, zodat de liefhebbers zich niet tekortgedaan zullen voelen. Minder vrolijk zijn we over de versnellingsbak, die voor het mooi te lange schakelbewegingen vereist en zich bovendien minder soepel van verzet laat wisselen dan wenselijk zou zijn. Eenzelfde verhaal gaat voor de remmen op. Gezien het vermogen zouden de stoppers naar mijn smaak wel wat enthousiaster op een neerwaartse beweging van het middelste pedaal mogen reageren. Niet groot Het binnenste van de nieuwe Alfa Romeo Sportwagon is eerst en vooral erg mooi. De praktische kant van de zaak kan tijdens verkoopgesprekken beter wat onderbelicht blijven. Om te beginnen is de 156 Sportwagon niet groot. Vier volwassen kunnen goed in de auto uit de voeten, maar de onderdanen van de achterinzittenden wordt niet bijster veel ruimte gegund. Je moet een Sportwagon evenmin als een alternatief voor een Volkswagen Passat Variant of een Peugeot 406 Break beschouwen. Met een laadvolume van slechts 378 liter is de auto op dit onderdeel geen partij voor de zojuist genoemde pakezels. Ten opzichte van de sedanvariant biedt de Sportwagon echter naast meer laadvolume eerst en vooral meer flexibiliteit. De achterbank is in ongelijke delen neerklapbaar, waardoor langere of grotere spullen ook gewoon ingeladen kunnen worden. Feitelijk is de Sportwagon een aanrader bij uitstek voor degenen die altijd al dolgraag een Alfa Romeo 156 in eigendom wilden verwerven, maar die zich tot op heden door de beperkte bagageruimte hebben laten weerhouden. Dieselen Alfa Romeo heeft de Sportwagon standaard al voorzien van veel nuttige en aangename zaken. Zo opent de prijslijst met een bedrag van 49.950 gulden voor de 88 kW/120 pk leverende Sportwagon 1.6 TwinSpark, die voor die munten geleverd wordt met items als ABS, twee airbags, sidebags, elektrisch bedienbare voorramen, elektrisch bedienbare buitenspiegels, centrale portiervergrendeling en radiovoorbereiding met vier speakers. Interessant wordt het echter pas vanaf 52.250 gulden. Voor dat bedrag lepelt Alfa Romeo de 106 kW/144 pk sterke 1,8 liter onder de motorkap, die de Sportwagon van de gewenste dynamiek voorziet. Een armsteun tussen de voorstoelen en op de achterbank, verwarmde buitenspiegels alsmede een bagagenet worden dan ineens meegeleverd. De 60.250 gulden kostende 2.0 TwinSpark schopt het tot 114 kW/155 pk en krijgt standaard een lederen stuurwiel en een paar kloeke lichtmetalen velgen gemonteerd. Top of the line is de 140 kW/190 pk sterke Sportwagon 2.5 V6 24V, die voor 77.250 gulden tevens verrijkt is met een airconditioning en lederen bekleding. Dieselen kan natuurlijk ook. Vanaf 59.250 gulden levert Alfa Romeo de Sportwagon 1.9 JTD, die identiek uitgevoerd is als de 1.6 TwinSpark en een maximumvermogen levert van 77 kW/105 pk. Last but not least is er de hier gepresenteerde 2.4 JTD, die een gelijk uitrustingsniveau heeft als de 2.0 TwinSpark maar bovendien airconditioning heeft. Stil en soepel De nieuwe Alfa Romeo Sportwagon is meer dan een aantrekkelijke auto. Zeker met de beproefde 2,4 liter vijfcilinder turbodiesel onder de motorhuif vormt de Italiaanse bolide een combinatie waar je wel pasta van lust. De krachtbron is stil en soepel en biedt bovendien voldoende potentieel om de kwaliteiten van het onderstel uit te buiten. Rijden doet de Sportwagon immers als de bovenste beste, waarbij comfort en sportiviteit hand in hand gaan. Goedkoop is de Italiaan helaas niet. Een beetje Sportwagon inclusief airconditioning en lichtmetalen velgen kost al snel zo'n 57 mille. De belangrijkste tekortkoming van de nieuwe Sportwagon is het beperkte aanbod van ruimte, waardoor de auto te midden van de kloeke stationwagons in het segment niet echt serieus genomen kan worden. De Alfa Romeo Sportwagon is daarmee eerst en vooral een alternatief voor de immens populaire 156 sedan. |