Auto 7 juli 2000

Nissan Maxima QX 2.0 Elegance
is stil maar saai

Door Arno Witvliet
Je rijdt geen auto om je maatschappelijke positie te onderstrepen. Je bent evenmin erg gevoelig voor een modieus design. Je zoekt echter een luxueuze en royaal bemeten wagen die best een lieve duit mag kosten. Het moet natuurlijk leuk blijven. Bovendien wil je zo weinig mogelijk herrie aan je hoofd hebben. Wie zich in bovenstaand profiel herkent, wordt sterk aangeraden door te lezen. Je bent namelijk helemaal klaar voor de nieuwe Nissan Maxima QX.

De Nissan Maxima QX is altijd een beetje een vreemde eend in de bijt geweest. Ooit maakte de auto zijn debuut met een kloeke 3,0 liter zescilinder benzinemotor onder de motorhuif. Kleinere machines waren domweg niet beschikbaar. De Maxima QX was immers overduidelijk naar de smaak van de Amerikaanse consument ontworpen. Aan de overzijde van de grote plas believen ze geen amechtig presterende motoren.

In Europa staan de zaken er aanzienlijk anders voor. Om te beginnen kost de benzine op dit continent een veelvoud van wat een Amerikaan voor dezelfde hoeveelheid dient te betalen. Bovendien zijn de aankoopbedragen van auto's in Europa stukken hoger. Nissan had dat al vrij snel in de smiezen en stemde de tweede generatie Maxima QX dan ook meer af op de Europese consument. Zo werd de auto leverbaar met een 2,0 liter zescilinder, die niet alleen vriendelijker geprijsd was maar bovendien minder gulzig met brandstof omsprong. Het succes bleef niet uit. Nissan wist zeker de eerste jaren flink wat Maxima's QX de markt in te drukken. Zoals het echter bijna alle Japanse merken vergaat, zakken de verkopen na een jaar of drie in omdat een nieuwe generatie meestal niet lang meer op zich laat wachten.

Nissan beschikte echter anders en trok uiteindelijk een kleine zes jaar uit om een opvolger klaar te stomen. Sinds kort staat deze derde generatie bij de dealer in de showroom.

Uitstraling
De nieuwe Nissan Maxima QX is herkenbaar. Net als voorheen is het geen bijzonder charmant gestyleerde auto. De Maxima QX kan desalniettemin bogen op een zakelijke, correcte uitstraling. Liefhebbers van schoonheid dan wel een inspirerend design worden vriendelijk doch beleefd doorverwezen naar bijvoorbeeld de showrooms van Alfa Romeo of Audi, alwaar de bewezen betrouwbaarheid dan wel de stevige prijsstelling tot onderwerp van gesprek benoemd kan worden.

Bij Nissan koop je betrouwbaarheid, comfort, rust, luxe en ruimte, en voor dat alles wordt een heel schappelijk bedrag in rekening gebracht. Zo is de Maxima QX leverbaar vanaf 59.995 gulden, en voor die munten arbeidt reeds een heuse zescilinder benzinemotor onder de motorhuif. Verder worden de inzittenden standaard bediend met veiligheidsverhogende zaken zoals ABS, twee airbags en sidebags in de voorstoelen. Bovendien zijn airconditioning, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, elektrisch bedienbare ramen voor en achter alsmede elektrisch bedienbare en verwarmde buitenspiegels bij de prijs inbegrepen. Leuker wordt het natuurlijk wanneer tegen een meerprijs van 7205 piek niveau Luxury wordt verruild voor niveau Elegance. De uit de kluiten gewassen Japanner wordt dan ineens standaard voorzien van lichtmetalen velgen, mistlampen in de voorbumper, xenonverlichting, houtmotiefpanelen, lederen stuurwiel, boordcomputer, climate control en een zogeheten ”fine vision”-instrumentenpaneel.

Geen hardloper
Op papier staan de zaken er voor de Maxima QX uitermate gunstig voor. De harde praktijk moet echter uitwijzen of de topper van Nissan inderdaad een plezierige kompaan is. Na een diepgaande beschouwing kan een aantal duidelijke conclusies worden getrokken. Zo is de nieuwe Maxima QX stil, weldadig stil zelfs. De beproefde 2,0 liter zescilinder krachtbron snort zijdezacht naar de hogere toerenregionen, waarbij het geluid nimmer aanzwelt tot een onbeschaafd klinkende herrie.

Verder worden de inzittenden effectief gevrijwaard van allerhande rijgeluiden veroorzaakt door wind of banden. De nieuwe Maxima QX is geen hardloper. De 2,0 liter krachtbron levert een maximumvermogen van 103 kW/140 pk bij 6400 tpm en een maximumkoppel van 179 Nm bij 3600 tpm. Genoeg om een topsnelheid van 203 km/h te realiseren, maar niet genoeg om van de 1415 kilogram wegende Japanner een kwiek rijdende auto te maken. Nuchter beschouwd kom je natuurlijk niets tekort, maar het verlangen naar extra getrainde spierballen kan amper onderdrukt worden.

Saai
De Nissan Maxima QX is een saaie auto. De nieuweling is vanbuiten al geen sprankelende persoonlijkheid, vanbinnen vallen je kaken evenmin van verbazing open. Saaie kunststoffen en een weinig fantasievolle vormgeving zetten de toon. De houtmotiefpanelen vormen een moedige maar mislukte poging het geheel van enige distinctie te voorzien.

Rijden doet de Nissan Maxima QX comfortabel en veilig, maar ook vooral saai. Met de strak sturende en goed liggende Primera in het achterhoofd is de Maxima QX zelfs een beetje teleurstellend. De auto is lekker geveerd en kan tevens met onbehoorlijke snelheden de hoek om gejaagd worden, de makke is echter dat noch de besturing noch het onderstel in de gewenste dosis informatie voorziet.

De Nissan Maxima QX is derhalve de auto bij uitstek voor kilometervreters die in opperste rust en comfort het asfalt van snelwegen onder de wielen willen laten glijden. Voor de liefhebber van autorijden die een bochtig traject niet schuwt, heeft de Maxima QX weinig vreugde in petto.

Meer vermogen
De Maxima QX doet zijn naam eer aan. De grote Nissan is inderdaad maximaal royaal met ruimte. Zowel voorin als achterin biedt de auto genoeg bewegingsvrijheid voor hoofd en onderdanen. Het bagageruim meet een inhoud van 520 liter en kan daarmee flink wat koffers en tassen verhapstukken. De stoelen zijn trouwens prima vormgegeven, al schieten de verstelmogelijkheden een beetje tekort. Op een of andere manier zit je net niet helemaal perfect.

Al met al is de Nissan Maxima een uitstekende auto, die zeker voor de beschreven doelgroep meer dan het overwegen waard is. Zodra echter terzake doende liefhebberij de kop opsteekt, valt de Maxima QX wegens gebrek aan enthousiasmerende eigenschappen een beetje buiten de boot. Slechts de behoefte aan meer vermogen kan dan bevredigd worden. Daartoe levert Nissan de Maxima QX met een 147 kW/200 pk sterke 3,0 liter zescilinder machine.