Auto | 23 juni 2000 |
Hoofdprijs voor binnenruimteCitroën blijft boeien. De eigenzinnige fabrikant heeft de mensheid in de tamelijk korte geschiedenis van de automobiel meer dan eens verbaasd doen staan. Technische spitsvondigheden en originele creaties wisselden elkaar binnen een respect afdwingend tijdsbestek af. Het afgelopen decennium dongen de nieuwe uitgaven van Citroën geenszins naar de originaliteitsprijzen mee. Thans heeft het merk de zaken in de ontwerpstudio gelukkig weer goed op de rit. De Xsara Break is jammergenoeg net van daarvoor.
Na het debuut van de Xantia zakte Citroën als gevolg van de heersende doctrine binnen het moederconcern PSA, waarvan ook Peugeot deel uitmaakt, weg in een zoutloze periode waarvan de Saxo en Xsara nog altijd de blik geworden exponenten zijn. De toekomst oogt echter alleszins rooskleurig. De recent gelanceerde Xsara Picasso staat simpelweg als een huis en prototypes als de eigenwijze Pluriël en de gedistingeerde C6 Lignale beloven veel goeds. Laadruimte Ondanks de populariteit van dit type auto verschuift de belangstelling steeds nadrukkelijker in de richting van de compacte en veelzijdige multi purpose vehicles. De verkoopsuccessen van de Renault Scénic, Citroën Xsara Picasso en Opel Zafira spreken in dit verband duidelijke taal. Ten opzichte van de conventionele stationwagon munten deze auto's uit in overzichtelijkheid, spitsvondigheid en variabiliteit. In een tijd waarin vrije tijd, hobby's en gezin meer dan ooit in de schijnwerpers staan, is de attractiviteit van dergelijke auto's welhaast vanzelfsprekend. Voor de relatief stevige meerprijzen wordt met dank aan de economische voorspoed de hand tegenwoordig niet omgedraaid. Hoewel de stationwagen onmiskenbaar terrein verliest aan de compacte mpv, profiteert dit slag auto's echter tegelijkertijd van de aandacht voor de activiteiten die buiten kantooruren plaatsvinden. Een royaal bemeten laadruim is natuurlijk ideaal voor de kampeeruitrusting, kinderfietsjes, versgestoken graszoden of andere ruimte vergende zaken. Prima prestaties Last but not least bedient Citroën de dieselaars met een direct ingespoten 2,0 liter common rail turbodiesel. Dit machien voorziet in een maximumvermogen van 66 kW/90 pk bij 4000 tpm en een maximumkoppel van 205 Nm bij 1900 tpm. Aldus voortgedreven weet de Xsara Break prima prestaties neer te zetten. De charmant gestileerde Fransoos sprint in 13,3 seconden vanuit stilstand naar een snelheid van 100 km/h en toont desgewenst adem totdat zijn topsnelheid van 181 km/h bereikt is. De 2,0 liter zelfontbrander is zonder meer een prachtmachine. De krachtbron verschaft de Xsara Break niet alleen een levendig karakter, maar toont zich tegelijkertijd opvallend beschaafd. De motor hangt lekker aan het gas en is voldoende soepel. Slechts in de onderste toerenregionen reageert de Citroën wat slapjes, maar eenmaal voorbij de 1500 tpm toont de auto een en al leven. De brandstofconsumptie blijft desalniettemin ruimschoots binnen de grenzen van het betamelijke. Gemiddeld verstookte de Xsara Break gedurende de testweek elke 14,8 kilometer een liter dieselolie. Achteras Het bochtgedrag van de Xsara kan eveneens de toets der kritiek goed doorstaan. Het effect van de meesturende achteras geeft in eerste instantie een wat onwennig gevoel. Bij snel ingestuurde bochten wekt de Fransoos de indruk zijn achterzijde buiten de baan te willen zetten. Deze neiging is echter geenszins verontrustend en gemakkelijk in te tomen. De rechtuitstabiliteit van de wagen is dik in orde, terwijl de besturing eveneens tot tevredenheid stemt. De Xsara stuurt redelijk strak en met voldoende gevoel. Een klemmend beroep op de vertragingsinstallatie resulteert in een voldoende vertrouwen inboezemende decelleratie waarbij in grenssituaties op het standaard gemonteerde ABS vertrouwd kan worden. Langbenigen De stoelen in de Xsara zijn typisch Frans. De vormgeving en dus de hoeveelheid zijdelingse steun is goed, maar ze zijn wat minder stevig dan wenselijk zou zijn. Verder miste ondergetekende node een hoekverstelling op de zitting van de bestuurdersstoel. Langbenigen zullen constateren dat de dijen al halverwege uit de zitting loskomen, wanneer de stoel in de achterste stand vergrendeld staat. Vermoeidheid is dan ook sneller actueel dan nodig zou zijn geweest. Een in lengte en diepte verstelbaar stuurwiel is overigens wel standaard. Modellen Scherpe prijs Jammergenoeg heeft Citroën de Xsara onvoldoende geïnjecteerd met het erfgoed van de Double Chevron. Citroën heeft met de Xsara bewezen dat het een goede Peugeot kan maken. Het ontbreekt de Xsara simpelweg aan onderscheidend vermogen. Thans lijkt Citroën binnen het immense PSA-concern weer de ruimte te krijgen die het merk op grond van zijn traditie verdient. De slimme en vooruitstrevend gelijnde Xsara Picasso is daarvan het blik geworden bewijs. Het is dan ook zeer waarschijnlijk dat de opvolger van de Xsara Break meer Citroën en minder Peugeot zal zijn. In een tijd waarin het nastreven van fusies en synergie vanzelfsprekend is geworden, mag een dergelijk perspectief met recht verblijdend genoemd worden. |
Technische gegevens
Motor
Maten en gewicht
Prijs
Positief
Minpunten
|
![]() |