Auto 23 juni 2000

Hoofdprijs voor binnenruimte

Citroën blijft boeien. De eigenzinnige fabrikant heeft de mensheid in de tamelijk korte geschiedenis van de automobiel meer dan eens verbaasd doen staan. Technische spitsvondigheden en originele creaties wisselden elkaar binnen een respect afdwingend tijdsbestek af. Het afgelopen decennium dongen de nieuwe uitgaven van Citroën geenszins naar de originaliteitsprijzen mee. Thans heeft het merk de zaken in de ontwerpstudio gelukkig weer goed op de rit. De Xsara Break is jammergenoeg net van daarvoor.

De Xsara Break is helemaal geen lelijke auto. In tegendeel zelfs. Vloeiende lijnen en goedgekozen rondingen voorzien in een evenwichtig beeld, dat echter niet in staat is het hart een aantal slagen sneller te laten kloppen. Voor het gros der mensheid is de Xsara Break een uiterst correct vormgegeven en derhalve acceptabel vervoermiddel. Voor een beetje autoliefhebber is het een wat fantasieloze creatie. Op de grille prijkt immers wel de vermaarde double chevron. Hetzelfde logo tooide eens Citroëns als de Traction Avant, DS, 2CV, GS, CX en wordt nog altijd op de indrukwekkende motorhuif van de XM gelijmd.

Na het debuut van de Xantia zakte Citroën als gevolg van de heersende doctrine binnen het moederconcern PSA, waarvan ook Peugeot deel uitmaakt, weg in een zoutloze periode waarvan de Saxo en Xsara nog altijd de blik geworden exponenten zijn. De toekomst oogt echter alleszins rooskleurig. De recent gelanceerde Xsara Picasso staat simpelweg als een huis en prototypes als de eigenwijze Pluriël en de gedistingeerde C6 Lignale beloven veel goeds.

Laadruimte
De Xsara Break is een belangrijke auto voor Citroën. In de middenklasse wordt immers als vanouds de bulk van de verkopen gerealiseerd en de Xsara bevecht in dit segment concurrenten als de Opel Astra, Ford Focus en Volkswagen Golf. Stuk voor stuk zijn deze wagens leverbaar als zogenaamde Wagon of Variant, hetgeen staat voor extra laadruimte.

Ondanks de populariteit van dit type auto verschuift de belangstelling steeds nadrukkelijker in de richting van de compacte en veelzijdige multi purpose vehicles. De verkoopsuccessen van de Renault Scénic, Citroën Xsara Picasso en Opel Zafira spreken in dit verband duidelijke taal. Ten opzichte van de conventionele stationwagon munten deze auto's uit in overzichtelijkheid, spitsvondigheid en variabiliteit. In een tijd waarin vrije tijd, hobby's en gezin meer dan ooit in de schijnwerpers staan, is de attractiviteit van dergelijke auto's welhaast vanzelfsprekend. Voor de relatief stevige meerprijzen wordt met dank aan de economische voorspoed de hand tegenwoordig niet omgedraaid.

Hoewel de stationwagen onmiskenbaar terrein verliest aan de compacte mpv, profiteert dit slag auto's echter tegelijkertijd van de aandacht voor de activiteiten die buiten kantooruren plaatsvinden. Een royaal bemeten laadruim is natuurlijk ideaal voor de kampeeruitrusting, kinderfietsjes, versgestoken graszoden of andere ruimte vergende zaken.

Prima prestaties
Voor wat betreft de techniek van de Xsara Break biedt de Double Chevron de consument keus uit zeven viercilinder krachtbronnen, waarvan drie stuks enkel dieselolie prefereren. De kleinste van dit trio meet een cilinderinhoud van 1,9 liter, telt acht kleppen en levert een maximumvermogen van 51 kW/71 pk. Een tweede exemplaar heeft dezelfde cilinderinhoud, maar weet dankzij de assistentie van een turbocompressor een maximumvermogen van 66 kW/90 pk te genereren.

Last but not least bedient Citroën de dieselaars met een direct ingespoten 2,0 liter common rail turbodiesel. Dit machien voorziet in een maximumvermogen van 66 kW/90 pk bij 4000 tpm en een maximumkoppel van 205 Nm bij 1900 tpm. Aldus voortgedreven weet de Xsara Break prima prestaties neer te zetten. De charmant gestileerde Fransoos sprint in 13,3 seconden vanuit stilstand naar een snelheid van 100 km/h en toont desgewenst adem totdat zijn topsnelheid van 181 km/h bereikt is. De 2,0 liter zelfontbrander is zonder meer een prachtmachine. De krachtbron verschaft de Xsara Break niet alleen een levendig karakter, maar toont zich tegelijkertijd opvallend beschaafd. De motor hangt lekker aan het gas en is voldoende soepel. Slechts in de onderste toerenregionen reageert de Citroën wat slapjes, maar eenmaal voorbij de 1500 tpm toont de auto een en al leven. De brandstofconsumptie blijft desalniettemin ruimschoots binnen de grenzen van het betamelijke. Gemiddeld verstookte de Xsara Break gedurende de testweek elke 14,8 kilometer een liter dieselolie.

Achteras
Citroën besloot destijds de Xsara niet te voorzien van het vernuftige hydropneumatische veersysteem. Het commentaar is kort maar krachtig. Toepassing zou de Xsara onacceptabel veel duurder maken. In mijn ogen een gemiste kans. De Xsara heeft desondanks een prettig onderstel. Het merk vond een goed compromis tussen vering en demping en beoogde daarbij een comfortabele afstemming. Het onderstel weet dan ook goed raad met korte en lange oneffenheden in het wegdek.

Het bochtgedrag van de Xsara kan eveneens de toets der kritiek goed doorstaan. Het effect van de meesturende achteras geeft in eerste instantie een wat onwennig gevoel. Bij snel ingestuurde bochten wekt de Fransoos de indruk zijn achterzijde buiten de baan te willen zetten. Deze neiging is echter geenszins verontrustend en gemakkelijk in te tomen. De rechtuitstabiliteit van de wagen is dik in orde, terwijl de besturing eveneens tot tevredenheid stemt. De Xsara stuurt redelijk strak en met voldoende gevoel. Een klemmend beroep op de vertragingsinstallatie resulteert in een voldoende vertrouwen inboezemende decelleratie waarbij in grenssituaties op het standaard gemonteerde ABS vertrouwd kan worden.

Langbenigen
De nieuwe Xsara pakt de hoofdprijs op het onderdeel binnenruimte. Zowel voor- als achterin is er in vergelijking met courante concurrenten relatief veel ruimte beschikbaar voor hoofd en onderdanen. Ook de bagageruimte is met een inhoud van 517 liter in deze klasse opmerkelijk royaal. Het interieur is netjes en overzichtelijk vormgegeven, maar zal nimmer een originaliteitsprijs in de wacht slepen. Het geheel is behoorlijk Peugeot, maar functioneert naar behoren. Slechts de plaatsing van de schakelaar van de achterruitverwarming in een multifunctionele bedieningsarm aan het stuur alsmede de positie van de knopjes voor de elektrische raambediening wekt verbazing.

De stoelen in de Xsara zijn typisch Frans. De vormgeving en dus de hoeveelheid zijdelingse steun is goed, maar ze zijn wat minder stevig dan wenselijk zou zijn. Verder miste ondergetekende node een hoekverstelling op de zitting van de bestuurdersstoel. Langbenigen zullen constateren dat de dijen al halverwege uit de zitting loskomen, wanneer de stoel in de achterste stand vergrendeld staat. Vermoeidheid is dan ook sneller actueel dan nodig zou zijn geweest. Een in lengte en diepte verstelbaar stuurwiel is overigens wel standaard.

Modellen
Citroën levert de Xsara Break al vanaf 34.050 gulden. Voor dat bedrag wordt de wagen voortbewogen door een 55 kW/ 75 pk sterke 1,4 liter achtkleps viercilinder. De standaarduitrusting omvat stuurbekrachtiging, twee airbags, elektrisch bedienbare ramen en rechter buitenspiegel, getint glas, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, verstelbaar stuurwiel en in kleur gespoten bumpers. Ligne Prestige voorziet tegen betaling van 1000 gulden onder meer in een toerenteller, velours bekleding, afsluitbaar dashboardkastje, hoofdsteunen op de achterbank en een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, terwijl de luxueuze Xsara Break Exclusive standaard uitgerust is met lichtmetalen velgen, airconditioning, mistlampen voor, twee elektrisch verstelbare buitenspiegels, elektrische ramen voor en achter, regensensor op de ruitenwissers, sportstoelen en een radiocassettespeler met bedieningsknoppen op het stuurwiel. De Xsara Break Exclusive wordt enkel aangedreven door de 81 kW/112 pk leverende 1,8 liter zestienklepper en staat voor 45.110 gulden in de prijslijst.

Scherpe prijs
De nieuwe Citroën Xsara Break is een goede en vooral ruime auto, die echter geen al te grote bedreiging vormt voor wagens als de nieuwe Volkswagen Golf Variant en de Opel Astra Stationwagen. De wagen is desalniettemin netjes afgewerkt en zit heel behoorlijk in de spulletjes. Bovendien vertoont de Xsara een comfortabel en betrouwbaar weggedrag en is de prijsstelling behoorlijk scherp.

Jammergenoeg heeft Citroën de Xsara onvoldoende geïnjecteerd met het erfgoed van de Double Chevron. Citroën heeft met de Xsara bewezen dat het een goede Peugeot kan maken. Het ontbreekt de Xsara simpelweg aan onderscheidend vermogen. Thans lijkt Citroën binnen het immense PSA-concern weer de ruimte te krijgen die het merk op grond van zijn traditie verdient. De slimme en vooruitstrevend gelijnde Xsara Picasso is daarvan het blik geworden bewijs. Het is dan ook zeer waarschijnlijk dat de opvolger van de Xsara Break meer Citroën en minder Peugeot zal zijn. In een tijd waarin het nastreven van fusies en synergie vanzelfsprekend is geworden, mag een dergelijk perspectief met recht verblijdend genoemd worden.

Technische gegevens

Motor
Cilinderinhoud: 1997 cc; maximumvermogen: 66 kW/90 pk bij 4000 tpm; maximumkoppel: 205 Nm bij 1900 tpm; acceleratie 0 100 km/h: 13,3 seconden; topsnelheid: 181 km/h.

Maten en gewicht
Lengte: 4354 mm; breedte: 1698 mm; hoogte: 1420 mm; wielbasis: 2540 mm; gewicht: 1220 kilogram; houderschapsbelasting: f 478 per kwartaal; inhoud bagageruimte: 517 1412 liter; brandstoftank: 54 liter.

Prijs
Citroën Xsara Break 2.0 HDI Ligne Prestige f 45.450

Positief
+ binnenruimte
+ krachtbron
+ verbruik

Minpunten
- afwerking
- meerprijs airconditioning (f 2750)

Alternatieven

Ford Focus Wagon 1.8 TDdi Ghia

Opel Astra Stationwagen 2.0 DTi 16v Club

Peugeot 306 Break XT 2.0 HDI