Auto | 16 juni 2000 |
Wapenfeiten1956 Egypte sluit Suezkanaal. Oliecrisis. Benzine op de bon. Europees publiek stapt massaal over op de voornamelijk Duitse scootmobielen (zoals Messerschmitt), tot grote ergernis van British Motor Corporation. 1957 Ontwerper Alec Issigonis ontwikkelt enkele schetsen voor een zeer ongebruikelijke, kleine vierpersoonsauto. BMC-president Sir Lord is enthousiast en geeft de ontwerper de vrije hand, mits het idee binnen twaalf maanden productierijp is. Ontwerp in klei wordt afgekeurd. 1958 Ontwikkeling van de ADO15 (codenaam) verloopt in stormachtig tempo. Ongebruikelijke eisen leiden tot nieuwe technische constructies: voorwielaandrijving, dwarsgeplaatste motor, minuscule wieltjes. 1959 Onthulling van Austin Se7en en Morris Mini-Minor. Publieksreactie is zeer lauw vanwege Spartaanse vormgeving zonder versieringen. De ultralage prijs van 496 pond is een sensatie. In Amersfoort assembleert J. J. Molenaar de Mini. 1960 Verkoop van 116.000 Mini's. BMC kan er meer maken, maar het publiek is nog steeds niet wild van het autootje. De eerste varianten komen op de markt: Mini-bestel en -stationcar. 1962 De jaarproductie passeert de 200.000 stuks. Een Mini Cooper wint de Tulpenrally. 1963 De Cooper S laat het publiek verbaasd staan met z'n topsnelheid van 160 km/uur. 1964 Mini krijgt een hydrolastic vering, vergelijkbaar met de hydraulische vering van Citroën. In plaats van hydraulische olie gebruikt de Mini water met antivriesmengsel. Startknop op de vloer wordt vervangen door sleutel. De Mini treedt als Moke in dienst bij Defensie. 1965 1 miljoenste Mini schuift over de toonbank. Mini presenteert in oktober met veel tamtam een automaat. Mini wint de Rally Monte Carlo. 1967 Facelift voor Mini: nieuwe grille, grotere achterruit, grotere koplampen. Belangrijkste aanwinst is 1000 cc motor, naast de 850 cc. Opnieuw Monte Carlo-overwinning. Eerste Mini met automaat in Nederland leverbaar. 1968 De problematische hydrolastic vering wordt weer vervangen door rubbervering. Trektouwen om portieren te openen maken plaats voor hendels. 1969 De auto model '70 krijgt op z'n tiende verjaardag draairamen. Twee miljoen Mini's verkocht. 1970 De fabrieksnamen Austin en Morris worden geschrapt. Mini wordt een eigen merk. 1971 Topjaar: 318.475 Mini's verkocht. 1972 Ruim 3 miljoen Mini's verkocht. 1976 Ruim 4 miljoen Mini's verkocht. 1984 Alle Mini's krijgen 12-inch-wielen en schijfremmen. 1985 Export van Mini's naar Japan succes: 1500 stuks verkocht. 1986 Ruim 5 miljoen Mini's geproduceerd. 1990 Rover introduceert nieuwe Mini Cooper. Verkopen in Japan bedragen jaarlijks 15.000 stuks. 1992 Mini krijgt motor met standaardinhoud van 1275 cc én katalysator. 1993 Mini Cabriolet te koop voor 12.000 pond sterling, ontwikkeld in Duitsland. Productieaantal: 414. 1997 Mini krijgt een grote facelift én een airbag. Auto technisch sterk verbeterd. Radiateur komt achter de grille in plaats van naast het linkerzijscherm. 1999 Rover kondigt productiestop aan voor 2000. BMW verkoopt Rover, maar blijft eigenaar van Mini. 2000 BMW introduceert prototype van de nieuwe Mini. Reacties van liefhebbers lopen sterk uiteen. Nieuwe versie verschijnt in oktober op de markt. |
![]() |