Auto 16 juni 2000

Brandstofcelbus

Het Gemeentevervoerbedrijf Amsterdam heeft interesse getoond in de brandstofcelbus Citaro van DaimlerChrysler. De fabrikant is van plan twintig tot dertig van dergelijke autobussen wereldwijd in te zetten. De eerste voertuigen zijn eind 2002 gereed. Ze worden ingezet in het normale verkeer voor een periode van twee jaar. Aan de Mercedes-Benz Citaro hangt een prijskaartje van 1,25 miljoen euro. Dat bedrag is inclusief ondersteuning van de deelnemende vervoersbedrijven en onderhoud voor de periode van twee jaar. De brandstofcel wordt op dit moment gezien als hét alternatief voor de verbrandingsmotor. DaimlerChrysler voert tests uit met methanol, benzine en waterstof als brandstof voor de brandstofcel. Waterstof is bijzonder geschikt voor de inzet van openbaarvervoersystemen in verband met het gebruik van een centraal brandstofdepot. De waterstoftanks bevinden zich op het dak van de bus, terwijl de elektromotor en de transmissie achterin zijn geplaatst. De bus, met een capaciteit van zeventig personen, heeft een actieradius van maximaal 300 kilometer en een topsnelheid van 80 km/u.