Nederlandse techneut bouwt snel vervoermiddel voor stadsverkeer
Driewieler doet nekken draaienDoor W. G. Hulsman De driewieler is terug op de weg. Niet als stoffig vervoermiddel voor bijzondere types, maar als alternatief voor de auto in het drukke stadsverkeer. Bovendien in een vorm die elke andere weggebruiker doet omkijken met blikken van verbazing en bewondering. De Trigger trekt met zijn felle kleuren en leuke vorm de aandacht. Een Nederlandse vinding die echter ook haar beperkingen kent. De formule van de Trigger is simpel: een stalen frame, twee wielen voor en één achter, een 50-cc-scootermotor en een kunststofopbouw met twee zitplaatsen en een bagageruimte. Toch had ontwerper Jeroen Boekhoorn enkele jaren nodig om van idee tot rijdende driewieler te komen. Het idee is ontstaan tijdens een bezoek aan Florence in Italië. Ik zag daar hoe snel de scooter zich door het drukke verkeer verplaatste. Dat was in de tijd dat de scooter hier nog niet ontdekt was. Dat bracht me op het idee van de Trigger. Boekhoorn ging mogelijkheden zoeken om van zijn driewieler een volwaardig en geaccepteerd vervoermiddel te maken. Anderhalf jaar later had ik de juiste compagnons gevonden en toen duurde het nog twee jaar voordat ik het eerste prototype kon bouwen. Vooral het frame en de mallen voor de kunststofopbouw hebben veel tijd gevraagd, vertelt de jonge ontwikkelaar in zijn werkplaats in hartje Leiden. Daar krijgen de volgende vijftien Triggers inmiddels vorm. We kunnen de vraag niet aan. Bij het prototype stuitte Boekhoorn op enkele kinderziektes. Zo moesten we een andere motorophanging maken, omdat de motor voor resonantie in de bagageruimte zorgde. Een moeilijke klus, maar we zijn eruit. Inmiddels heeft de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) ook een typegoedkeuring voor de Trigger afgeven, zodat het nieuwe vervoermiddel dat ergens tussen de scooter en de auto inzit de weg op mag. Paaltje Het instappen gaat soepel, zelfs met bijna twee meter lichaam. Daarna wijst de weg zich bijna vanzelf. Zeker voor een ervaren scooterrijder. De bediening is helemaal gelijk aan die van een moderne scooter. En alles gaat met de handen, instrueert Boekhoorn. De elektrische startknop laat het 50-cc-TGB-motortje direct knorren. Lampen aan, gas geven en wegwezen, want het schakelen gaat door de variomatic vanzelf. We gaan de Leidse binnenstad in, daar is het voertuigje immers in de eerste plaats voor gebouwd. Op de brede singelweg om de oude stadskern trekt de gele Trigger lekker weg. De 4,5 pk geeft voldoende trekkracht. De brug over de Oude Rijn zit dicht en op de helling naar de brug moeten we wachten. Het optrekken vanuit stilstand gaat de TGB-motor uit Taiwan die achterin ligt goed af. Tussen het drukke stadsverkeer voelen we ons niet onbeholpen. Met het knipperlicht geven we aan dat we linksaf het bruggetje naar de mooie historische Zijlpoort op willen. Midden op het pad staat een paaltje. De Trigger kan er met zijn 1,30 meter en iets uitstekende spiegeltjes langs, maar veel speelruimte is er niet. Fietsers kijken met verbazing naar het gele geval. Ontwaar ik op sommige gezichten ergernis? Wat moet dat ding hier? Terecht, want al is de Trigger voor de wet een scooter hij heeft een geel plaatje achterop, het fietspad is verboden terrein. De driewielerbestuurder hoort op de weg. Daar hoort de brommer sinds 1 januari ook en met een breedte van 1,30 meter het fietspad op is wat al te veel gevraagd. Ook buiten de bebouwde kom. Via de Zijlpoort komen we in de oude stad. Op de keien houdt de Trigger zich goed, al is het bij kuilen en hobbels even rustig aandoen. Boekhoorn: We hebben hem sportief afgeveerd. Dat leek ons het beste. De sportieve afvering vraagt wel om iets meer zitcomfort. De ontwerper is bezig met dikkere kunststofzittingen, die de dunne matjes die nu met klittenband op het zitvlak zijn aangebracht, gaan vervangen. Een luxere zetel mag ook wel bij de overigens relatief lage aanschafprijs van 9975 gulden (inclusief BTW). Achterruit Langs de oude haven lopen we tegen een probleem van de Trigger op. In een smalle straat is de vuilniswagen bezig het huisvuil op te halen. We zijn een van de zijstraten al voorbij voordat we dat in de gaten hebben. Wat nu? Wachten is de ene mogelijkheid. Uitstappen en de Trigger achteruit duwen of keren de andere. We kiezen voor het laatste, maar echt leuk is het niet: de Trigger heeft iets blits, maar mist een achteruit. Een gebrek waar Trigger Technics een oplossing voor moet bedenken. Boekhoorn geeft toe dat daar iets aan moet gebeuren. Een achteruit op deze motor bouwen bracht nog al wat haken en ogen met zich mee. Daarom hebben we het zo gelaten. Bij het model met een elektromotor, waar we druk mee bezig zijn, zit die achteruit er vanzelf op. Toch went zonder snel. Als je weet dat er geen achteruit op de Trigger zit, ga je erop rijden. Je houdt er rekening mee. Na die ene ervaring met de vuilniswagen letten wij er inderdaad op dat er altijd voldoende draairuimte is om zonder uit te hoeven stappen weg te kunnen rijden. Door de grote draaicirkel lukt dat echter niet altijd. Geen helm We slingeren moeiteloos door smalle straatjes. In scherpe bochten houdt de Trigger zich ook goed. De twee sturende wielen aan de voorkant zorgen voor een goede wegligging en een opklapbare beugel aan de buitenzijde houdt inzittenden stevig op hun plaats. Mocht er toch iets misgaan, dan zit achter ons altijd nog een rolbeugel. Al is het de vraag of die zonder gordels veel helpt. Ook bij zijn maximale snelheid van 45 kilometer per uur houdt de nieuwe driewieler zich goed. Op deze zomerse dag is het met deze snelheid heerlijk uitwaaien in de Trigger. De wind waait door onze haren, want een helm is niet verplicht. We krijgen wel bijna een opwapperend stuk papier in ons gezicht. Om geen hinder meer van de wind te ondervinden kan Trigger Technics binnen enkele maanden ook een driewieler leveren met een opstaand ruitje. We zijn bovendien bezig met de ontwikkeling van een kapje, zodat inzittenden niet al te nat worden bij regen. Pizza Voor wie bouwt Boekhoorn zijn Triggers? Voor iedereen. Voor jongeren vanaf zestien jaar, maar ook voor ouderen. Voor jongeren is het een flitsend alternatief voor de scooter. Het is toch leuker om je meisje naast je in de Trigger te hebben, dan achter je op de scooter. Voor ouderen is de Trigger lekker om eropuit te trekken op een mooie dag en gemakkelijk om boodschappen te doen. Achterin zit een bagageruimte van 110 liter. Daar kun je veel in kwijt. Nadeel is wel dat in de bagageruimte een flinke bobbel van de overkapping van de motor zit. En of het parkeren altijd even soepel zal gaan, moet de praktijk uitwijzen. Trigger Technics krijgt bestellingen en aanvragen uit alle geledingen van de samenleving. Een moeder die haar kinderen ermee naar school brengt, een promotieteam, een pizzakoerier, noem maar op. Boekhoorn kreeg zelfs aanvragen vanuit Amerika voor de fel rode, gele of witte driewielers. Er rijden twee Triggers op Sint Maarten rond en daar komen veel Amerikanen. Die zijn helemaal enthousiast. Voorlopig moet Boekhoorn nog vaak nee verkopen. Onze productiecapaciteit is beperkt en we willen het bedrijf rustig uitbouwen. In Nederland verkoopt hij zijn driewieler via vier dealers, maar dat aantal groeit. Dealerschappen in het buitenland zullen er ook komen. In steden als Parijs móét de Trigger gewoon een succes worden. Informatie Trigger Technics: 071-5143087 of www.triggertechnics.nl.
|