Goed voor stevige marktpositieDoor Arno Witvliet Leon is een leuke naam. Het klinkt jong en dynamisch en past uitstekend bij het onderhavige voertuig. Meer nog dan de Toledo immers moest de Leon in de visie van Seat een auto worden die zo anders is dat hij in het hedendaagse drukke verkeersbeeld niet onopgemerkt zou blijven. De ontwerpers boetseerden uit de Toledo een vlot gestileerde hatchback die thans de strijd aanbindt met de gevestigde orde. Een diepgaande beschouwing maakt duidelijk of de Seat Leon voldoende kwaliteiten heeft om zijn medestrevers het vuur na aan de schenen te leggen. Inmiddels meer dan tien jaar geleden werd het Spaanse Seat door Volkswagen losgerukt uit de klauwen van het machtige Fiat. Tot die tijd legde Seat zich voornamelijk toe op het onder eigen naam op de markt brengen van Fiats die optisch nauwelijks van het Italiaanse origineel afweken. Een dergelijke handelwijze leidt zelden tot grote successen. Seat leidde dan ook een kwakkelend bestaan. Toen Volkswagen de van origine Spaanse fabrikant inlijfde, waren er bij Seat aanvankelijk nauwelijks veranderingen van betekenis te bespeuren. In plaats van in het kopiëren van Fiats, specialiseerde Seat zich in de bewerking van Volkswagens, al kenmerkten de Seats zich inmiddels door meer onderscheidend vermogen dan voorheen. De verkopen vertoonden desalniettemin een opwaartse beweging, zodat Seats inspanningen zeker niet zonder resultaat bleven. Ommekeer De komst van Ferdinand Piëch en zijn makkers in de top van Volkswagen bracht echter de langverwachte ommekeer. Seat diende stevig gereanimeerd te worden, zodat het als een onderscheidende merknaam naast de overige onder de Volkswagen-paraplu vergaarde merken gepositioneerd kon worden. Wagens als de Ibiza, Cordoba en later de Arosa ontbeerden immers de gave des onderscheids en fungeerden daardoor net even te vaak als goedkoper alternatief voor een Volkswagen. Dat moest voortaan anders, oordeelden Piëch en zijn paladijnen. Spaanse warmbloedigheid en bewezen Duitse techniek moest tezamen tot iets moois kunnen uitgroeien. Met de komst van de Toledo werd de periode van vernieuwing ingeluid. Het succes bleef niet uit en de Toledo's werden als warme broodjes de showroom uitgereden. De kakelverse Leon moet de verkopen een nieuwe impuls geven teneinde de successen te kunnen bestendigen. De Seat Leon heeft niet alleen een leuke en opgewekt klinkende naam, maar tegelijkertijd een dito uitstraling. De auto is vlot en sympathiek gestileerd zonder dat de Spanjaard overigens als een nekkendraaier bij uitstek gekwalificeerd kan worden. Frontaal zijn er immers geen verschillen met de Toledo. Aan de achterzijde leidden de potloodstreken van de ontwerpers niet tot de auto die zo anders is dat hij niet onopgemerkt kan blijven, zoals de brochure juicht. Toch is het knap dat de Leon ondanks de banden met de Toledo een evenwichtige indruk op het netvlies achterlaat. Stevige dorst Volkswagen is van mening dat merkwaarde eerst en vooral gegenereerd wordt door te investeren in de opbouw van een merkimago en niet door in eigen beheer peperdure techniek te ontwikkelen. Merken als Skoda, Seat, Volkswagen en Audi delen dan ook bodemplaten, motoren en andere technische toepassingen. In het vooronder van de Leon draait een 1,6 liter achtkleps viercilinder benzinemotor die regelrecht afkomstig is uit de magazijnen van Volkswagen. Het aggregaat levert een maximumvermogen van 74 kW/100 pk bij 5600 tpm en een maximumkoppel van 145 Nm bij 3800 tpm. De viercilinder staat garant voor goede prestaties. Zo sprint de Leon met deze krachtbron onder de motorhuif in 11,3 seconden vanuit stilstand naar een snelheid van 100 km/h. Desgewenst laat de Toledo zich tot een topsnelheid van 188 km/h verleiden. Hoewel de Seat Leon onmiskenbaar vlot uit de startblokken komt, valt er op de wijze waarop de machine zijn prestaties realiseert nog wel het een en ander af te dingen. Het voornaamste pijnpunt is de overmaat aan gerucht die tot het passagierscompartiment doordringt. Tot de door de overheid verordineerde maximumsnelheid van 120 km/h is er weinig reden tot klagen. Daarboven neemt het motorgeluid echter snel toe, zodat al bij 140 km/h een sonore brom de trommelvliezen doet trillen. Overigens dient daarbij opgemerkt te worden dat de hoeveelheid motorgeluid wordt benadrukt door de afwezigheid van andere stoorzenders als banden en windgeruis, die Seat akoestisch prima heeft weten in te tomen. Verder valt de stevige dorst van de Spanjaard in negatieve zin op. Tijdens de testperiode verstookte hij gemiddeld elke 11,8 kilometer een liter brandstof. Voor een viercilinder middenklasser kan dat niet bepaald als een bescheiden brandstofconsumptie gekwalificeerd worden. Kortere veerwegen De kakelverse Leon is evenals de Toledo op dezelfde basis gebouwd als de Skoda Octavia, de Volkswagens Golf en Bora en de Audi A3. Het weggedrag komt dan ook in grote lijnen overeen met dat van de overige Volkswagen-derivaten. Desalniettemin vond Seat wegen om een dynamischer afstemming te verkrijgen dan bij de eerder genoemde wagens het geval is. Zo voelt de Leon Sport wat stugger aan en vertoont de wagen door de kortere veerwegen in bochten een minder nadrukkelijke overhelneiging als de Volkswagens Golf en Bora. Verder loopt de Leon prima rechtuit en laat de wagen zich prettig besturen. De stuurbekrachtiging voorziet daarbij in een goedgekozen dosis assistentie en voelt zeker niet te licht aan. De handgeschakelde vijfversnellingsbak laat zich eveneens prettig bedienen. Remmen doet de wagen verder zonder meer uitstekend. De vertraging is prima en in noodgevallen grijpt het standaard aanwezige ABS in. Om eventuele klappen minder hard te laten aankomen, is de Leon voorzien van twee airbags. Beenruimte Hoewel de Leon exact dezelfde wielbasis heeft als de Toledo, oogt de wagen echter een stuk kleiner. Van gezichtsbedrog is allerminst sprake, daar de Toledo pakweg 25 centimeter langer is. Die extra centimeters kwamen bijna volledig ten goede aan de kofferruimte, die in het geval van de Toledo met een inhoud van 500 liter goede sier maakt. De Leon is daarentegen een stuk minder ruimhartig en stelt daar 340 liter tegenover. De voorpassagiers kunnen zich verder verheugen in ruim voldoende bewegingsvrijheid voor hoofd en onderdanen. Achterin is het minder prettig toeven, omdat de hoeveelheid beenruimte nogal tekortschiet, terwijl ook de hoofdruimte niet overhoudt. Het meubilair is verder van uitstekende kwaliteit. De Leon Sport beschikt zelfs over een paar stevige en goed gewelfde sportstoelen, die in een uitstekende hoeveelheid ondersteuning voorzien. Het bestuurdersexemplaar is in hoogte verstelbaar en staat in combinatie met het lekker in de hand liggende en zowel horizontaal als verticaal verstelbare stuurwiel garant voor een prima zitpositie voor kort en lang. Het dashboard brengt verder een gevoel van herkenning teweeg. Het geheel is niet alleen bekend uit de Toledo, maar is destijds zo uit de Audi A3 overgeplaatst en met behulp van het betere knutselwerk voor de Leon pasklaar gemaakt. Schakelaars en knopjes zijn regelrecht afkomstig uit de magazijnen van Volkswagen. Uitvoeringen De Leon wordt minimaal voortgedreven door een 55 kW/75 pk leverende 1,4 liter zestienkleps viercilinder benzinemotor en eveneens minimaal als Stella afgeleverd. Deze combinatie verlaat voor 33.495 gulden de winkel en is dan standaard voorzien van ABS, twee airbags, elektrisch bedienbare voorramen en centrale portiervergrendeling met afstandsbediening. De hier ten tonele gevoerde 1,6 liter is in tegenstelling tot de basismotorisering ook als Sport leverbaar en maakt dan goede sier met lichtmetalen velgen, sportstoelen, lederen stuurwiel, sportonderstel, mistlampen voor en een radiocassettespeler. Deze variant is leverbaar vanaf 38.995 gulden. Wie 1000 piek meer in de knip heeft en prioriteit geeft aan comfort, dient een Leon Signo te bestellen. Ontdaan van de sportieve details in de Sport verblijdt deze uitvoering onder andere met elektrisch te bedienen ramen voor en achter alsmede elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels, elektronische klimaatregeling, boordcomputer en verlichte make-upspiegels. Als klapper heeft Seat de Leon 1.8 20VT Sport in huis, die wordt aangedreven door een 132 kW/180 pk leverende 1,8 liter viercilinder turbomotor. De topper van de reeks is ten opzichte van de minder competente Leons Sport onder meer standaard uitgerust met 16 inch lichtmetalen velgen alsmede met een tractiecontrolesysteem. Dieselaars kunnen zich verder verheugen in de beschikbaarheid van 1,9 liter direct ingespoten turbodieselmotoren die achtereenvolgens maximumvermogen leveren van 66 kW/90 pk en 81 kW/110 pk en in diverse Seats, Volkswagens en Audi's reeds uitstekende diensten bewijzen. Uitstraling De Seat Leon is zonder meer een aantrekkelijke nieuwkomer. De wagen combineert bewezen Duitse techniek met een jonge en dynamische lijnvoering. Bovendien biedt Seat een aantrekkelijke prijscompensatie voor het ontbreken van het Volkswagen-logo op de voorplecht. Toch is de Seat Leon geenszins een poor man's Volkswagen. Daarvoor is de Leon simpelweg te onderscheidend en daarvoor heeft Seat de afgelopen jaren te hard zijn best gedaan om een stevige marktpositie met bijbehorende uitstraling te bewerkstelligen. De Toledo heeft reeds bewezen dat argwaan jegens Seat tot het verleden behoort. De Leon lijkt dan ook een zonnige toekomst beschoren te zijn. |