Auto 6 mei 2000

Fijnslijpen

MORGAN is een fabrikant met een hardnekkige hekel aan introducties en met een uitgesproken voorkeur voor het fijnslijpen van een aloud gekoesterd concept.

Na decennia is voor Morgan echter de tijd gekomen om een compleet nieuw ontwikkelde auto het levenslicht te doen aanschouwen. Wanneer een merk sinds mensenheugenis zich onledig heeft gehouden met de vervaardiging van één enkel model, is elk nieuw model welhaast een cultuurschok. De nieuwe Morgan Aero 8 is dat ook, al dient onmiddellijk onderkend te worden dat de nieuweling in één oogopslag als een Morgan gedetecteerd kan worden. De Morgan Aero 8 kenmerkt zich door een aluminium chassis en zowel thermoplastisch als handgevormde aluminium carrosseriepanelen. Een en ander heeft geresulteerd in een wagengewicht van ongeveer 1000 kilogram. Wanneer bedacht wordt dat BMW's 4,4 liter achtcilinder in het vooronder van de Morgan Aero 8 tot de generatie van een maximumvermogen van maar liefst 286 pk en een maximumkoppel van 430 Nm in staat is, kan eenvoudig de conclusie worden getrokken dat de Morgan wel een lanceerinstallatie op wielen moet zijn. Morgan zelf maakt gewag van een topsnelheid van meer dan 250 km/h en een tijd van minder dan vijf seconden voor de sprint vanuit stilstand naar 100 km/h. De productie van de Morgan Aero 8 start nog dit jaar, met dien verstande dat de thuismarkt Groot-Brittannië als eerste met rechtsgestuurde exemplaren bediend zal worden. Vanaf het voorjaar in 2001 zal de export van linksgestuurde auto's een aanvang nemen. Goedkoop zal de auto niet zijn. De importeur gaat vooralsnog uit van een prijsstelling die om en nabij de 245.000 gulden zal liggen.