Auto | 6 mei 2000 |
Gedistingeerde Rover 45 2.0 V6 SterlingBritse automobiele distinctie omvat bij voorkeur meer dan hout en chroom. Mooi geplooid geurend leer en een fraai snorrende zespitter bijvoorbeeld voorzien onmiskenbaar in een gevoel van welbehagen. Zeker wanneer de begeerde compositie voor een uiterst schappelijk bedrag te verkrijgen is. Het aanbod is zeer verleidelijk. Voor een dikke 56 mille levert het merk de gerestylde Rover 400 niet alleen met een bijzonder royale standaarduitrusting die zelfs lederen bekleding omvat, maar bovendien met een heuse 2,0 liter zescilindermotor. Een vijftraps automatische transmissie is overigens bij de prijs inbegrepen. Een dergelijke propositie lijkt moeilijk te weerstaan en noopt op z'n minst tot nader onderzoek. Overname Realistischer leek dan ook dat de Alchemy Partners een sanering beoogden teneinde Rover als geheel weer op de rit te krijgen, om het vervolgens aan een groot automobielconcern te verkopen. Als relatief kleine partij met navenante middelen roept Alchemy immers veel minder weerstanden op wanneer de werkgelegenheid van duizenden werknemers in het geding is dan kapitaalreuzen zoals Ford, General Motors en DaimlerChrysler. Wat er daadwerkelijk gebeurd zou zijn, zullen we echter nooit weten. Er bleken voor de Alchemy Group uiteindelijk te veel haken en ogen aan de overname zitten, waardoor de onderneming de onderhandelingen staakte. BMW zit nu behoorlijk met zijn Britse avontuur in de maag. Want dat Rover ziek is, behoeft geen betoog, hoewel nog allerminst vaststaat dat de ziekte ongeneeslijk is. Al lijkt het daar wel op. Drastische ingrepen Naar mijn smaak zijn de retouches zonder meer als geslaagd te beschouwen. De Rover 45 sedan ziet er simpelweg gedistingeerd uit, hoewel de update niet kan verhoeden dat de wagen als Rover 400 reeds een aantal jaartjes op de markt is. Vooral het interieur oogt bedaagd en is door de hedendaagse ergonomische maatstaven ingehaald. Fraai zijn echter de zetels, die in de Rover 45 Sterling standaard zijn overtrokken met fraai en geurend leer, hetgeen zonder meer voorziet in een rijk gevoel. Het is dan ook jammer dat de zitpositie een tikkeltje tegenvalt. Rustig De Rover is dan ook veel meer een comfortmachine dan een sportief getinte rijdersauto. De machinerie wordt niet graag naar hoge toerenregionen gejaagd en ook de automatische transmissie toont zich het fijnst bij een rustig rijgedrag. De steptronic blijkt meer een leuke gimmick dan een bruikbare functionaliteit te zijn. Het onderstel van de Rover 45 is eveneens afgestemd op comfort, hoewel de auto tamelijk stevig geveerd is. In bochten echter toont de auto een meer dan gemiddelde neiging tot overhellen, terwijl de nogal indirecte besturing een sportief rijgedrag eveneens in de weg staat. Al met al is de Rover 45 een fijne kompaan voor een lange snelwegrit, maar kan de wegligging zijn leeftijd niet geheel verhullen, de update ten spijt. Stijlvol De 45 2.0 V6 Sterling vergt een meerprijs van 3500 gulden, maar is voor die munten dan wel opgeleukt met leren stoelbekleding, verchroomde buitenspiegels en cruise control. Al met al verlangt Rover uiterst schappelijke vergoedingen voor de levering van een 45 2.0 V6 in welke outfit dan ook. Daarbij geldt zonder meer dat er een auto met distinctie passend bij een goede komaf in eigendom verworven kan worden. Voor hen die gevoelig zijn voor de British style is de Rover 45 absoluut de moeite van het overwegen waard. Wie zich bovendien een zescilinder aandrijfbron compleet met automatische transmissie en lederen bekleding kan veroorloven, is helemaal de koning te rijk. Dat de Rover 45 niet echt jong meer is, zal hem of haar weinig kunnen deren. De stijlvolle Brit geldt dan immers als een charmante verleider. De grote vraag is echter voor hoe lang nog. |
![]() |