Auto 28 april 2000

Simpele slimmigheden standaard

Door Arno Witvliet
De nieuwe Nissan Almera is uit op welbehagen. De kakelverse middenklasser is daartoe voorzien van allerhande slimmigheden die je bij nader inzien eigenlijk altijd al gemist hebt. Nissan heeft geen spannende maar een bevredigende auto willen ontwikkelen. Dat is een missie die pas na langere tijd echt op waarde geschat kan worden.

Je kent ze wel, die witte plastic tassen vol scherp geurende heerlijkheden, zoals ze bij de afhaalchinees kunnen worden besteld. Op tafel is die tas meer dan welkom, maar in het verkeer heeft diezelfde tas al menigeen een krachtterm weten te ontlokken. Je bent vast wel eens voor een plotseling overstekende kleuter stevig in de ankers gegaan terwijl op de passagiersstoel een tas met Aziatische gerechten geplaatst was. En het is je zeker ook wel eens opgevallen dat die deksels verdraaid vlot van de bakken met babi pangang afvliegen. Nissan heeft dat leed waargenomen en vertaald in een heel simpel haakje aan de rechterzijde van het dashboard. Dat haakje kost misschien een knaak en is zo onthutsend eenvoudig, dat je je onwillekeurig afvraagt waarom zo'n haak niet jaren eerder is uitgevonden.

Paraplu
Zo kun je nog meer handigheidjes bedenken. Waarom ligt een paraplu altijd in de bagageruimte of op de hoedenplank? Simpelweg omdat je hem nergens anders kwijt kunt. In een land echter dat zich met de regelmaat van de klok door Pluvius laat bevloeien, levert de korte afstand tussen voorportier en achterklep meer dan eens een nat pak op. Hoe handig zou het dan niet zijn wanneer de automobilist vanaf de voorstoel zijn regenbeschermer zou kunnen bereiken teneinde de gevolgen van nattigheid te kunnen beperken. De simpele parapluriem in de Almera biedt soelaas.

Rammelende Samsonites zijn in de Japanner eveneens verleden tijd. Een speciale spanband houdt het koffertje keurig op zijn plaats en verhoogt bovendien de veiligheid. Nissan verblijdt je bovendien met speciale flexibele bagagenetten, die voorkomen dat zaken als de cameratas of de EHBO-doos ergerlijk door een lege bagageruimte rondslingeren.

Maatstaf
Doelmatigheid is in. Steeds meer auto's worden naar Amerikaans voorbeeld uitgerust met bekerhouders en vakken waarin anderhalveliter-flessen frisdrank kunnen worden geplaatst. Desalniettemin blijkt het echte gevoel voor details bij de ontwerpers van automobielen vaak afwezig. Wie wel eens op een willekeurig parkeerterrein in auto's rondblikt, valt het op dat een zonnebril en het onvermijdelijke rolletje drop of pakje kauwgom tot de standaard uitrusting van vrijwel elke automobilist behoren. Verder ligt er altijd wel een leeg blikje frisdrank in de auto en slingeren favoriete cd's van de eigenaar in de kaartenbak rond. Slim gekozen bergruimte waarin de doorsnee reisbenodigdheden ondergebracht kunnen worden, ontbreekt meestentijds.

Nissan stuurde echter haar ontwerpers en ingenieurs ook de parkeerterreinen op liet hen bij supermarkten en dergelijke posten om inzicht te krijgen in het gebruik van de auto. Doel was de nieuwe Almera als een maatstaf in gebruiksnut te kunnen positioneren. Hetgeen mijns inziens zonder meer geslaagd is.

Ontspannen rijstijl
Nissan ontwikkelde voor de Almera drie nieuwe viercilinder zestienkleppers. Daarvan believen er twee euroloodvrij en pruimt de derde enkel dieselolie. Laatstgenoemde arbeidde in het vooronder van het beproefde exemplaar en was op basis van de vooruitgesnelde persdocumentatie goed voor hooggespannen verwachtingen.

De vier cilinders van het direct ingespoten aggregaat hebben een gezamenlijke inhoud van 2,2 liter en weten een maximumvermogen van 81 kW/110 pk bij 4000 tpm te realiseren. Het maximumkoppel is evenmin voor de poes en bedraagt 230 Nm bij 2000 tpm. De dynamische 81 kW/110 pk leverende Golf TDI indachtig, dachten wij in de Almera een uitdager van kaliber te vinden. Na luttele kilometers blijkt echter het tegendeel waar te zijn. De Nissan Almera is geenszins een diesel met een sportieve inborst. Daartoe toont de krachtbron beneden de 2000 tpm te weinig dynamiek en zijn de overbrengingsverhoudingen van de handgeschakelde vijfversnellingsbak te lang gekozen.

Hoewel de machine niet als een entertainer beschouwd kan worden, dwingt de krachtbron respect af. Nissan heeft het potentieel aangewend om een uiterst ontspannen rijstijl te kunnen realiseren. Zo maakt de motor bij snelheden van 140 tot 150 km/h nog geen 3000 omwentelingen per minuut, zodat de trommelvliezen niet onaangenaam worden beroerd. Bovendien wordt de portemonnee gespaard, want de brandstofconsumptie blijft met een gemiddeld verbruik van 1 op 15,2 eveneens mooi binnen de perken.

Noodstopreactie
De Almera toont zich in het verkeer van alledag een plezierige auto. De Japanner ontbeert net als zijn aandrijfbron een sportieve inslag, maar houdt daarentegen keurig het midden tussen comfort en een dynamisch weggedrag. De auto is rechtuit goedmoedig en stabiel en vertoont in bochten een beheerst onderstuurkarakter, dat evenwel simpel gecorrigeerd kan worden. Het onderstel is comfortabel geveerd maar tegelijkertijd voorzien van een stel stevige dempers, die de neiging tot nadeinen en hinderlijk overhellen effectief weten in te tomen.

De Nissan stuurt verder goed, dat wil zeggen niet opvallend strak maar wel met een prettige dosis gevoel. De pook van de handgeschakelde vijfversnellingsbak laat zich met korte slagen bedienen, al zou de mechaniek naar mijn smaak bij het wisselen van verzet wel wat minder weerstand mogen tonen.

Remmen doet de Almera uit de kunst. Alle Almera's kenmerken zich door schijfremmen rondom, die bovendien voorzien zijn van ABS en Brake Assist, een systeem dat een noodstopreactie als zodanig herkent en vervolgens de maximale remkracht aanwendt.

Ruimte
Over de keur aan slimmigheden die Nissan in het interieur heeft verwerkt, is in het bovenstaande reeds de loftrompet gestoken. Dat neemt niet weg dat de rest van het interieur eveneens de moeite waard is. In tegenstelling tot de eerste editie van de Almera, gaf Nissan de tweede generatie een huiselijk en sfeervol interieur mee. Afgestemd op de Europese smaak zijn in het interieur stevige maar prettig aanvoelende materialen in vriendelijke kleurstellingen gebruikt. Het geheel steekt doordacht en solide in elkaar.

Het dashboard is overzichtelijk ingedeeld en laat zich dan ook eenvoudig bedienen. Voorin is een stel goedzittende stoelen gemonteerd, waarvan het bestuurdersexemplaar in hoogte verstelbaar is. In combinatie met de hoogteverstelling van het stuurwiel maakt dat een goede zitpositie mogelijk. Het aanbod van ruimte voorin is goed, terwijl men achterin voldoende uit de voeten kan. De bagageruimte is met een inhoud van 355 liter verder prima aan de maat.

Uitrusting
De uitrusting van de nieuwe Nissan Almera is zonder meer dik voor de bakker. Standaard is de auto voorzien van ABS, twee airbags, sidebags, stuurbekrachtiging, centrale portiervergrendeling, hoogteverstelling van stuurwiel en bestuurdersstoel, vier speakers, toerenteller, in kleur gespoten bumpers en hoofdsteunen voor en achter.

De Almera Comfort voegt na betaling van 2225 piek hieraan onder meer airconditioning, buitentemperatuurmeter, elektrisch bedienbare buitenspiegels en elektrisch bedienbare voorramen aan toe. Voor nog eens 1000 piek meer is de Almera Ambience te bestellen, die voorziet in zaken als afstandsbediening voor de centrale portiervergrendeling, elektrisch bedienbare ramen achter en de vernuftigheden als de zonnebrilhouder met dempingsmechanisme, de parapluhouder en de attachékofferriem. De Almera 1.8 is overigens voor hetzelfde bedrag leverbaar als Sport en is dan onder meer voorzien van lichtmetalen velgen, sideskirts en een lederen stuurwiel.

Ten opzichte van de Comfort kan tegen meerprijs van 2500 gulden de Almera Luxury in eigendom worden verworven. Deze topper verblijdt met de zaken waarin de Almera Ambience reeds voorziet, maar bovendien met een radio-cassettespeler, mistlampen voor, lederen stuurwiel en chromen deurgrepen in het interieur.

Allemansvriend
De nieuwe Almera ziet er goed uit. Ten opzichte van zijn kleurloze voorganger oogt de nieuweling niet alleen veel Europeser maar bovendien karaktervol. Er rolde evenwel geen stilistisch hoogstandje uit de fabrieken van Nissan. Dat hoeft ook niet. De Almera wil een allemansvriend zijn en allemansvrienden kenmerken zich nooit door opzichtigheid. Allemansvrienden kenmerken zich door een stabiel en prettig karakter en door de wijze waarop zij in de wereld staan.

De Nissan Almera is hierop geen uitzondering. De auto rijdt en stuurt gewoon erg prettig, steekt royaal in de standaard spulletjes, is vriendelijk geprijsd en voorziet bovendien nog in slimme oplossingen voor dagelijks terugkerende ergernissen. Het leven met een allemansvriend is nooit bijzonder spannend. Daarvoor ontbreekt een uitgesproken karakter. Het leven met een allemansvriend is echter wel bijzonder bevredigend.

Technische gegevens

Motor
Cilinderinhoud: 2184 cc; maximumvermogen: 81 kW/110 pk bij 4000 tpm; maximumkoppel: 230 Nm bij 2000 tpm; acceleratie 0 100 km/h: 12,3 seconden; topsnelheid: 185 km/h.

Maten
Lengte: 4184 mm; breedte: 1706 mm; hoogte: 1448 mm; wielbasis: 2535 mm; gewicht: 1295 kilogram; houderschapsbelasting: ƒ 535 per kwartaal; inhoud bagageruimte: 355 liter; brandstoftank: 60 liter.

Prijs
Nissan Almera 2.2 DI 5d Luxury ƒ 42.745

Positief
+ uitrusting
+ prijsstelling
+ interieur
+ verbruik

Minpunten
- gebrek aan trekkracht bij lage toerentallen

Alternatieven

Ford Focus 1.8 TDdi Ghia


Opel Astra Hatchback 2.0 DTi-16v Club


Peugeot 306 XT 2.0 HDI 5-deurs