Auto | 21 april 2000 |
TrucktreinLos van de proef met LZV's in Nederland zoeken vrachtautofabrikanten zelf ook naar oplossingen om meer te vervoeren met minder energie en minder ruimtebeslag op de weg. Daimler-Benz (Mercedes) deed al praktijktests met elektronisch gekoppelde trucks. Het systeem werkt voor het oog vrij eenvoudig: de chauffeur rijdt de (snel)weg op en zoekt contact met een collega die in de buurt rijdt en dezelfde kant opgaat. Hij manoeuvreert zijn truck achter zijn voorganger en drukt op een knop. De computer zorgt ervoor dat zijn vrachtauto nu exact dezelfde bewegingen maakt als de 'moedertruck'. Remmen, gasgeven, de bocht door, alles gaat automatisch, terwijl de bestuurder zijn krant leest of de administratie bewerkt. Achter hem sluiten nog twee trucks aan... De verbinding tussen de trucks komt tot stand door middel van radiosignalen. Daarmee wisselen computers in de vrachtwagens continu gegevens uit. Twee camera's boven de voorruit van de 'volgtruck' houden voortdurend de achterkant van de voorganger in de gaten. Zij meten de afstand en de computer zorgt ervoor dat deze altijd tussen de 6 en de 12 meter bedraagt. De tests bij Mercedes wijzen uit dat het brandstofverbruik van de volgauto met 15 procent naar beneden gaat. Dit komt doordat deze in de 'zuigstroom' van de voorste rijdt. Het verbruik bij de 'koploper' daalt met zo'n 5 procent. De voordelen voor het milieu en het verkeer zijn volgens Mercedes zonneklaar. Toch verwacht de fabrikant niet dat het systeem snel in de praktijk zal worden ingevoerd. Er zitten nogal wat juridische haken en ogen aan de elektronische dissel. Denk alleen al aan de Europese veiligheidsnorm voor de afstand tussen voertuigen, aldus een woordvoerder van de fabrikant in het blad Truckstar. Maar doen we niets, dan lopen we met z'n allen vast. |
![]() |