Een 'lunchroom' in de TrajetDoor A. Witvliet Op de achterzijde van de beproefde Trajet prijkt een grote sticker waarop Hyundai breeduit melding maakt van zijn rol als hoofdsponsor bij de Europese kampioenschappen voetbal. Die miljoenen guldens worden natuurlijk niet voor niets in de hype van de zomer gestoken. De verkoopdoelstellingen voor dit jaar zijn dan ook zeer ambitieus. Deels denkt Hyundai een en ander te kunnen realiseren door de duur gekochte publiciteit als hoofdsponsor en deels door de betreding van nieuwe segmenten.
Hyundai heeft er zin in. Met de nieuwe Trajet maakt Hyundai zijn opwachting in het segment der multifunctionele ruimtewagens, dat zich zeker de laatste jaren in een ongekende belangstelling mag verheugen. Hyundai poogde tot voor kort weliswaar een stuk uit de taart te bijten met de Satellite, maar helaas bleef het bij pogingen. Echt een succes is de Satellite niet geworden, hetgeen vooral een oorzaak vindt in het bestelwagenachtige voorkomen van deze ruimhartige knaap. De Satellite was feitelijk ook een gepersonaliseerde bestelwagen die in grote aantallen als H200 de markt ingedrukt werd. Nu doet Hyundai het andersom en introduceert de Trajet alvorens daarvan een bestelvariant af te leiden, die overigens als Highway Van een eigen leven zal gaan leiden. De historie leert dat een dergelijke strategie een stuk levensvatbaarder is dan de vanouds gehanteerde methode. Solide De Hyundai Trajet oogt geenszins als een busje en ziet er tegelijkertijd opvallend Europees uit. Hyundai meldt in de persdocumentatie ook niet zonder trots dat de lijnvoering van de Trajet ontstaan is in zijn eigen Research & Development-centrum, dat in het Duitse Mainz-Kastel gevestigd is. De verantwoordelijke ontwerpers hebben de auto dan ook voornamelijk naar de Europese smaak vormgegeven. Het resultaat mag er zijn. De nieuwe Hyundai Trajet oogt solide zonder een massieve indruk achter te laten. Het front is weliswaar nadrukkelijk aangezet maar de lijnen van flanken en achterzijde zijn vlot en gemakkelijk getekend. De Hyundai Trajet maakt dan ook een uitgebalanceerde indruk en slaat te midden van het enorme aanbod geen slecht figuur. Onder de motorkap is er thans niet veel variatie mogelijk. Hyundai levert de Trajet vooralsnog enkel met een 2,0 liter zestienklepper. Daar komt echter dit jaar nog verandering in. Nog voor de zomer debuteert een 125 kW/170 pk leverende 2,7 liter zescilinder in het vooronder van de Trajet, terwijl notoire veelrijders voor de jaarwisseling verblijd zullen worden met de komst van een 2,0 liter viercilinder direct ingespoten turbodieselmotor die een maximumvermogen van 81 kW/110 pk zal weten te genereren. Tot die tijd is echter enkel de 2,0 liter zestienklepper paraat om de voorwielen van de Trajet aan te drijven. Het aggregaat levert een maximum vermogen van 100 kW/136 pk bij 5800 tpm en een maximumkoppel van 183 Nm bij 4600 tpm. Aldus gemotoriseerd is de Trajet in staat om in 13,1 seconden vanuit stilstand naar een snelheid van 100 km/h te snellen en behoort een topsnelheid van 179 km/h desgewenst tot de mogelijkheden. Snel is de Trajet echter niet. De machinerie moet er behoorlijk hard aan trekken om de 1720 kilogram wegende Koreaan in beweging te krijgen. Die massa heeft onmiskenbaar invloed op het prestatieniveau. En op de brandstofconsumptie. Gemiddeld verstookte de Trajet elke ronde 8 kilometer een liter euroloodvrij hetgeen als een gemiddeld resultaat aangemerkt dient te worden. Verder kan de zestienklepper wel bekoren. De krachtbron is keurig stil en toont zich over de gehele linie voldoende soepel en beschaafd. Comfort Het onderstel van de lijvige Koreaan is afgestemd op comfort. Vooral in bochten komt deze karakteristiek openbaar. In curves heeft de Trajet nadrukkelijk de neiging om op het buitenste voorwiel te gaan hangen, wat in een bijbehorende dosis onderstuur resulteert. De Hyundai geeft echter klip en klaar aan waar de fysieke begrenzing begint, zodat er probleemloos op geanticipeerd kan worden. Rechtuit rijdt de Trajet daarentegen heel fatsoenlijk. De auto is comfortabel geveerd en kan derhalve goed uit de voeten met zowel korte als lange oneffenheden. De demping is voldoende adequaat zodat er van hinderlijk nadeinen hoegenaamd geen sprake is. De besturing kan eveneens de toets der kritiek doorstaan. Het stuurwiel laat zich behoorlijk direct bedienen en voorziet daarbij in goede dosis gevoel. De versnellingsbak zou iets soepeler mogen schakelen, maar het mechaniek voelt betrouwbaar aan, zodat aan de kwaliteit niet getwijfeld behoeft te worden. Hyundai heeft de Trajet van prima remmen voorzien, die met behulp van ABS een goede vertraging garanderen. Meer nog dan het exterieur ademt het interieur de sfeer van Europa. In tegenstelling tot de rest van het assortiment heeft Hyundai voor de verandering eens niet gekozen voor deprimerend lichtgrijze kunststoffen als basisbestanddeel waaruit het interieur is opgebouwd. Europeanen houden van donkere materialen, die een degelijke en duurzame indruk maken. Hyundai heeft dat goed begrepen, met als gevolg dat het interieur van de Trajet gedomineerd wordt door donkere en degelijk ogende materialen. Lunchroom Het is niet alleen een loffelijk streven geweest om de smaak van de gemiddelde Europese consument te doorgronden, het resultaat mag er bovendien simpelweg zijn. Het interieur van de Trajet oogt niet alleen volwassen en degelijk, maar steekt tegelijkertijd solide in elkaar. Je zit ook gewoon goed in de Trajet. De bestuurdersstoel is evenals het stuurwiel in hoogte verstelbaar en biedt zowel aan korte als lange bestuurders een goede zitpositie. Standaard biedt de Trajet plaats aan een vijftal personen, maar tegen een meerprijs van 1800 piek levert Hyundai een tweetal stoelen extra, waardoor het aantal zitplaatsen op zeven uitkomt. In de gereden Trajet GLS zijn de voorstoelen draaibaar en bovendien voorzien van klaptafeltjes, hetgeen de sfeer van een multi purpose vehicle onderstreept. Verder zijn de leuningen van de stoelen op de middelste zitrij neerklapbaar zodat er een heuse lunchroom gerealiseerd kan worden. Met de ruimte valt het verder alleszins mee. Bij volledige personele bezetting resteert een beladingsvolume van 523 liter, wat desgewenst uitgebreid kan worden naar een kloeke 1801 liter wanneer de derde zitrij wordt verwijderd. Kansrijke auto Hyundai levert de Trajet thans in een tweetal uitvoeringen. Vanaf 47.995 gulden wordt de Trajet 2.0i 16V GL de showroom uitgereden die dan standaard voorzien is van ABS, twee airbags, airconditioning, centrale portiervergrendeling, elektrisch verstelbare buitenspiegels, elektrisch bedienbare ramen voor en achter en dakrails. Wie 3000 piek meer in de knip heeft, kan opteren voor de GLS-outfit en wordt dat door Hyundai onder andere verblijd met armsteunen op de voorstoelen, verwarmde buitenspiegels in carrosseriekleur, afstandsbediening op de centrale portiervergrendeling, draaibare voorstoelen, mistlampen voor, lendesteun op de bestuurdersstoel, uitstaplichten in de voorportieren en een regensensor. De 58.995 gulden kostende Trajet 2.7i V6 GLS is bovendien standaard uitgerust met een automatische viertraps transmissie, alsmede met cruise control. De Hyundai Trajet is zonder meer een kansrijke auto. Hyundai heeft nu een wagen in het assortiment, die meer dan ooit op de smaak van de Europese consument is afgestemd en die bovendien heel verdienstelijk rijdt. De uitrusting van de auto is dik voor de bakker, terwijl de prijsstelling buitengewoon concurrerend is. Als concept kan de Hyundai Trajet uitstekend concurreren met auto's als de Seat Alhambra en de Chrysler Voyager, die echter duizenden guldens duurder zijn. De grote vraag is dan ook of de Hyundai Trajet dankzij zijn prijs niet eerder de competitie zal aangaan met auto's als de Opel Zafira en de Renault Scénic, die met een beetje leuke uitrusting tegenwoordig ook al bijna 50 mille moeten opbrengen. Juist in dat segment biedt Hyundai thans de voordelen van een grote tegen de prijsstelling van een kleine. Hyundai zelf ziet de toekomst van de Trajet uitermate zonnig en denkt dit jaar nog zo'n 800 exemplaren te kunnen slijten. De tijd zal leren of de Trajet ambitieus genoeg is om een dergelijke ambitieuze doelstelling te realiseren. |