Metro Madrid
Ook nu nog valt er iets mee te beleven van de 80e verjaardag van de Madrileense metro, een van de oudste ter wereld. Op het station Islas Filipinas in lijn 7, dicht bij de universiteit, is een eenvoudige tentoonstelling van demontabele panelen ingericht. Het lijkt allemaal niet zoveel voor te stellen, maar wie al de informatie tot zich neemt, weet al heel veel meer dan wat de knappe, maar in wezen oppervlakkige videopresentatie onthult die daar heel de dag lawaaiig aandacht staat te trekken. Het eerste paneel toont hoe koning Alfonso XIII op 17 oktober 1919 het eerste metrotraject van Madrid in gebruik stelde. Het was het begin van de nog steeds bestaande lijn 1, een stuk van 3,48 km met slechts acht stations, tussen het centrale plein Puerta del Sol en het grote kruispunt Cuatro Caminos. Inmiddels telt de ondergrondse van Madrid elf lijnen, die 171 km bestrijken en 201 stations aandoen. Plannen heeft de metro nog voldoende. Een belangrijk plan tot uitbreiding van de Madrileense metro is de doortrekking van lijn 8 van station Mar de Cristal naar station Nuevos Ministerios, een traject van 5,8 km. Dat betekent een verdere verbetering van de nog niet zo lang bestaande metroverbinding met Barajas, het vliegveld van Madrid. Als die doortrekking een feit is men rekent met het jaar 2003 kan de vliegtuigpassagier al in de metro zijn bagage voor de vliegreis inchecken. Het is nog maar de vraag of dat ook het verdwijnen inhoudt van de bus die nu elke 10 minuten van Barajas vertrekt en het station Plaza de Colón in het centrum van Madrid als eindbestemming heeft. De reisduur van die bus is, afhankelijk van de verkeersdrukte, 20 tot 40 minuten. Veel sneller zal het met de metro niet lukken en ook de prijzen (slechts een paar gulden) zullen elkaar niet veel ontlopen. En dan, die bus heeft zo'n lekker groot bagagehok. Dat zit ook in de nieuwste metro's, maar alleen op het oostelijke traject van lijn 8. Wie daarna moet overstappen richting centrum, zal zijn koffers tussen het metropubliek in moeten wurmen. Een laatste punt van vergelijking: de bus komt op het vliegveld aan dicht bij de vertrekhal, de metro echter bij terminal 3. Dat betekent in bijna alle gevallen nog een lang eind lopen slechts een deel over rollende perrons naar de vertrekhal. Een ander groots project van de jarige metro is de aanleg van de ringlijn langs een aantal zeer grote satellietsteden ten zuiden van Madrid, zoals Alcorcón. Die ringlijn moet een aansluiting krijgen op de bestaande lijn 10. | |