Auto 7 april 2000

Saab 9-5 SE 2.3 Aero is een prachtbak

Door Arno Witvliet
Saab en turbo zijn in de loop der jaren een schier onlosmakelijke combinatie gebleken. Dankzij een indrukwekkend geloof in de turbocompressor en het stugge volharden in de toepassing daarvan wisten de Zweden een hoge mate van perfectie te bereiken. De Saab 9-5 2.3 Aero behoort tot de recent afgelegde proeven van bekwaamheid.

Pakweg twintig jaar geleden monteerde Saab nog geen turbocompressors op de schaal waarop het dat thans doet. Heden ten dage wordt enkel de minst expensieve Saab 9-3 nog door een ongeblazen viercilinder voortgedreven, terwijl de rest van de beschikbare aandrijfbronnen met behulp van een lagedruk- dan wel hogedruk-turbocompressor tot hogere prestaties wordt aangemoedigd. Dat was voorheen wel anders. De Saab Turbo's van de jaren zeventig en tachtig waren de sportieve toppers van de serie, die met behulp van afwijkende lichtmetalen velgen en de nodige spoilers en skirts hun dynamische inborst onderstreepten. Deze karakteristieke bolides kenden een kleine maar trouwe schare aanhangers, die zich onder geen beding in een turboloze 900 of 9000 wilden verplaatsen. Later werden deze adepten verblijd met de zogenaamde Aero's, die een krijgshaftig voorkomen verenigden met een onthutsend prestatiepotentieel.

Saab kon echter tijdens de introductie van Saab 9-5 in 1998 niet verhoeden dat deze selecte club Saab-rijders zich min of meer in de steek gelaten voelde. Alle leverbare exemplaren waren weliswaar voorzien van een turbocompressor, maar dan wel van het zogenaamde ”low pressure”-soort, dat voornamelijk wordt toegepast om een relatief hoog en tegelijkertijd gelijkmatig koppelverloop vanaf lage toerentallen te realiseren. De inzet van een hogedrukturbo teneinde de maximumwaarden van vermogen en koppel verder op te krikken, leek op dat moment even niet binnen de positionering van de kersverse Saab 9-5 te passen.

Rijgenot
Saab keerde echter op haar schreden terug en introduceerde onlangs de Saab 9-5 2.3 Aero. Enkel een vluchtige blik op de technische specificaties is reeds voldoende om een prettig gevoel in de onderbuik te bewerkstelligen. Naar goede traditie telt de krachtbron slechts vier cilinders. Toegegeven, Saab levert de 9-5 tegenwoordig ook met een heel verdienstelijk presterende zescilinder benzinemotor, die met behulp van een lagedrukturbocompressor zelfs een maximumvermogen van 147 kW/200 pk bij elkaar weet te stampen. Dat is onmiskenbaar een aanbod voor lieden die zich bij een volgende gelegenheid net zo eenvoudig laten verleiden om bijvoorbeeld een Chrysler 300M of een Audi A6 aan te schaffen.

De Saab 9-5 2.3 Aero is anders en kent simpelweg geen gelijken. Althans, niet voor die prijs. Volvo heeft met haar V70 T5 weliswaar een wagen in het assortiment die wat betreft vermogen de 9-5 2.3 Aero de loef afsteekt en klinisch beschouwd ook als de betere auto aangemerkt dient te worden, maar die wordt op de onderdelen beleving en rijgenot door de Saab overvleugeld.

Sportchassis
De grootste succesfactor wordt gevormd door de 169 kW/230 pk die door de 2,3 liter turbomachine maximaal gemobiliseerd kunnen worden. Een en ander doet de Saab in 7,4 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h snellen en maakt een topsnelheid van 240 km/h mogelijk. Prachtige cijfers, die echter pas glans krijgen wanneer het onderstel op een veilige en vooral inspirerende wijze met een dergelijk potentieel uit de wielen kan. Saab bewijst met de 9-5 2.3 Aero zulks uitstekend onder de knie te hebben. De auto is uitgerust met een zogeheten Sport Chassis, dat in veel informatie voorziet zonder het comfortniveau te frustreren.

De 9-5 2.3 Aero is zowel een prachtbak om een bochtig traject te slechten als een zalvende kompaan tijdens urenlange snelwegritten. De wagen stuurt lekker direct en voorziet in voldoende gevoel, hetgeen ook van de handgeschakelde vijfversnellingsbak gezegd kan worden. Een automatische transmissie is weliswaar leverbaar, maar feitelijk onzin. De Zweed marcheert met zo veel koppel over het wegdek, dat van frequent schakelen nauwelijks sprake is.

Gemiste kans
Hoewel Saab met de 9-5 2.3 Aero door de montage van kloeke 17-inch lichtmetalen velgen en de nodige spoilers en skirts voor de omgeving zonder meer een herkenbare creatie op wielen heeft gezet, stelt het interieur een beetje teleur. Sportstoelen, extra metertjes, een sportstuurwiel of speciaal voor de Aero ontworpen interieurbekleding zul je tevergeefs zoeken in de 9-5 2.3 Aero. Achter het stuurwiel waan je je niet bepaald in de sportieve variant van Saabs topper. Dat is een gemiste kans, zeker wanneer bedacht wordt dat Saab in het verleden wel een speciaal interieur voor bijvoorbeeld de 9000 Aero ontwikkeld heeft.

De koper van een Saab 9-5 2.3 Aero wordt voor 98.450 gulden niet alleen getrakteerd op een prachtmachine onder de motorkap, maar bovendien op veiligheidsvoorzieningen als ABS, traction control, twee airbags, sidebags, elektrisch bedienbare ramen voor en achter, elektrisch bedienbare en verwarmde buitenspiegels, nightpanel, koplampsproeiers met wissers, automatische klimaatregeling, boordcomputer, lederen stuurwiel, sportchassis, sportuitlaat, in carrosseriekleur gespoten voorspoiler en zijskirts alsmede een audiosysteem met cd-speler. Wie dat onvoldoende acht, kan opteren voor de 105.850 gulden kostende Saab 9-5 SE 2.3 Aero, die bovendien voorziet in lederen bekleding, cruise control en een wat uitgebreider audiosysteem. Vaststaat in ieder geval dat met de aanschaf van een Saab 9-5 2.3 Aero een bijzonder smaakvolle wagen in eigendom wordt verworven.