Auto | 7 april 2000 |
Saab 9-5 SE 2.3 Aero is een prachtbakDoor Arno Witvliet Pakweg twintig jaar geleden monteerde Saab nog geen turbocompressors op de schaal waarop het dat thans doet. Heden ten dage wordt enkel de minst expensieve Saab 9-3 nog door een ongeblazen viercilinder voortgedreven, terwijl de rest van de beschikbare aandrijfbronnen met behulp van een lagedruk- dan wel hogedruk-turbocompressor tot hogere prestaties wordt aangemoedigd. Dat was voorheen wel anders. De Saab Turbo's van de jaren zeventig en tachtig waren de sportieve toppers van de serie, die met behulp van afwijkende lichtmetalen velgen en de nodige spoilers en skirts hun dynamische inborst onderstreepten. Deze karakteristieke bolides kenden een kleine maar trouwe schare aanhangers, die zich onder geen beding in een turboloze 900 of 9000 wilden verplaatsen. Later werden deze adepten verblijd met de zogenaamde Aero's, die een krijgshaftig voorkomen verenigden met een onthutsend prestatiepotentieel. Saab kon echter tijdens de introductie van Saab 9-5 in 1998 niet verhoeden dat deze selecte club Saab-rijders zich min of meer in de steek gelaten voelde. Alle leverbare exemplaren waren weliswaar voorzien van een turbocompressor, maar dan wel van het zogenaamde low pressure-soort, dat voornamelijk wordt toegepast om een relatief hoog en tegelijkertijd gelijkmatig koppelverloop vanaf lage toerentallen te realiseren. De inzet van een hogedrukturbo teneinde de maximumwaarden van vermogen en koppel verder op te krikken, leek op dat moment even niet binnen de positionering van de kersverse Saab 9-5 te passen. Rijgenot De Saab 9-5 2.3 Aero is anders en kent simpelweg geen gelijken. Althans, niet voor die prijs. Volvo heeft met haar V70 T5 weliswaar een wagen in het assortiment die wat betreft vermogen de 9-5 2.3 Aero de loef afsteekt en klinisch beschouwd ook als de betere auto aangemerkt dient te worden, maar die wordt op de onderdelen beleving en rijgenot door de Saab overvleugeld. Sportchassis De 9-5 2.3 Aero is zowel een prachtbak om een bochtig traject te slechten als een zalvende kompaan tijdens urenlange snelwegritten. De wagen stuurt lekker direct en voorziet in voldoende gevoel, hetgeen ook van de handgeschakelde vijfversnellingsbak gezegd kan worden. Een automatische transmissie is weliswaar leverbaar, maar feitelijk onzin. De Zweed marcheert met zo veel koppel over het wegdek, dat van frequent schakelen nauwelijks sprake is. Gemiste kans De koper van een Saab 9-5 2.3 Aero wordt voor 98.450 gulden niet alleen getrakteerd op een prachtmachine onder de motorkap, maar bovendien op veiligheidsvoorzieningen als ABS, traction control, twee airbags, sidebags, elektrisch bedienbare ramen voor en achter, elektrisch bedienbare en verwarmde buitenspiegels, nightpanel, koplampsproeiers met wissers, automatische klimaatregeling, boordcomputer, lederen stuurwiel, sportchassis, sportuitlaat, in carrosseriekleur gespoten voorspoiler en zijskirts alsmede een audiosysteem met cd-speler. Wie dat onvoldoende acht, kan opteren voor de 105.850 gulden kostende Saab 9-5 SE 2.3 Aero, die bovendien voorziet in lederen bekleding, cruise control en een wat uitgebreider audiosysteem. Vaststaat in ieder geval dat met de aanschaf van een Saab 9-5 2.3 Aero een bijzonder smaakvolle wagen in eigendom wordt verworven. |
![]() |