BPM in mei met 2000 gulden omhoogDe belasting personenauto's en motorrijwielen (BPM) voor dieselauto's wordt vanaf 1 mei met 2000 gulden verhoogd. De Nederlandse Dealer Associatie (NDA), een afdeling van de Bovag, spant een juridische procedure aan tegen de Staat der Nederlanden om deze verhoging ongedaan te maken. De autobranche is een fervent tegenstander van deze verhoging omdat deze naar haar oordeel op onjuiste argumenten is gebaseerd. De belangenbehartiger van merkdealers zal zich in de procedure baseren op de Europese regelgeving dat producten van buitenlandse producenten niet ongelijk mogen worden belast. De NDA is van oordeel dat met de nieuwe belastingverhoging diesels (die niet in Nederland worden geproduceerd) worden gediscrimineerd ten opzichte van lpg-auto's (waarvoor de installaties nagenoeg alle in Nederland worden gefabriceerd). De NDA meent sterk te staan, omdat al eerder een whisky-importeur een soortgelijke procedure won. BPM-verlaging De BPM staat sowieso ter discussie. De Tweede-Kamerleden Hofstra (VVD) en Leers (CDA) eisen een lager tarief om te voorkomen dat Nederland uitgroeit tot een van de duurste autolanden van Europa. De verlaging dienst als compensatie van de prijsverhoging 5 tot 15 procent die fabrikanten binnen afzienbare tijd gaan doorvoeren onder druk van de Europese Commissie. De Commissie eist gelijke prijzen voor auto's in Europa, maar gaat voorbij aan de uiteenlopende belastingtarieven in de lidstaten. Nederland kent het op een na hoogste belastingtarief. Alleen de Denen dragen een hogere heffing af. In België, Duitsland en Groot-Brittannië is er voor consumenten zelfs helemaal geen luxebelasting op auto's. Daarnaast dragen de Duitsers minder BTW af. Tot nu toe compenseert de automobielindustrie de belastingverschillen door per land verschillende nettoprijzen (voor de belastingheffing) in rekening te brengen. |