Mitsubishi Pajero Pinin lonkt naar damesDoor Arno Witvliet De Mitsubishi Pajero Pinin is een blik geworden compromis bij uitstek. Enerzijds is het een serieuze terreinauto die dankzij zijn sympathieke afmetingen onverwacht handelbaar blijkt te zijn. Anderzijds beschikt de Pajero Pinin over een opvallend comfortabel afgestemd onderstel, waardoor de wagen zich niet bepaald afkerig van snelwegkilometers toont. Deze uitgekiende mix van karaktereigenschappen dient vooral fundrivers te verleiden die na het zoveelste cabriootje of coupeetje wel eens wat anders willen. De Japanners zijn dol op de Pajero Pinin, die in het land van de rijzende zon overigens als Pajero iO door het leven gaat. In het eerste jaar na zijn debuut vonden liefst 55.000 Pajero's iO hun weg naar een nieuwe eigenaar. Mitsubishi verwacht ook in Europa van de compacte terreinwagen een succes te kunnen maken en tekende een samenwerkingsverband met de designer Pininfarina. Deze Italiaanse grootmeester opende in juli vorig jaar een fonkelnieuwe fabriek, die jaarlijks goed zal zijn voor de productie van 35.000 nieuwe Pajero's Pinin. Het achtervoegsel Pinin (kleintje) was overigens de bijnaam van Battista Farina, die destijds de fundamenten legde voor het huidige Pininfarina S.p.A. en door Vincenzio Lancia vanwege zijn kleine gestalte steevast met Pinin aangesproken werd. Het is echter een misverstand te denken dat Pininfarina de Pajero iO dusdanig stilistisch heeft gewijzigd dat een compleet andere vierwieler is ontstaan. Pininfarina's inbreng bleef grotendeels beperkt tot het interieur. Daar zijn wat subtiele retouches en wijzigingen aangebracht die beter zouden aansluiten bij de smaak van de Europese consument. Dat neemt echter niet weg dat het kleintje Pajero er zonder meer goed uitziet. De auto oogt breed en karaktervol en lijkt geenszins bedoeld als vluchtige hypemobiel zoals bijvoorbeeld de Honda HR-V dat is. Mitsubishi mikt met de Pajero Pinin vooral op de vrouwelijke consument, die volgens de fabrikant langzamerhand de charmes ontdekt van een lekker robuust uitziende auto die in terreinsituaties zijn mannetje staat, maar zich tegelijkertijd prettig in grootstedelijke verkeerssituaties voelt. Geen hardloper De Pajero Pinin wordt enkel en alleen aangedreven door een 1,8 liter direct ingespoten GDI-benzinemotor. Het aggregaat levert een maximumvermogen van 88 kW/120 pk bij 5250 tpm en een maximumkoppel van 174 Nm bij 3500 tpm. Een hardloper is de Pajero Pinin daarmee overigens niet. De auto spurt in 10,2 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h en houdt het bij 168 km/h reeds voor gezien. Daarnaast valt op dat de handgeschakelde vijfversnellingsbak vrij korte overbrengingsverhoudingen heeft. Daardoor maakt de krachtbron bij kruissnelheden tussen 120 en 140 km/h tussen 4000 en 5000 omwentelingen per minuut, hetgeen zijn uitwerking op de trommelvliezen vanzelfsprekend niet mist. Hoewel de machinerie zich verder mooi soepel toont, valt ook de brandstofconsumptie met een gemiddeld resultaat van 1 op 8,6 wat tegen. Een hoge en hoekige Pajero Pinin koopt je overigens niet bepaald om het verbruikscijfer van een gewone middenklasser te breken. Viscosekoppeling De Pajero Pinin rijdt voor een terreinwagen onverwacht goed. Ondanks de korte wielbasis van de vereuropeeste Japanner blijkt het onderstel lange en korte oneffenheden alleszins adequaat weg te kunnen veren en dempen. Verder hebben de lange veerwegen niet tot gevolg dat de Pajero Pinin zich zwaar ondersturend door een curve laat rijden. De auto stuurt simpelweg behoorlijk strak en blijft dat op slecht wegdek ook gewoon doen. Hoewel dit slag wagens meestentijds niet wordt aangeschaft om eens flink te gaan modderbaden, heeft Mitsubishi de Pajero Pinin voorzien van heel volwassen 4WD-techniek. Het zogenaamde intelligente SS4-i systeem is een doorontwikkeling van het Super Select systeem van de grote Pajero. SS4-i maakt het mogelijk om tot snelheden van 100 km/h te schakelen van achterwielaandrijving naar parttime vierwielaandrijving. Een viscokoppeling zorgt ervoor dat de aandrijfkrachten verdeeld worden over de wielen die het meeste grip hebben. Wie echt ruige prestaties van de Pajero Pinin verlangt, kan tegen meerprijs de auto laten voorzien van een sperdifferentieel. Klein Groot is het kleintje Pajero niet. In uitzonderlijke situaties biedt de auto plaats aan vier volwassen, maar feitelijk is de achterbank enkel geschikt voor het vervoer van kinderen. Voorin zit je heel redelijk, al zou een verstelbare stuurkolom voor een flinke verbetering kunnen zorgen. Ook de bagageruimte is met twee forse koffers helemaal gevuld. Het interieur ziet er netjes maar niet bijzonder fantasievol uit. Het geheel steekt desalniettemin heel deugdelijk in elkaar. Prettig is verder dat de inzittenden worden bediend met een royale standaarduitrusting. Zo is de Pajero Pinin voorzien van lichtmetalen velgen, elektrisch bedienbare ramen en buitenspiegels, getint glas, twee airbags, airconditioning, centrale portiervergrendeling, boordcomputer en hoogteverstelling op de bestuurdersstoel. Aan alles hangt echter een prijskaartje, waarop in het geval van de Pajero Pinin een bedrag van 52.495 gulden vermeld staat. Dat is zeker niet mals voor een weliswaar karaktervolle maar relatief kleine auto. Voor de Pajero Pinin geldt dan ook onmiskenbaar dat er eerst een vonk zal moeten overslaan alvorens de portemonnee wordt getrokken. Mitsubishi denkt zelf dat volgend jaar pakweg 500 landgenoten door deze automobiele verliefdheid zullen worden bevangen. |