Een plezierig rijdende TsjechDe introductie van de Skoda Octavia bracht het langverwachte en inmiddels broodnodige keerpunt. De Tsjechische autofabrikant koos onder de vleugels van moederconcern Volkswagen een zelfbewuste marktpositie, die voortaan niet enkel meer gebaseerd zou zijn op prijsvoordelen. Thans verstevigt Skoda zijn positie door de kakelverse Fabia aan het leveringsprogramma toe te voegen. Skoda lijkt de goede weg te hebben gevonden. Na jaren kwakkelen, zitten de verkopen in de lift en neemt het zelfvertrouwen navenant toe. De aanjager van deze metamorfose is zonder twijfel het moederconcern Volkswagen, dat Skoda niet alleen met financiële injecties, maar vooral met kennis en vaardigheden opnieuw op de kaart heeft weten te zetten. Volkswagen streeft immers een merkenpolitiek na die gebaseerd is op een strak afgebakend onderscheid tussen merkwaarden, terwijl technologie daarentegen zo veelzijdig mogelijk ingezet dient te worden. Zo kenmerken de Skoda Octavia, Seat Toledo, Volkswagen Golf en Bora alsmede de Audi A3 zich door hetzelfde onderstel, terwijl ook het gros van de beschikbare krachtbronnen voor de zojuist opgesomde varianten beschikbaar is.
De Fabia is voor Skoda dan ook een welkome aanvulling op het modellenprogramma. De auto profiteert immers volop van de kwaliteitsstandaarden van Volkswagen, maar is desalniettemin relatief gunstig geprijsd. Bovendien wordt de Fabia onder de naar aloude Skoda-maatstaven tamelijk dure Octavia gepositioneerd, zodat de Skoda-rijder van weleer zich wellicht wel aangetrokken zal voelen tot de Fabia. Robuust en modern De Fabia is een robuuste en modern ogende auto. De lijnvoering sluit goed aan bij de merkenfilosofie van Volkswagen, waarin voor Skoda een rol als betrouwbaar merk zonder veel frivoliteiten is weggelegd. De Fabia ziet er dientengevolge stevig en tegelijkertijd keurig uit. Het is dan ook geen auto die veel weerstand zal oproepen, maar evenmin in staat zal blijken talloze bewonderende blikken op te roepen. Zeker in het zilvergrijs metallic van de testauto is de Fabia nogal een anonieme verschijning. Dat neemt niet weg dat vooral de voorzijde sterk ontworpen is. De koplampen lopen niet door in de spatborden, hetgeen de compacte Tsjech een robuust aanzien verschaft. De pronte grille versterkt die indruk. De achterzijde oogt wat vriendelijker, maar zal na een vluchtige waarneming geenszins vanzelfsprekend aan een Skoda worden toegeschreven. Zuinige motor Onder de motorkap van de Fabia wordt de reeds bekende machinerie aangetroffen. Alle leverbare krachtbronnen vonden immers eerder hun weg in auto's als de Volkswagens Lupo en Polo alsmede de Seats Arosa, Ibiza en Cordoba. De serie start met een 1,0 liter viercilinder benzinemotor en loopt via twee 1,4 liter benzinegestookte aggregaten naar eveneens twee direct ingespoten dieselmotoren. De kleinste daarvan is actief in het vooronder van de testwagen en levert met behulp van een lagedruk turbocompressor een maximumvermogen van 47 kW/64 pk bij 4200 tpm en een maximumkoppel van 124 Nm bij 2200 tpm. Presteren doet de Tsjech alleszins redelijk, al mogen er gezien het beschikbare vermogen geen grootse daden verwacht worden. De auto heeft 15,8 seconden nodig om vanuit stilstand naar een snelheid van 100 km/h te spurten en het desgewenst tot een topsnelheid van 160 km/h te schoppen. Opvallend is dat de krachtbron zich over de gehele linie keurig gedeisd houdt. Voorwaarde is echter wel dat het mechaniek goed op temperatuur is gekomen. Bij een koude start ratelt de diesel er duchtig op los en verdwijnt het verlangen naar een snelle acceleratie als sneeuw voor de zon. Als een paal boven water staat verder dat de Fabia 1.9 SDI ronduit spaarzaam met brandstof omspringt. Tijdens de testweek slokte de Skoda elke 17,2 kilometer een litertje dieselolie uit het brandstofreservoir naar binnen en dat kan zonder meer als een fraai resultaat beschouwd worden. Nieuwe wielophanging De Skoda Fabia rijdt beslist plezierig. De auto profiteert als eerste variant op een gemeenschappelijke bodemplaat van nieuw ontwikkelde wielophanging. De Fabia spoort daarmee beter dan bijvoorbeeld de Volkswagen Polo. De Tsjech loopt prima vooruit en toont zich ook in bochten opvallend vergevingsgezind. Wie de curve hard induikt, wordt onthaald op een vriendelijke dosis onderstuur, dat evenwel eenvoudig te corrigeren is. De besturingsinstallatie reageert keurig direct op uitslagen van het stuurwiel en voorziet tegelijkertijd in meer dan voldoende gevoel. Verder valt op dat de Fabia niet in de laatste plaats door de relatief lange wielbasis over een comfortabel onderstel beschikt. De veerwegen zijn tamelijk lang, waardoor zowel korte als lange oneffenheden prettig worden gladgestreken. Een stel stevige dempers zorgt er bovendien voor dat de auto niet vervelend nadeint en evenmin hevige rolbewegingen in bochten maakt. De handgeschakelde versnellingsbak functioneert, evenals de koppeling, zonder meer goed. Remmen doet de Fabia eveneens prima, zodat resumerend simpelweg gesteld kan worden dat Skoda een prettig rijdende auto op wielen gezet heeft. Saai kunststof Het interieur van de Fabia toont haarscherp waarom Skoda in de merkenpolitiek van de Volkswagen Groep een aantal groene flappen minder voor zijn producten mag verlangen dan Seat en Volkswagen. De saaie en ietwat deprimerende grijs gekleurde kunststof panelen ademen hoe dan ook de sfeer van voordeel. Van warmte en weelde is in de Fabia geen sprake. De bekledingsstoffen zijn van hetzelfde laken een pak. De sobere kleurstelling, gecombineerd met een duffe print, stemt immers niet bepaald tot vrolijkheid. Ondanks de ietwat goedkope uitstraling van het interieur steekt het geheel uitstekend in elkaar. Naden sluiten simpelweg goed aan en rammeltjes en kraakjes worden niet waargenomen. De bouwkwaliteit van de Skoda Fabia is derhalve boven elke twijfel verheven. Het dashboard en de voorstoelen roepen ook onmiskenbaar een gevoel van herkenning op. Veel bedieningselementen vonden hun weg reeds in diverse Volkswagens, Audi's en Seats. De stoelen zijn naar goede Volkswagen-traditie dan ook lekker stevig en bieden tegelijkertijd een goedgekozen dosis zijdelingse steun. Het bestuurdersexemplaar is, evenals het stuurwiel, in hoogte verstelbaar, zodat een goede zitpositie gevonden kan worden. Ruimte is er voorin meer dan voldoende. Achterin is het gemeten naar de maatstaven in deze klasse evenmin tobben. De Skoda Fabia is gezien zijn compacte afmetingen zonder meer een royaal bemeten auto. De bagageruimte beschikt met een inhoud van 260 liter verder over een alleszins acceptabel kofferslikkend vermogen. De standaarduitrusting van de Skoda Fabia Classic is netjes, zonder dat van de aanwezigheid van overbodige luxe zaken sprake is. Een en ander betekent dat de minimaal benodigde uitrustingsdetails zoals getint glas, bestuurdersairbag en stuurbekrachtiging standaard zijn, doch dat met betrekking tot de Fabia Classic van uitbundigheid niet gesproken kan worden. Leuker is dan ook de Fabia Comfort, die naast de genoemde zaken verblijdt met items als elektrisch bedienbare voorramen, centrale portiervergrendeling, leeslampjes, boordcomputer, toerenteller, elektrisch bedienbare en verwarmde buitenspiegels en een in ongelijke delen neerklapbare achterbank. De echte verwenners opteren voor een Fabia Elegance, die verder imponeert met standaard lichtmetalen velgen en een elektronische klimaatregeling. Prijscompetitie De Skoda Fabia is zonder twijfel een welkome aanwinst in de compacte klasse. Hoewel de merknaam Skoda minder dan ooit voor een onthutsend prijsvoordeel staat, is de prijscompensatie voor het nuchtere feit dat Skoda minder goed in de markt ligt dan bijvoorbeeld Volkswagen, heden ten dage nog altijd aantrekkelijk. Kwalitatief steekt de auto simpelweg uitstekend in elkaar. Zeer goede materialen en een dito afwerking staan voor een product waarvan de duurzaamheid niet langer in twijfel behoeft getrokken te worden. Bovendien rijdt de Fabia prima en biedt de auto in zijn klasse een royale hoeveelheid binnenruimte. De Fabia is derhalve een vervoermiddel dat de positie van Skoda in Europa alleen maar verder zal versterken. De destijds voor de Skoda-rijder van weleer nogal shockerende slogan Genoeg gelachen is reeds lang een gepasseerd station. Tegenwoordig krijgen veiligheidsaspecten van de hedendaagse Skoda's in advertenties volop de aandacht. Skoda lijkt de toekomst derhalve met vertrouwen tegemoet te treden, waarbij het Tsjechische merk de keiharde prijscompetitie voortaan bij voorkeur overlaat aan merken die zich niet anders kunnen permitteren. Vooral daarin is Skoda thans best een beetje chic. |