Mercedes-Benz CL 500 is fantastische butlerDoor Arno Witvliet In alle overpeinzingen en zoete gedachten aan de auto die de hoofdrol in deze kolommen krijgt, dient helder voor ogen gehouden te worden dat de aanschaf van een dergelijk vervoermiddel op geen enkele wijze rationeel verantwoord kan worden. Het bedrag van 297.000 gulden dat Mercedes-Benz voor de CL 500 verlangt, staat namelijk in geen verhouding tot het gebodene. Voor een derde van het aanschafbedrag kan een ander magnifiek rijdende en kwalitatief hoogwaardige automobiel in eigendom worden verworven. Het surplus aan uitrusting en technische toepassingen dat de CL 500 biedt ten opzichte van een wagen uit eerder genoemde prijsklasse is weliswaar overweldigend, doch verantwoordt geenszins de exceptionele meerprijs. De 365.000 gulden kostende twaalfcilinder Mercedes-Benz CL 600 dient in dit verband dan ook als een totaal irrelevant aanbod beschouwd te worden. Deze topper fungeert ten opzichte van de CL 500 slechts als het non plus ultra voor degenen die enkel het beste goed genoeg achten en het zich bovendien kunnen permitteren om emotionele overwegingen ten aanzien van hun bestedingen te laten prevaleren boven het verstand. Sensoren Waarom is de Mercedes-Benz CL 500 zo goed en bovendien significant beter dan de reeds meer dan uitstekende S-klasse? Het antwoord op deze vraag schuilt in het acroniem ABC, dat voor Active Body Control staat. ABC voorziet in de welhaast onmogelijke maximalisering van zowel comfort als wegligging. Van het doorgaans vanzelfsprekende compromis dat bij de afstemming van een onderstel vooral een resultaat is van segmentatie en wagenkarakteristiek, is bij de CL 500 evenwel geen sprake. ABC verenigt het beste van twee werelden. Het betreft een elektro-hydraulisch systeem waarvan ultrasnelle rekeneenheden en regelkleppen de basis vormen. De missie van het systeem is de eliminatie van carrosseriebewegingen die als ongewenst worden ervaren dan wel een nadelige invloed op het weggedrag hebben. Dertien sensoren meten waarden als wagenhoogte en g-krachten en verzenden bliksemsnel signalen naar de elektro-hydraulisch aangestuurde veerdemperpoten, die vervolgens corrigerend optreden. De toepassing van ABC maakt bovendien de montage van zachtere veren en dempers mogelijk, waardoor topklassecomfort met de wegligging van een sportwagen gecombineerd kan worden. Opvallend is bovendien dat de elektronica de communicatie via het onderstel met de elementen niet heeft verdoezeld. De bewegingen van de auto zijn immers juist voldoende om te weten waar de grenzen liggen, zodat de auto veilig op de limiet bereden kan worden. Wie hersenloos extreem gaat, wordt overigens gecorrigeerd door het verfijnde elektronisch stabiliteitsprogramma dat het teveel aan vermogen effectief reduceert, zodat slippers en glijders vermeden worden. Veiligheid staat immers boven alles. Snelheidsbereik Het grote gevaar van de CL 500 schuilt in het feit dat de wagen zich met een ongekende eenvoud tot op zeer hoge snelheden laat berijden. De auto gedraagt zich zelfs boven 200 km/h dermate stabiel en beheerst dat zelfs de elektronisch begrensde topsnelheid van 250 km/h als een veilige snelheid beschouwd kan worden. Vaderlandse weggebruikers zijn in tegenstelling tot onze oosterburen echter niet vertrouwd met enorme snelheidsverschillen, waardoor het langdurige rijden met hoge snelheden in Nederland ronduit gevaarlijk is vanwege achteloze inhaalmanoeuvres en dergelijke. Wie met een extreem hoge snelheid een ongeval veroorzaakt dan wel door toedoen van een ander betrokken raakt bij schade, rest enkel het vertrouwen op de kreukelzone en de tien aanwezige airbags. Om over het lot van die ander nog maar te zwijgen. Ondanks alle toepassingen die een enorm snelheidsbereik mogelijk maken, is de CL 500 geen auto die tot gezwinde spoed aanzet. De auto kan ook in zalvende rust bereden worden, waarbij de waardering voor allerhande interieurvondsten met het verstrijken van de tijd groeit. De stoelen zitten fantastisch en zijn voorzien van alle denkbare elektrische verstelmogelijkheden en blaasbalgjes, met als onaantastbare toppers de elektrisch geregelde stoelventilatie en de actieve massagemodus die voorkomt dat de wervelkolom tijdens een lange rit op slot schiet en rugklachten veroorzaakt. Niet onvermeld mag het magnifieke Comand-systeem blijven, dat centraal de functies voor navigatie, televisie, audio en telefoon aanstuurt. De CL 500 is simpelweg een fantastische butler, die als verwenner in optima forma voor zijn dienstverlening echter wel een excessief salaris verlangt. Enkel de besten kunnen zich dat permitteren. De Mercedes-Benz CL-klasse is mijns inziens ook de beste automobiel die thans aangeboden wordt. Met slechts één manco. Spannend is de auto niet. Maar dat is een goede butler ook niet. |