Een betaalbare zevenzitterKia werkt in stilte. In de schaduw van het enorme publiciteitsoffensief waarmee het eveneens Koreaanse Daewoo destijds z'n Europese debuut inluidde, startte Kia zonder daar al te veel ruchtbaarheid aan te geven met de verkoop. Het modellenprogramma had toentertijd niet veel om het lijf. Thans bewerkt Kia de markt echter met een heel volwassen en uitgebalanceerd aanbod. De Kia Joice is de jongste loot aan de stam. En bovendien de meest interessante. Wie zondags wel eens acht slaat op het wagenpark dat door de bezoekers van gereformeerde kerken in de brede zin des woords rondom de plaats van samenkomst geparkeerd is, zal opvallende waarnemingen hebben gedaan. Nog afgezien van het feit dat de gemiddelde catalogusprijs doet vermoeden dat het reformatorische volksdeel in materieel opzicht een bovengemiddelde mate van welstand geniet, valt op dat een buitengewoon groot aandeel van het bovengenoemde wagenpark uit stationwagens en multifunctionele ruimtewagens bestaat. Opmerkelijk is deze samenstelling geenszins. Menig kerkelijk meelevend ouderpaar heeft een dermate kroostrijk huisgezin dat de doorsnee automobiel in onvoldoende zitplaatsen dan wel bagageruimte voorziet. De oplossing voor deze vervoersproblematiek kan gezocht worden in het royale aanbod van zevenpersoons ruimtewagens dan wel royaal bemeten stationwagens. Wagens als de Chrysler Voyager, Renault Espace, Peugeot 806 en Volkswagen Sharan dan wel Volvo V70, Opel Omega en Volkswagen Passat zijn in dit verband dan ook alleszins aantrekkelijk. Wie niet kan volstaan met een standaardaantal van vijf zitplaatsen en derhalve in de markt is voor een zevenzitter, zal echter wel diep in de buidel moeten tasten. Een beetje ruimtewagen met zeven zitplaatsen doet immers al gauw zestig mille. De grote schare die een dergelijke som gelds niet kan opbrengen, dient zich te verzoenen met een eveneens stevig geprijsd tweedehands exemplaar dan wel andere middelen aan te grijpen. Onbetaalbaar Juist dat laatste is verontrustend. Te vaak nog plegen kroostrijke gezinnen hun vervoersbehoefte met de vruchten van huisnijverheid in te vullen. Te vaak worden kinderen rollebollend in een stationwagen gesignaleerd, verstoken van veiligheidsgordels en slechts voorzien van zelfgemaakte kussens, die op geen enkele wijze zijn verankerd. Tegen deze levensbedreigende situatie neemt de sterke arm terecht krachtig stelling. Een stevige administratieve sanctie biedt dergelijke gezinnen meestentijds al helemaal geen soelaas. Een nieuwe zevenzits ruimtewagen is meestal onbetaalbaar en voor een gebruikt exemplaar geldt vaak hetzelfde. Er is derhalve onmiskenbaar een markt voor een scherp geprijsde zevenzits auto. De vraag is hoeveel potentieel een dergelijk segment biedt. Sinds kort kunnen ouders van kinderrijke gezinnen zich echter verheugen in een serieus aanbod. Opel was de eerste die met de zevenzits Zafira dik onder de vijftig mille dook. Kia imponeerde opnieuw door de Joice zelfs onder de veertigduizend piek aan te bieden. Last but not least debuteert Hyundai binnenkort met de Trajet, die eveneens zeven zitplaatsen beneden de halve ton offreert. Herkenning De Kia Joice is een auto die herkenning oproept. Een nadere beschouwing van zowel de auto als diens historie leert dat de Kia Joice in een vorig leven als Mitsubishi Space Wagon over het asfalt gleed. De wagen wordt nog altijd door Hyundai Precision vervaardigd en door moedermaatschappij Hyundai als Kia Joice op de Europese markt geleverd. De enig leverbare krachtbron is dan ook op de leest van Mitsubishi geschoeid. Kia heeft echter wat extra krachten aan het blok weten te onttrekken, zodat de 2,0 liter viercilinder zestienklepper thans een maximumvermogen van 102 kW/139 pk bij 5800 tpm levert. Het maximumkoppel bedraagt 180 Nm en wordt bij 4000 tpm via de voorwielen op het wegdek gebracht. De prestaties vallen dan ook niet tegen. De 1325 kilogram wegende Koreaan sprint in 12,2 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h en laat desgewenst een topsnelheid van 175 km/h noteren. De krachtbron toont zich over de gehele linie gewillig en beschaafd. De Joice heeft onderin echter niet bijster veel te bieden en wil derhalve wel op toeren gehouden worden. Tegelijkertijd geldt dat er niet te snel in het toerenbereik geklommen dient te worden teneinde het motorgeluid binnen te perken te houden. Wie een normaal rijpatroon nastreeft, kan met de krachtbron prima uit de voeten. Tevens zal de persoon in kwestie dan een gunstiger brandstofconsumptie realiseren dan de 1 op 10,2 die in de testweek berekend werd. Comfortabel De Kia Joice rijdt onverwacht goed. Met de Kia Clarus Wagon nog in het achterhoofd kunnen je verwachtingen immers niet al te hooggespannen zijn. De Kia Joice ligt echter onmiskenbaar goed en loopt heel fatsoenlijk rechtuit. De Koreaan is comfortabel geveerd en helt in bochten iets nadrukkelijker dan normaal over. Het hiermee verband houdende onderstuur is echter eenvoudig te corrigeren, zodat de Joice een prettig en goedmoedig weggedrag toegeschreven kan worden. De auto stuurt mooi direct en de besturing voorziet daarbij in voldoende gevoel. Minder positief kan de versnellingsbak beoordeeld worden. Het mechaniek schakelt wat hakerig en schiet somtijds zelfs uit de ingelegde positie. De hand van Mitsubishi is onmiskenbaar aanwezig, hetgeen in dit verband niet bepaald als een nadeel beschouwd kan worden. Bewegingsvrijheid De Kia Joice is een heuse zevenzitter. Dat betekent overigens niet dat de auto plaats biedt aan zeven volwassenen. De zitplaatsen op de derde rij zijn gezien de hoeveelheid beenruimte eigenlijk voorbehouden aan kinderen. De middenrij en de twee voorstoelen bieden echter voldoende bewegingsvrijheid voor hoofd en onderdanen van volwassenen. Voor het mooi zou de bestuurdersstoel wat verder naar achteren geschoven moeten kunnen worden. De verstelmogelijkheden zijn echter voldoende toereikend om een goede zitpositie te creëren. Het dashboard is eveneens zonder al te ingrijpende wijzigingen overgenomen uit de Mitsubishi Space Wagon. Het geheel steekt fatsoenlijk in elkaar, al kan het geenszins als perfect afgewerkt gekwalificeerd worden. Ergonomisch kan Kia nog veel verbeteren. Sommige knoppen verdwijnen achter de linkerknie en ook de radio is te laag geplaatst. De Kia Joice is een ruime auto, maar voorziet zoals gezegd niet in voldoende ruimte om zeven volwassenen te herbergen. Datzelfde geldt voor de hoeveelheid bagageruimte. Die schiet simpelweg tekort. Aanrader De Kia Joice staat vanaf 39.990 gulden in de showroom. Dat is een prima prijs, waarvoor de auto niet alleen standaard zeven zitplaatsen telt, maar bovendien onder andere voorzien is van zaken als een bestuurdersairbag, stuurbekrachtiging, elektrisch bediende voorramen, hoofdsteunen voor en achter en een viertal luidsprekers. Desalniettemin dient deze Kia Joice RS niet als een serieus aanbod beschouwd te worden. De werkelijke aanrader is de Joice LS, die weliswaar 2500 piek duurder uitpakt, maar standaard wel voorzien is van zaken als een passagiersairbag, airconditioning, roofrails, elektrisch bedienbare ramen achter, getint glas, centrale portiervergrendeling, luxe binnenbekleding, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, elektrisch bedienbare en verwarmde buitenspiegels en ruitenwissers met regelbare interval. ABS is helaas niet standaard en wordt pas na betaling van 2990 gulden meegeleverd. Feitelijk is dat het enige manco in de standaarduitrusting. Compliment De Kia Joice is onmiskenbaar een aanwinst van formaat. Het is de eerste personenauto die voor minder dan veertig groene flappen zeven legale zitplaatsen te bieden heeft. Hoewel het gros van de kopers voor de iets duurdere maar veel completere Kia Joice LS zal kiezen, is een dergelijke propositie zonder meer een compliment waard. Voor 45 mille staat de Joice immers als een huis. Hoewel de techniek inmiddels wat gedateerd is, kan de auto nog prima meekomen. Bovendien vergoedt de prijsstelling veel. Wie een modernere Opel Zafira verkiest boven de Joice, is voor een vergelijkbaar uitgevoerde en presterende auto al snel vijftig mille kwijt. De Joice zal derhalve ongetwijfeld zijn weg weten te vinden naar consumenten die ruimte en zitplaatsen waarderen boven techniek en innovatie. Wanneer de komst van de Kia ook maar leidt tot een minimale reductie van het hoogst illegale en levensgevaarlijke vervoer van de bloem der natie in de bagageruimte van stationwagens, heeft de Kia Joice zonder meer zijn bestaansgrond bewezen. Met ingang van heden en anders wel over een aantal jaren, wanneer de eerste gebruikte exemplaren worden aangeboden. Veiligheid staat in het verkeer immers boven alles. |