Auto 11 februari 2000

Seat Ibiza 1.6 Sport ligt
goed op het asfalt

Door Arno Witvliet
Seat staat klaar om het bastion van de gevestigde orde te bestormen. Zeker met de komst van de nieuwe Léon in het vooruitzicht, denkt Seat een stek in de toptien te kunnen veroveren. Samen met de strak verkopende Arosa en de vorig jaar gelanceerde Toledo wordt de basis van het verwachte succes gevormd door het duo Ibiza en Cordoba, dat voor de gelegenheid eens flink werd opgepoetst.

De Seats Ibiza en Cordoba zijn al weer een tijdje onder ons. Het compacte tweetal is rechtstreeks te herleiden tot respectievelijk de Volkswagens Polo en Polo Classic. Of andersom, want de Seat Ibiza maakte bijvoorbeeld eerder zijn opwachting dan de huidige generatie van de Volkswagen Polo. Hoewel Seat als onderdeel van het immense Volkswagen gebruikmaakt van dezelfde motoren en bodems als Volkswagen en Skoda, is er voor het van origine Spaanse Seat zonder meer een herkenbaar plekje in de markt ingeruimd. Seat dient zich ten opzichte van het solide maar ietwat conservatieve imago van Volkswagen te onderscheiden door passie en een mediterrane uitstraling te combineren met degelijkheid. Die combinatie lijkt de laatste jaren wonderwel aan te slaan. Seat heeft zich immers van een weinig fantasierijke duplicator van Fiats weten te ontwikkelen tot producent van kwalitatief hoogwaardige automobielen met een eigen gezicht. Het succes van auto's als de Seats Arosa en Toledo spreekt in dit verband duidelijke taal.

Opfrisbeurt
Hoewel de Ibiza en Cordoba flink onder handen genomen zijn en vanzelfsprekend op talloze fronten zijn verbeterd, is er van een compleet nieuwe modellijn geen sprake. De opfrisbeurt liet immers kritische onderdelen als onderstel en bodemplaat in grote lijnen ongemoeid. Bovendien staan de auto's in hun oervormen nog als een huis. Dat neemt niet weg dat de facelift het duo onmiskenbaar goed heeft gedaan.

Vooral de Ibiza won aan uitstraling. De brede en helder beglaasde koplampen blikken fris en frank voorruit, terwijl de achterzijde dikker en daarmee volwassener toont dan voorheen. Met de Cordoba is wat voorzichtiger omgesprongen. Frontaal beschouwd zijn er echter als vanouds geen verschillen, zodat voor de Cordoba dezelfde vlieger opgaat. Ter kennismaking verblijdde de importeur de redactie met een knalgeel gespoten Ibiza 1.6 Sport. De kleur deed de oogleden weliswaar even knipperen, maar de waardering voor deze expressieve bolide nam allengs toe. De stoere, gedrongen gestalte van de Ibiza laat zich simpelweg bijzonder goed met felle kleuren combineren. Een stel kloeke lichtmetalen velgen verschaffen de wagen een prettige dosis brutaliteit, zonder dat de Ibiza meteen in een blafferige verschijning transformeert. Seat heeft zich gelukkig niet al te kwistig getoond bij de montage van spoilers en sideskirts, zodat het geheel zonder meer een evenwichtige indruk maakt.

Het interieur is geheel in de geest van de buitenzijde ontworpen. Zoals we inmiddels van Volkswagen gewend zijn, is het dashboard niet alleen uit mooie materialen opgetrokken, maar steekt een en ander bovendien solide in elkaar. Twee stevige en goed gevormde sportstoelen voorzien in een prettige portie ondersteuning. De zit achter het stuur is goed maar geenszins perfect. Daartoe zou het lekkere leeromrande stuurtje niet alleen in hoogte maar ook in lengte verstelbaar dienen te zijn. Voorin is het aanbod van ruimte voor hoofd en onderdanen in orde. Achterin is de Ibiza minder royaal.

Goede prestaties
Seat levert de Ibiza Sport met twee krachtbronnen. De minst krachtige telt vier cilinders met een gezamenlijke inhoud van 1,6 liter en levert een maximumvermogen van 74 kW/100 pk bij 5600 tpm. Presteren doet het ding lang niet slecht. De Seat Ibiza 1.6 snelt in 10,7 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h en stampt desgewenst door naar een topsnelheid van 188 km/h. Enkel de wetenschap dat er een 115 kW/156 pk spuwende turbomotor in de prijslijst opgenomen is, roept onmiskenbaar een sterk verlangen naar meer spierkracht op.

De Ibiza Sport ligt immers uitstekend op het asfalt en laat zich uiterst strak de hoek omjagen. Het onderstel toont zich lekker communicatief en lijkt tegen veel meer power opgewassen te zijn. Desalniettemin is er met de Ibiza 1.6 Sport ook al een hoop lol te beleven. Goed voor de beleving is de lekker sportief klinkende brom die de machinerie voortbrengt. Een stoer ogende wagen met een braaf snorrend vierpittertje onder de kap is immers net zo zielig als een timmerman zonder eelt op de handen.

Schappelijk geprijsd
De Seat Ibiza Sport rijdt niet alleen voortreffelijk maar is bovendien alleszins schappelijk geprijsd. Vanaf 36.795 gulden staat de wagen Ibiza 1.6 Sport voor de deur. Standaard is de auto voor die munten voorzien van twee airbags, abs, sidebags, sportstoelen, elektronisch geregelde airconditioning, lichtmetalen velgen, radiocassettespeler, metallic lak, elektrisch bedienbare voorramen en buitenspiegels, boordcomputer, sportstoelen, lederen sportstuurwiel, hoofdsteunen voor en achter en mistlampen in de voorbumper.

Turbokrachten worden ervaren vanaf 40.995 gulden, hetgeen voor een compacte wagen weliswaar een bom duiten is, maar in het licht van de concurrentie alleszins te billijken is. Deze auto neemt het immers op tegen auto's als de Peugeot 206 GTI en Volkswagens eigen Polo GTI. Wie de Ibiza echter wil inzetten als vervoermiddel voor alledag en wars is van snelheid, luxe en sportiviteit of daar gewoon geen geld in wil steken, kan vanaf 24.995 gulden bij de dealer terecht.