Correct en scherp geprijsdDoor Arno Witvliet Hyundai heeft er zin in. Het eerste jaar dat met een 2 begint moet voor het nieuwe wereldmerk, zoals Hyundai zichzelf gaarne afficheert, het jaar van de waarheid worden. Het merk heeft zijn pijlen daarbij vooral op Nederland gericht. Een daarvan is de kakelverse Accent.
In pakweg twintig jaar tijd wist Hyundai zich een fatsoenlijke en tevens min of meer stabiele stek in de vaderlandse markt voor automobielen te bevechten. Voor een merk met een relatief jonge bestaansgeschiedenis is dat geen geringe prestatie. Hyundai koestert in Nederland echter een ambitieus toekomstscenario, waarbinnen een afzet van 25.000 nieuwe auto's voor het komende jaar centraal staat. Binnen vier jaar moet de jaarlijkse afzet zelfs tot 30.000 eenheden zijn toegenomen. In een markt die naar verzadiging neigt en bovendien gevoelig is voor het economisch tij kan dat zonder meer als een indrukwekkende doelstelling beschouwd worden. Hyundai tracht een en ander niet alleen te realiseren door het bestaande modellenprogramma concurrerend op peil te houden, maar tevens door zich op nieuwe segmenten te storten. Binnen afzienbare tijd maken auto's als het multi purpose vehicle Trajet en het sport utility vehicle Santa Fé hun opwachting, teneinde met zwaarder en gevarieerder geschut de kritische consument te kunnen bestoken. Dat voor Nederland in de ambitieuze toekomstplannen een hoofdrol is weggelegd, houdt verband met de organisatie van het Europese kampioenschap voetbal in Nederland en België dit jaar. Hyundai heeft zich hieraan als hoofdsponsor verbonden. De publiciteit die met dergelijke grootse evenementen gepaard gaat, zal naar verwachting haar uitwerking op het automerk niet missen. Gemiste kans De nieuwe Accent vult binnen het bestaande modellenprogramma de leemte op die tot voor kort tussen de Excel en de Lantra bestond. Stilistisch beschouwd kan de Accent niet bepaald als een creatief hoogtepunt worden gekenschetst, hetgeen Hyundai overigens ook niet heeft nagestreefd. De persdocumentatie maakt gewag van het feit dat de vorig jaar onder meer met de XG ingeslagen weg voor wat betreft het exterieurdesign vervolgd is. De Accent kenmerkt zich, aldus Hyundai, door strakke, rechte lijnen en duidelijke vormen, die de auto een energieke en zelfverzekerde uitstraling verschaffen. Het bericht vervolgt met de opmerking dat de auto vrij is van stilistische kunstgrepen en experimentele opsmuk, waardoor de Accent stijlvol, zakelijk en solide oogt. Een mond vol fraaie bewoordingen, die ons vertellen dat de Accent weliswaar niet bijzonder origineel is maar voor de goegemeente desalniettemin zonder meer te pruimen valt. De Hyundai Accent mag op dat punt dan niet bijzonder veel enthousiasme teweegbrengen, feit is echter wel dat het een correcte en geenszins aanstootgevende auto is, die derhalve door slechts weinigen als foeilelijk gekwalificeerd zal worden. Toch is het een gemiste kans. Met auto's als de Atos en de Coupé bewees Hyundai immers zonder problemen een originele en derhalve zich onderscheidende auto op de weg te kunnen zetten. Jammergenoeg toonde de Koreaanse fabrikant inzake de Accent minder lef. Keurig brandstofverbruik Hyundai heeft voor de Accent slechts twee verschillende krachtbronnen in de schappen staan. Het is niet duidelijk of het aanbod van motoren in de toekomst wordt uitgebreid, zodat de consument thans genoegen moet nemen met een benzinegestookte viercilinder zestienklepper met een cilinderinhoud van 1,3 dan wel 1,5 liter. Het maximumvermogen van deze zogenaamde Alpha-motoren bedraagt respectievelijk 63 kW/86 pk en 66 kW/90 pk bij 5500 tpm. Ter redactie logeerde een Accent die door de sterkste van het tweetal werd voortgedreven en waarmee de auto allerminst gestraft is. De 999 kilogram wegende Koreaan spurt immers in 11,5 seconden vanuit stilstand naar een snelheid van 100 km/h, om op afroep door te stomen naar zijn topsnelheid van 173 km/h. De auto komt niet alleen heel verdienstelijk uit de startblokken, maar toont zich over de gehele toerenlinie goed bij de les. Een minpunt is echter dat de machinerie bij een vlotte acceleratie en in de hogere toerenregionen een bovengemiddelde dosis motorgeluid produceert. Daarentegen blijft de brandstofconsumptie keurig binnen de perken. Gemiddeld klokte de Koreaan elke 13,6 kilometer een liter euro loodvrij uit het brandstofreservoir naar binnen, wat zonder meer een keurig resultaat is. Rijdt goed De Accent rijdt absoluut niet verkeerd. De auto heeft naar mijn smaak weliswaar niet de scherpte van zijn kleinere broertje Excel, maar toont zich dan ook wat comfortabeler. De auto weet immers goed raad met de verwerking van zowel korte als lange oneffenheden, wat wijst op een goed gekozen combinatie van vering en dempers. Het stuurgedrag kan wat minder bekoren. De auto stuurt weliswaar behoorlijk direct, maar komt daarbij simpelweg gevoel tekort. Vooral op hogere snelheden wordt de auto, mede door het relatief lage wagengewicht, wat lichtjes in de neus. Dat komt de hoeveelheid wegdekinfo alsmede de rechtuitstabiliteit niet bepaald ten goede. Het bochtgedrag daarentegen is veilig en stabiel. De auto helt wat meer dan gemiddeld over, maar daar staat wel tegenover dat de grenzen van het betamelijke goed gemarkeerd zijn. Bovendien laat de Accent zich veilig en eenvoudig corrigeren wanneer onderstuur volgt op een te snel ingezette curve. Het schakelmechaniek functioneert verder eveneens naar behoren. De pook laat zich duidelijk inleggen en toont daarbij niet te veel weerstand. De reminstallatie scoort verder een dikke voldoende. De Accent GLS is zelfs standaard voorzien van een anti-blokkeersysteem, hetgeen in deze prijsklasse als tamelijk opzienbarend beschouwd mag worden. Waarvoor hulde! Grijs interieur Hyundai heeft vanbinnen zijn zaakjes keurig voor elkaar. Voor de Accent is een netjes in elkaar stekend dashboard ontwikkeld, waarin de verschillende bedieningselementen logisch en overzichtelijk geplaatst zijn. Naar onuitroeibare Aziatische gewoonte voeren ook in de Accent helaas de saaie en grijze kunststoffen de boventoon. Wanneer bedacht wordt dat Hyundai zich meer en meer op de markten in Europa en de Verenigde Staten richt, moet dit als een gemiste kans worden beschouwd. Geen enkele Europese autofabrikant heeft een voorliefde voor de kenmerkende grijze interieurkleuren die door hun Aziatische medestrevers in liefde omarmd zijn. De smaak van de gemiddelde Europeaan sluit daarbij naar mijn idee echter niet aan, terwijl een ander verfbad en een wat frivolere bekleding een niet te onderschatten uitwerking hebben. Belangrijker is echter dat de Accent voorzien is van twee stevige voorstoelen, die weliswaar wat meer zijdelingse steun zouden mogen bieden, maar desalniettemin voor zowel korte als lange mensen plezierig zijn. Het bestuurdersexemplaar is evenals het stuurwiel in hoogte verstelbaar, waardoor een goede zitpositie gevonden kan worden. Veel beenruimte achterin resteert er dan niet. Dat kan echter in deze klasse ook niet verwacht worden. Voorin is het aanbod van ruimte evenwel ruimschoots toereikend. Net als in het bagageruim overigens, waarin de inzittenden van de Accent 4-deurs over 334 liter beladingsvolume kunnen beschikken. Uitvoeringen Hyundai levert de Accent 4-deurs in twee uitvoeringen. Uitrustingsniveau LS laat zich combineren met zowel de 1,3 liter als de 1,5 liter zestienklepper en voorziet standaard in zaken als stuurbekrachtiging, elektrisch bedienbare ramen voor en achter, centrale portiervergrendeling, in ongelijke delen neerklapbare achterbank, getint glas, twee airbags, airconditioning en hoofdsteunen voor en achter. De Accent 1.3 LS 4-deurs is leverbaar vanaf 26.995 gulden, terwijl Hyundai voor de Accent 1.5 LS slechts duizend piek meer verlangt. Niet echt een bedrag om lang over na te denken. Top of the line is de hier gepresenteerde Accent 1.5 GLS, die naast genoemde zaken standaard bovendien is behangen met ABS, mistlampen in de voorbumper, elektrische antenne, elektrisch bedienbare en verwarmde buitenspiegels, elektronische remkrachtverdeler, toerenteller, middenarmsteun aan de bestuurdersstoel, kaartenvakken aan de achterzijde van de voorstoelen en hoogteverstelling op de bestuurdersstoel. Vanaf 30.995 gulden verwisselt deze ronduit royaal uitgeruste variant van eigenaar. Strak gecalculeerd Hyundai heeft zijn modellenprogramma met de komst van de Accent zonder twijfel weten te versterken. Hoewel de nieuwkomer stilistisch gezien niet bepaald een sterke bezitsdrang weet te genereren, geldt de Accent onmiskenbaar als een sterke aanbieding. De auto verzet technisch beschouwd geen bakens, maar laat op dit vlak evenmin grote steken vallen. Bij de bestudering van de prijslijst zie je de Accent echter pas in zijn volle glorie. De prijs van de auto is gezien het standaard uitrustingsniveau immers ronduit strak gecalculeerd. Hyundai moet met het oog op de toekomst dan ook vooral doen waarin het goed is. Groot worden door scherp te blijven. Dat laatste geldt dan vooral de prijsstelling. |
Technische gegevens
Motor
Cilinderinhoud: 1495 cc; maximumvermogen: 66 kW/90 pk bij 5500 tpm; maximumkoppel: 132 Nm bij 2900 tpm; acceleratie 0 100 km/h: 11,5 seconden; topsnelheid: 173 km/h.
Maten
Lengte: 4235 mm; breedte: 1670 mm; hoogte: 1395 mm; wielbasis: 2440 mm; gewicht: 999 kilogram; houderschapsbelasting: 174 per kwartaal; inhoud bagageruimte: 334 liter; inhoud brandstoftank: 45 liter.
Prijs
Hyundai Accent 1.5 GLS 4 deurs 30.995
Positief
+ interieur + uitrusting + prijsstelling
Minpunten
- motorgeluid - besturing
Alternatieven
 Skoda Octavia 1.6 GLX: 32.695
 Daewoo Lanos 1.5 SX 4-deurs 31.995
 Mitsubishi Lancer 1.3 GLXi 32.595
|