Auto | 28 januari 2000 |
Peugeot gaat grootDoor Arno Witvliet Peugeot gaat groot. Begin jaren negentig deed het merk met de 605 reeds een poging een stabiele positie te krijgen in het topsegment te midden van merken zoals Audi, BMW, Mercedes-Benz, Saab en Volvo. De verkoop viel aanvankelijk niet eens tegen. Peugeot zag in de afgelopen tien jaar 230.000 nieuwe Peugeots 605 van de band rollen, waarvan de helft in de eerste twee jaar. De kwaliteit van de auto viel echter wel tegen. Met name problemen in de elektrische circuits speelden Peugeot parten. Dat leidde na de negatieve berichtgeving tot problemen met het op de weg krijgen van de auto vanwege het gebrek aan vertrouwen en ook tot een enorme kostenpost om de reeds geleverde auto's op de weg te houden. Reparaties onder garantie en een keur aan coulanceregelingen hakken immers stevig in de winstpositie. Het avontuur met de 605 ging Peugeot dan ook niet in de koude kleren zitten. Het merk is er dan ook alles aan gelegen herhaling te voorkomen. Vanuit dat besef is de Peugeot 607 ontwikkeld. Stilistisch beschouwd is daar weinig van te merken. De auto kenmerkt zich geenszins door een conventionele en ingetogen uitstraling. Peugeot lijkt daarentegen een moderne en zelfs avantgardistisch gestileerde auto op wielen te hebben willen zetten. In het persmateriaal dicht Peugeot de 607 zelf de status van een krachtige vierdeurslimousine toe als resultaat van de optimale balans tussen subtiele, gedurfde lijnen en een ingetogen design. Onopvallend is de nieuwe 607 dus niet. De originaliteit van de auto staat echter ter discussie. Vooral auto's zoals de Alfa Romeo 166 en de Audi A6 lijken model te hebben gestaan voor de Peugeot 607, terwijl de frontpartij wel iets weg heeft van de Mercedes-Benz S-klasse. Peugeot levert de 607 met drie nieuwontwikkelde motoren. De basis wordt gevormd door een benzinegestookte 2,2 liter zestienklepper die een maximumvermogen van 116 kW/160 via de voorwielen op het wegdek brengt. De tweede benzineconsument uit de reeks betreft de 3,0 liter 24-kleps zescilinder die met een maximumvermogen van 152 kW/210 pk goede sier maakt. Het trio wordt gecompleteerd door de 2,2 liter direct ingespoten common rail turbodiesel die met een maximumvermogen van 98 kW/136 pk evenmin voor een kleintje vervaard is. Op sommige deelmarkten, waaronder de vaderlandse, gaat Peugeot de 607 daarnaast leveren met de reeds uit de 406 bekende 2,0 liter zestienklepper. De verklaring hiervoor dient eerst en vooral gezocht te worden in de fiscale regelgeving van de desbetreffende landen. Zo worden in bijvoorbeeld Italië auto's met een cilinderinhoud van meer dan 2,0 liter aanmerkelijk zwaarder belast. Voor Nederland geldt dat de torenhoge belastingdruk de auto dermate duur maakt dat een aantrekkelijker geprijsd basismodel naar verwachting de bulk van verkopen voor zijn rekening zal nemen. Peugeot gaat de nieuwe 607 aanbieden vanaf 69.900 gulden. Voor dat bedrag monteren de Fransen de 100 kW/138 pk leverende 2,0 liter zestienklepper. Standaard is de auto dan voorzien van ABS, twee airbags, sidebags, windowbags, regensensor op de ruitenwissers, elektrisch bedienbare en verwarmde buitenspiegels, elektrisch bedienbare ramen voor en achter, cruise control, volledig automatische airconditioning, boordcomputer, lichtmetalen velgen, lederen stuurwiel, radiocassettespeler. Peugeot brengt de 607 ook in een zogenaamde Pack-uitvoering op de markt. Dat betekent dat de 607 in die outfit standaard voorzien zal zijn van een parkeerhulp bij het achteruitrijden, automatisch dimmende binnenspiegel, gelaagde zijruiten, antidiefstalsysteem, elektrisch bedienbaar rolgordijn achterin, elektrisch verstelbare voorstoelen (waarvan het bestuurdersexemplaar met geheugen) en een heuse JBL-geluidsinstallatie met cd-wisselaar. Vanaf september wordt de nieuwe Peugeot 607 in Nederland uitgeleverd. Pakweg een maand eerder zal de auto echter bij de dealer reeds zijn opwachting maken. |
![]() |