Golf V6 4Motion, een ontspannende autoDoor Arno Witvliet Op de snelweg dendert een peperdure Mercedes-Benz SL 320 met grote snelheid naar de einder. Al geruime tijd priemen er in de binnenspiegel twee koplampen, die in het front van een alledaagse Volkswagen Golf gemonteerd zijn. Elke versnelling lijkt het gele Golfje moeiteloos te kunnen bijbenen. De auto neigt zelfs regelmatig naar een passerende beweging. Geagiteerd laat de Benz-ridder zijn belager ten slotte langszij en krijgt verbluft de aanduiding V6 4Motion op het netvlies. De Golf V6 4Motion is een automobiel understatement van formaat. Verpakt in het koetswerk van een bestseller voor de massa ontpopt deze Golf zich als een niet te onderschatten krachtpatser, die schijnbaar moeiteloos gehakt maakt van vrijwel alle overige weggebruikers. Er zijn immers niet zo veel bestuurders die een vermogen van meer dan 200 paardenkrachten met een forse neerwaartse beweging van het gaspedaal kunnen aanspreken. Er zijn er nog minder die een dergelijke krachtsontwikkeling vanuit het vooronder van een populaire middenklasser mogen ervaren. De auto heeft als concept geen concurrenten en kan derhalve enkel op puur vermogen worden voorbijgestreefd. Door auto's die meestentijds bakken meer geld gekost hebben, welteverstaan. Volkswagen maakte gelukkig niet de fout de topper van de Golf-reeks van een blafferige uitstraling te voorzien. Op de typeplaatjes in de grille en op de achterklep na kenmerkt de meest potente versie zich slechts door 16-inch zevenspaaks lichtmetalen velgen en twee kloeke uitlaatmonden die onder de achterbumper uitsteken. Verder verraadt de auto in niets dat er een krachtige machine onder de motorkap arbeidt. Feitelijk is dat de charme van de Golf V6 4Motion. Zeker na verwijdering van de typeplaatjes is de compacte Duitser het ultieme vervoermiddel voor mensen met een afkeer van uiterlijk vertoon, die zich echter tegelijkertijd zo min mogelijk automobiele geneugten willen ontzeggen. Dat snelheid en souplesse het rijdersgenot verhogen, staat buiten kijf. Roltuimelaars De Golf V6 4 Motion is zo bijzonder vanwege de 2,8 liter V6-motor die in het vooronder zijn noeste arbeid verricht. Het aggregaat kenmerkt zich door vier kleppen per cilinder, een variabele nokkenas en een eveneens variabel inlaatspruitstuk. De kleppen worden door middel van roltuimelaars bediend, waar vroeger conventionele komstoters voor ingezet werden. Een en ander resulteerde in een maximumvermogen van 150 kW/204 pk bij 6200 tpm, terwijl het maximumkoppel van 270 Nm bij 3200 tpm gegenereerd wordt. De prestaties laten dan ook geenszins te wensen over. De machinerie stuwt de Golf in 7,1 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h en erkent niet eerder dan bij 235 km/h in de elementen zijn meerderen. Volkswagen trof vanzelfsprekend de nodige voorzieningen om het vermogen fatsoenlijk op het wegdek te brengen. De Golf V6 4Motion is daartoe standaard voorzien van elektronisch geregelde vierwielaandrijving, die gebruiktmaakt van een zogenaamde Haldex-koppeling. Verder is de auto standaard voorzien van het elektronisch stabiliteitsprogramma ESP en monteert Volkswagen standaard een zesversnellingbak. Uiteraard is ook het remsysteem aan het grote snelheidsbereik aangepast en dragen kloeke remschijven desgewenst zorg voor een adequate vertraging. Geen sportwagen Louter de beschikbaarheid van vermogen zorgt al voor een lichte opwinding, terwijl het geregeld aanspreken daarvan ronduit verslavend is. Het is een keer op keer terugkerend genot om in de zesde versnelling een inhaalsprint in te zetten en in een fraaie en soepele gang voort te snellen. De krachtbron produceert een fraaie en sonore brom, die je met plezier laat aanzwellen tot een krijgshaftige brul. Desalniettemin is deze Volkswagen geenszins een sportwagen. De auto laat zich veel meer kenschetsen als een prettige reisgenoot voor de lange afstand, waarmee het evenmin kwaad bochtjes pikken is. De vierwielaandrijving voorziet immers in een indrukwekkende dosis tractie. Spannend is de topper onder de Golfjes echter niet. Het ontbreekt de auto op de limiet aan de scherpte die sportwagens juist zo uitdagend en aantrekkelijk maken. Het onderstel is daartoe net een streep te zacht en de besturing net even te gevoelloos. De Golf V6 is eerder ontspannend dan spannend. De auto omringt zijn inzittenden immers met meer dan voldoende comfort, terwijl snelheid en versnelling in overvloed op afroep beschikbaar zijn. Opties Volkswagen levert de Golf V6 4Motion vanaf 67.500 gulden. Voor dat bedrag is de auto standaard voorzien van air- en sidebags, lichtmetalen velgen, sportstoelen, elektrisch bedienbaar schuif-/kanteldak (dat overigens voor een appel en een ei door Volkswagen wordt omgewisseld voor een airconditioning), elektrisch bedienbare zijruiten, elektrisch bedienbare en verwarmde buitenspiegels, mistlampen en een lederen stuurwiel. Desalniettemin vermeldt de prijslijst een aantal zeer begerenswaardige opties als een lederen Recaro-interieur, een radio-/navigatiesysteem, xenon-verlichting en cruise control, die de prijs van een Golf V6 4Motion in de richting van een ton stuwen. Goedkoop is deze Volkswagen Golf dan ook geenszins. Problematisch is dat echter evenmin. De Golf V6 4Motion is een auto voor mensen die het zich kunnen permitteren om zonder concessies de anonimiteit te verkiezen. In dat opzicht is de Golf V6 4Motion een uniek vervoermiddel, met slechts één nadeel. Standaard wordt de auto afgeleverd met typeplaatjes. Juist dat zou optioneel moeten zijn. |