Auto 14 januari 2000

Concern overweegt afstoten activiteiten

DaimlerChrysler
richt zich nog
meer op auto's

DETOIT – Het Amerikaans-Duitse concern DaimlerChrysler wil zich meer dan voorheen met auto's bezighouden. Het overweegt een aantal activiteiten die buiten die sector liggen, af te stoten. Daarbij valt te denken aan de verkoop van Adtranz, producent van spoorwegmaterieel, de elektronicadivisie Temic en het ICT-bedrijf Debis Systemhaus.

Dit heeft Robert Eaton, een van de twee bestuursvoorzitters van DaimlerChrysler, tijdens de autoshow van Detroit verklaard tegenover de Duitse krant Handelsblatt. Adtranz kan overigens pas worden verkocht als het verlies daar is weggewerkt, aldus Eaton.

Eaton zei verder dat zijn concern voor beleggers aantrekkelijker moet worden. Om dat doel te bereiken, wil het concern eigen aandelen terugkopen. De aandeelhouders moeten daar in april op hun jaarlijkse vergadering mee instemmen.

Hoeveel aandelen het concern wil terugkopen, is nog niet bekend. Volgens de Duitse wetgeving mag een bedrijf niet meer dan 10 procent van zijn eigen aandelen uit de markt halen. De aandeelhouders van DaimlerChrysler moeten tevens hun goedkeuring hechten aan een nieuw optieplan voor de top van het concern. Ook hierover is niets naders bekend.

In de plannen het accent bijna helemaal op auto's te leggen past ook het voornemen van het concern zich meer met kleine personenwagens bezig te houden. Volgens de Europese voorschriften voor het brandstofverbruik die in 2008 van kracht worden mag het gemiddelde brandstofverbruik per auto in de totale productie van een fabrikant niet groter zijn dan 6 liter per 100 kilometer.

Vierpersoons-Smart
DaimlerChrysler wil dan ook van het kleine stadsautootje Smart, een tweezitter, een auto voor vier personen maken. Daarover is het in overleg geweest met het Franse concern PSA (Peugeot en Citroën), maar die besprekingen zijn voorlopig stopgezet. Fiat zou ook een mogelijke partner zijn, maar DaimlerChrysler wil daar niets over zeggen.

Mercedes-directeur Jürgen Hubbert zei dat zijn onderneming altijd nog op eigen kracht een kleine personenwagen kan ontwikkelen. Analisten hebben ook Honda genoemd als deelnemer in het project. Hubbert verklaarde daarover dat met deze fabrikant al wordt samengewerkt in Zuid-Afrika en dat overleg met Honda altijd mogelijk is.