Auto | 14 januari 2000 |
Toyota Celica rijdt uitstekendDoor Arno Witvliet De nieuwe Celica heeft een uitgesproken lijnvoering. Ten opzichte van zijn ietwat bollige voorganger kenmerkt de zevende generatie zich door strakke lijnen en scherpe vouwen. Het verschaft de wagen niet alleen een sportief karakter, maar doet tevens de goedmoedige uitstraling van de vorige editie van de Celica vergeten. Vooral dat laatste is niet bepaald een straf. Een sportwagen of sportcoupé, zoals Toyota de Celica zelf positioneert, dient simpelweg respect af te dwingen. Vooral in de achteruitkijkspiegel van de massa treuzelaars die langdurig de linkerbaan bezetten. Toyota heeft dat thans goed in de gaten, want vooral frontaal beschouwd is de nieuwe Celica een wagen die niet met zich laat spotten. Van achteren oogt de auto wat vriendelijker, al doen de hoekig gevormde heupen de auto breder lijken dat hij in werkelijkheid is. Dat laatste pakt evenmin verkeerd uit, want auto's als de Celica worden zeker niet in de laatste plaats aangeschaft vanwege visueel ingegeven motieven. Het oog wil immers ook wat. Stabiel In bochten toont de Celica zich neutraal en stabiel. De Japanner verrast zijn bestuurder niet met onverwachte streken en zal op de limiet bereden slechts reageren met een milde dosis onderstuur. Remmen en schakelen gaat uit de kunst. De stoppers zijn goed te doseren en tonen zich lekker gretig. Het pookje van de zesversnellingsbak maakt lekker korte slagen en laat zich trefzeker van verzet wisselen. Desalniettemin ontbeert de Toyota Celica twee eigenschappen, die de absolute funfactor reduceren. Straffere dempers Ten tweede mist de Toyota Celica spierkracht. De techniek is buitengewoon fraai. De voorwielen van de Celica worden immers aangedreven door een fraaie 1,8 liter viercilinder zestienklepper, die dankzij variabele nokkenasverstelling een maximumvermogen van 105 kW/143 pk bij 6400 tpm en een maximumkoppel van 170 Nm bij 4200 tpm levert. Het prestatiepotentieel van de zestienklepper stelt echter een beetje teleur. Zo trekt de Celica voor de sprint vanuit stilstand naar 100 km/h 8,7 seconden uit en bedraagt de topsnelheid 205 km/h. Traag is de Celica vanzelfsprekend geenszins, maar het onderstel is dermate goed dat het verlangen naar meer vermogen onmiskenbaar groeit. Feitelijk kan het als een compliment beschouwd worden dat het onderstel zo veel reserves biedt dat een krachtiger aandrijfbron de Celica zo veel attractiever maakt. De Toyota Celica laat zich dan ook onwillekeurig vergelijken met de Lexus IS 200, die eveneens over een puik onderstel beschikt, maar wellicht juist daardoor te weinig ontwikkelde spierballen heeft. Binnenruimte Voorin is het echter goed toeven. Hoofd en onderdanen beschikken over voldoende bewegingsvrijheid en achter het stuur kan een goede zitpositie worden gecreëerd. Een en ander zou verder verbeterd kunnen worden door de standaard montage van lengteverstelling voor het overigens lekker in de hand liggende lederen stuurwiel. Toyota beschikte echter anders, hetgeen in een sportief getinte wagen als de Celica als een misser dient te worden beschouwd. Prettig is dat de Celica thans over een redelijk laadruim beschikt, waarin 363 liter belading kan worden ondergebracht. Zijn voorganger moest het immers met 80 liter minder stellen. Scherpe prijs |
![]() |