Doordacht en uitgebalanceerdDoor Arno Witvliet Na een periode waarin onwankelbaar geachte tradities en zekerheden hun vanzelfsprekendheid begonnen te verliezen, lijkt Citroën zichzelf hervonden te hebben. Het merk houdt er thans weer een eigenzinnige en tegelijkertijd hoopgevende toekomstvisie op na, getuige de eerste informatie over de binnen afzienbare tijd te verschijnen nieuwe Xantia en de blijde verwachting van de wonderschone C6 Lignale. De nieuwe Xsara Picasso biedt alvast een stilistisch voorproefje van hetgeen de Double Chevron voor de wereld in petto heeft. De eigenzinnige gestileerde Citroën XM, die me onlangs ter beschikking werd gesteld, combineerde een decent donkergroene metallic lak met fraai geplooide zwarte lederen bekleding waarin alcantara delen genaaid waren. Het betrof simpelweg een bijzonder chique exemplaar waarin een fraai snorrend zescilinder aggregaat in de nodige motorische geneugten voorzag. Ondanks zijn hoge leeftijd dwong de Fransoos nog altijd respect af. Dat was onmiskenbaar een opvallende gewaarwording. De tijd heeft immers niet stilgestaan en dankzij de voortschrijding der techniek zijn de auto's van tegenwoordig simpelweg te prefereren boven die van tien jaar terug. Technisch gezien is de Citroën XM dan ook allang voorbijgestreefd, al dient voor het unieke hydractieve veersysteem een uitzondering te worden gemaakt. Als persoonlijkheid staat de auto echter nog altijd als een huis. Als laatste exponent van het Citroën van weleer welteverstaan.
Pakweg twee jaar geleden greep ik het debuut van de Citroën Xsara nog aan om mijn zorgen te uiten aangaande de koers die Citroën destijds leek te volgen. Het merk was in mijn waarneming in rap tempo op weg zijn rijke historie te verkwanselen ten faveure van de productie van eenheidsworsten als de Saxo en de Xsara. In een onpeilbaar triest ogenblik achtte Citroën het zelfs betamelijk om zichzelf te vergelijken met de altijd zo verfoeide Duitse concurrentie. Met de slogan Sorry Duitsland pleegde notabene het meest Franse merk een regelrechte aanslag op zijn eigen erfgoed. De Citroën XM leek in die dagen als laatste exponent van een generatie een langzame dood te sterven. Thans gloort er echter licht aan de horizon. Met het debuut van de kakelverse Xsara Picasso toont Citroën weer zelfvertrouwen. De komst van de nieuwe Xantia is slechts nog een kwestie van tijd, terwijl blauwdrukken voor de nabije toekomst als de deftige en imposante Lignale en de guitige maar slimme Pluriël Citroën weer definitief de eigenzinnige status verschaffen die het merk vanuit historisch perspectief beschouwd simpelweg verdient. Prachtmachine Citroën houdt het leveringsprogramma van de Xsara Picasso bewust eenvoudig. Er is slechts één uitrustingsniveau dat desgewenst met diverse opties op de persoonlijke smaak dan wel portemonnee kan worden afgestemd. Voor wat betreft de techniek biedt de Double Chevron de consument keus uit drie viercilinder krachtbronnen. De kleinste meet een cilinderinhoud van 1,6 liter, telt acht kleppen en levert een maximumvermogen van 66 kW/90 pk. Het tweede benzinegestookte aggregaat ademt door zestien kleppen en peurt uit een cilinderinhoud van 1,8 liter een maximumvermogen van 85 kW/115 pk. Last but not least biedt Citroën de Xsara Picasso aan met een direct ingespoten 2,0 liter common rail turbodiesel. Dit machien voorziet in een maximumvermogen van 66 kW/90 pk bij 4000 tpm en een maximumkoppel van 205 Nm bij 1900 tpm. Aldus voortgedreven weet de Xsara Picasso prima prestaties neer te zetten. De vooruitstrevend gestileerde Fransoos sprint in 14,9 seconden vanuit stilstand naar een snelheid van 100 km/h en toont desgewenst adem totdat zijn topsnelheid van 175 km/h bereikt is. De 2,0 liter zelfontbrander is zonder meer een prachtmachine. De krachtbron verschaft de Xsara Picasso niet alleen een levendig karakter maar toont zich tegelijkertijd opvallend beschaafd. De motor hangt lekker aan het gas en toont zich voldoende soepel. Slechts in de onderste toerenregionen reageert de Picasso wat slapjes, maar eenmaal voorbij de 1500 tpm is de auto een en al leven. De brandstofconsumptie blijft desalniettemin ruimschoots binnen de grenzen van het betamelijke. Gemiddeld verstookte de Xsara Picasso gedurende de testweek elke 14,2 kilometer een liter dieselolie. Comfortabel De naar de beroemde kunstschilder Pablo Picasso vernoemde Citroën rijdt zonder meer goed. De Xsara Picasso toont zich levendig en laat zich vief door allerhande verkeerssituaties loodsen. Vooral in de stad openbaren zich de voordelen van het compacte multi purpose vehicle ten opzichte van zijn grotere soortgenoten, die in het grootstedelijk verkeer door hun buitenproportionele afmetingen gehinderd worden. Citroën streefde een gezonde mix van comfort en dynamiek na. De auto is comfortabel maar laat zich tegelijkertijd in bochten niet kennen. Wie een curve met te grote snelheid aansnijdt wordt onthaald op een goedmoedige dosis onderstuur die evenwel eenvoudig te corrigeren is. De Xsara Picasso stuurt en remt verder naar behoren en ook de in het dashboard geïntegreerde versnellingspook laat zich uitstekend bedienen. Hoewel de ruimhartige Citroën een vooruitstrevend gestileerd koetswerk heeft, is voor een onderscheidende propositie in het segment van de compacte multi purpose vehicle meer nodig dan een aantrekkelijk voorkomen. De vraag is dan ook of de Xsara Picasso over voldoende innovatieve interieuroplossingen beschikt teneinde de concurrentie in de schaduw te stellen. De vraag dient echter ontkennend beantwoord te worden. Goed beschouwd heeft de Xsara Picasso geen verbazingwekkende details voor de mensheid in petto, of het zou het standaard boodschappenkarretje moeten zijn dat tegen de zijwand van de bagageruimte kan worden geklikt. Lage zit Citroën heeft de achterliggende jaren goed om zich heen gekeken en gebruikte diverse deugden van diverse concurrenten als leidraad bij de ontwikkeling van de Picasso. Zo is het centraal geplaatste display waarin relevante informatie digitaal wordt weergegeven, als idee regelrecht overgenomen uit de Renault Espace. De opbergvakken voor de achterstoelen en tussen de voorstoelen kennen we verder uit de Renault Scénic. Beter goed gestolen dan slecht bedacht luidt in dit verband het devies. Standaard is de Xsara Picasso uitgerust met vijf afzonderlijk verstelbare zitplaatsen, waarvan de achterste drie bovendien uitneembaar zijn. Het aantal zetels is ook niet uit te breiden naar zes of zeven. Citroën acht zulks ook onnodig daar de Xsara Picasso niet in eerste instantie als personenvervoerder zal worden aangeschaft, maar veeleer vanwege zijn veelzijdige gebruiksmogelijkheden. Voorin zit je heel fatsoenlijk in de auto. De bestuurdersstoel is in hoogte verstelbaar en in combinatie met het in hoogte verstelbare stuurwiel voorziet dat in een bevredigende zitpositie. Opvallend is de relatief lage zit, zodat je niet direct het idee hebt een mpv de sporen te geven. De hoeveelheid beenruimte achterin is eveneens naar behoren. Langere volwassenen zullen achter echter door de aflopende daklijn al snel met de kruin langs het plafond schrapen. De bagageruimte is evenmin voor een kleintje vervaard en slikt bij volledige personele bezetting 550 liter. Desgewenst is het aanbod van laadruimte uit te breiden naar 2128 liter door de achterste stoelen te verwijderen. Eén uitvoering Citroën houdt het simpel. In tegenstelling tot de concurrentie, die de consument meestentijds uit een veelheid aan uitvoeringen een keuze laat maken, levert Citroën de Xsara Picasso slechts in één enkele uitvoering die met behulp van een lijstje met opties op de persoonlijke smaak is af te stemmen. Standaard is de auto voorzien van abs, twee airbags, sidebags, boordcomputer, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, hoofdsteunen voor en achter, elektrisch bedienbare voorramen, elektrisch bedienbare en verwarmde buitenspiegels, hoogteverstelling van stuurwiel en bestuurdersstoel, tafeltjes aan de rugleuning van de voorstoelen en het reeds eerder gememoreerde boodschappenwagentje. Of Citroën in zijn uitvoeringspolitiek een wijze keuze gemaakt heeft, kan betwist worden. In deze klasse komen immers veel wagens als lease-auto de weg op. Deze kopersgroep zou zeker bediend zijn geweest met een luxere uitvoering, waarin onder andere airconditioning opgenomen geweest zou zijn teneinde een gunstiger leasetarief te bewerkstelligen. Nu wordt de gewenste meeruitrusting in het maandbedrag verdisconteerd. Kansrijke auto De Citroën Xsara Picasso is zonder twijfel een kansrijke auto. Niet zozeer vanwege het feit dat de auto bol staat van innovatie en creatieve interieuroplossing, als wel vanwege het simpele gegeven dat de som der delen simpelweg gunstig uitpakt. Het is niet alleen een eigenzinnig ogende auto maar bovendien een prettig doordacht en uitgebalanceerd vervoermiddel, dat zeker met de fraaie dieselmotor onder de kap een aantrekkelijk aanbieding vormt. Het belangrijkste nieuwsfeit is misschien wel dat de Xsara Picasso het blik geworden bewijs is dat Citroën uiterst zelfverzekerd een toekomst tegemoet lijkt te treden die het merk verdient. Dat is een toekomst waarin karakter en innovatie centraal zullen staan. De tijd zal uitwijzen of de Xsara Picasso daadwerkelijk die hoopvolle boodschap in autoland gebracht heeft. |