Examendrama Maastricht slecht voor hele onderwijssector

Maandoverzicht juni 2018
Minister Slob in gesprek. beeld ANP

De uitslagen van de centrale eindexamens van de leerlingen van VMBO Maastricht blijven toch geldig, tot 1 januari 2019. De leerlingen krijgen zo de tijd om de fouten en leemten in hun schoolexamens te repareren. Dat heeft minister Arie Slob (Voortgezet Onderwijs) woensdag laten weten. Het college dat over de eindexamens gaat heeft vastgesteld dat die netjes zijn afgenomen. Daarom strijkt de minister met de hand over het hart. De eindexamens, die vrijdag nog ongeldig waren verklaard omdat de vereiste schoolexamens niet in orde waren, blijven zo toch overeind. De leerlingen hoeven daardoor niet het eindexamen over te doen, maar kunnen zich helemaal richten op het alsnog afmaken van de schoolexamens.

Je zou het besluit van minister Slob een salomonsoordeel kunnen noemen omdat hij zo rechtdoet aan de onderwijseisen maar ook kijkt naar de vervelende situatie waarin leerlingen zijn terechtgekomen. Hij houdt daarmee zijn dinsdag gedane belofte aan de betrokken studenten dat hij er alles aan zal doen om de nare gevolgen voor hen zo veel mogelijk te beperken.

Toch is het leed voor de 354 gedupeerde leerlingen zeker nog niet geleden. Zo blijken de hiaten in het onderwijs dat ze hebben gekregen zeer talrijk. De school sprak eerder nog van administratieve slordigheden, maar Slob noemt die uitspraak een karikatuur. Waar de minister alles op alles zet om zo snel mogelijk duidelijkheid te krijgen voor de leerlingen die dachten geslaagd te zijn, is de inzet van de school nog steeds niet geweldig. Eigenlijk zou woensdag voor iedere leerling duidelijk moeten zijn wat er nog ingehaald moest worden om uiteindelijk het diploma ook echt te verdienen. Maar dat lukte door allerlei omstandigheden niet, zodat de studenten nu weer wachten moeten tot maandag voor ze duidelijkheid krijgen. De school beseft blijkbaar nog steeds niet wat de leerlingen en hun familie moeten doormaken.

Minister Slob zei verleden week dat als een diploma wordt afgegeven aan leerlingen dat ook waarde moet hebben. Als er belangrijke toetsen niet zijn gemaakt of als lessen niet gegeven werden dan wordt het diploma een ongedekte cheque waardoor alle diploma’s devalueren. De minister heeft daarin natuurlijk het grootste gelijk van de wereld. Tegelijk is ook waar dat het zo stuntelige optreden van een enkele school voor studenten in het hele land de waarde van het onderwijs kan doen devalueren. Scholing is noodzakelijk voor jonge mensen omdat ze daarmee het fundament leggen voor hun carrière. Maar dan moet het onderwijs ook echt goed zijn en de uitslagen van de examens betrouwbaar.

Zaak dus om deze kwestie tot de bodem uit te zoeken en falende schoolbestuurders hard aan te pakken. En ze te pressen sneller te handelen, zodat leerlingen, die niet verantwoordelijk gehouden kunnen worden voor het falende beleid van hun school, duidelijkheid krijgen en snel aan de slag kunnen om hun kennis op peil te brengen.