Column: Hoeveel karbonaadjes passen er in een retourtje Bangkok?

De avondhemel is vol vliegsporen. Schiphol spreekt van recordaantallen reizigers en vliegbewegingen. Juli staat voor topdrukte. Hoogseizoen in de lucht. Vrijdag verstouwde de vlieghaven maar liefst 200.000 passagiers. Reuzenvogels met volle buiken gaan ver boven onze hoofden uit. Vernuftige staaltjes van menselijk kunnen. Producten van staal en aluminium.

Deze maand is de duurste om te vliegen. November de goedkoopste. Dan worden lege stoelen geveild. Dolle, dwaze dagen.

Nog maar kortgeleden gingen we een dagje naar de Wegwijsbeurs, vandaag voor een habbekrats naar Barcelona, Londen, Parijs. Lekker shoppen.

Ik tel de strepen boven mij. Het is druk. Schiphol knapt uit zijn jas. Eindhoven Airport en Vliegveld Lelystad idem. Nieuwe start- en landingsbanen zijn dringend gewenst. Extra vliegroutes noodzakelijk. Teuge met zijn speelgoedapparaatjes moet wijken voor razende Boeings. De een z’n brood, de ander z’n dood. We zullen ze nog missen straks, die veelvervige stippen in de lucht, de frivole parachutespringers van Teuge.

Lettend op de strepen verwonder ik me erover dat het zo vaak goed gaat. Op de weg wordt meer gebotst dan in de lucht. Een enkele keer knalt zo’n snelle vogel door de geluidsmuur, een gat in de ruimte achterlatend.

Mijn gedachten raken vast in dat gat. Ozonlaag, broeikasgas, opwarming van de aarde, zure regen. Klimaatflauwekul en -hysterie, baarlijke nonsens, foeteren sommigen. Houwdegens knuppelen elkaar neer via Twitter en op speciaal daarvoor in het leven geroepen blogs. Dood aan wie niet denkt zoals wij.

Enkele dagen geleden een kop in Trouw: ”De vliegende auto komt eraan...” Hij kan vliegen en over land snellen met respectievelijk 180 en 160 kilometer per uur. Na scootmobiel nu het vliegmobiel. Niet langer het exclusieve handelsmerk van Suske en Wiske. Instapprijs vanaf 300.000 euro. Waarom niet ingezet op luchtfietsen?

Ik ben bang dat het op deze manier niet gaat lukken om de uitstoot van CO2 en andere stookdampen fors te minderen; de groeiende kolonies wapperpalen en zonnepanelen ten spijt. Marianne Thieme mag in de Volkskrant (22-2-2017) dan wel beweren dat vlees eten vervuilender is dan een vliegvakantie, maar ik ben daar nog helemaal niet zo zeker van. Dat is geen kwaaddenkendheid, maar een gezond portie boerenverstand gebruiken. Hoeveel karbonaadjes gaan er in een retourtje Bangkok, Melbourne of Kaapstad? Vliegtuigen worden weliswaar steeds efficiënter in brandstofgebruik, maar het aantal vliegvakanties blijft onverminderd groeien. Steeds meer en steeds verder. Dit is dweilen met de kraan open.