Recensie: Reitze Smits speelt Rachmaninoff

Puristen vinden dat op het orgel alleen orgelcomposities thuishoren. Die tijd is voorbij. Orgelland wordt opgesierd met transcripties en arrangementen.

Pianowerk van Rachmaninoff (1873-1943) behoort daartoe. Onder anderen Vierne, Robilliard en bij ons Geert Bierling, Christine Kamp en Martin Zonnenberg vertolkten voor orgel gearrangeerd pianowerk van Rachmaninoff, op concerten of cd. Nieuwe loot aan deze stam is Reitze Smits. Op het Thomasorgel uit 2016 in Diekirch (Luxemburg) vult hij een cd met tien door hem voor orgel gearrangeerde pianowerken van Rachmaninoff. Van zes arrangementen heeft hij het notenbeeld opgetekend, uitgegeven door Valeur Ajoutée (Utrecht, deel I).

Smits behoort tot een groep organisten die geen geijkte paden bewandelen. Deze cd is daar een voorbeeld van. Rachmaninoff, de laatste grote romanticus genoemd, heeft niets voor orgel gecomponeerd. „Maar zijn pianowerken zijn meestal vrij eenvoudig op orgel te spelen”, aldus Smits. Ga er maar aan staan, denk ik, bij een werk als ”Humoresque” en ”Etude-tableau”. Door zijn toegankelijke stijl is Rachmaninoff nog steeds geliefd bij een breed publiek. Daarvan legt ook dit schijfje getuigenis af. De vijf preludes variëren van ingetogen tot ”alla marcia”. Bij de mooie ”Vocalise” droom je weg. ”Moment Musical” lijkt zo weggelopen uit Francks Prélude van de Prélude, Fugue et Variation. Niet alle 23 Corellivariaties vind ik even boeiend. Smits weet hierin wel alle kleuren van het indrukwekkende Thomasorgel voor het voetlicht te brengen.

Deze arrangementen van pianowerken van Rachmaninoff worden hier door een toporganist op een toporgel vertolkt.

Rachmaninoff for the Organ – Reitze Smits, Thomas-organ, Diekirch; Valeur Ajoutée (vacd001); € 16,95; bestellen: www.valeurajoutee.eu

Prelude in g

Humoresque

Vocalise (op. 34, no. 14)