Voorkom onderweg een klapband

Bijna 90 procent van de automobilisten weet niet bij welke profieldiepte autobanden aan vervanging toe zijn. Veel bestuurders rijden daarom door op versleten rubber.

Te weinig bandenprofiel is bij de apk de voornaamste reden om een auto af te keuren. Of de eigenaar te adviseren de sloffen onder zijn voertuig te vervangen.

Slechts 12 procent van de respondenten weet dat bij een profiel van minder dan 2,5 millimeter een apk-meester wettelijk moet adviseren de autobanden te vervangen, zo blijkt uit een vorige week gepresenteerd onderzoek in opdracht van brancheorganisatie Bovag onder ruim duizend automobilisten.

Bijna 84 procent van de ondervraagden denkt veel langer veilig te kunnen blijven doorrijden. Zo’n 36 procent vermoedt dat 2 millimeter bandenprofiel nog ruim voldoende is, terwijl 47 procent aan slechts 1,5 millimeter genoeg denkt te hebben.

Levensgevaarlijk

Het wettelijk minimum is 1,6 millimeter. De helft van de automobilisten is echter niet op de hoogte van die grens. Een op de vier bestuurders denkt dat de ondergrens 1,2 millimeter is, terwijl 10 procent uitgaat van 0,6 millimeter. „Bij dergelijke waarden zijn autobanden echter zo goed als kaal en levensgevaarlijk”, aldus de Bovag.

Uit apk-cijfers blijkt dat het gebrek aan bandenprofiel veruit het meest voorkomende mankement is. In bijna 16 procent van de gevallen zorgen gladde banden voor afkeuring van de auto. Keurmeesters moeten bij een profieldiepte tussen de 1,6 en de 2,5 millimeter aangeven dat de banden op zeer korte termijn moeten worden vervangen.

„Veel automobilisten rijden van apk naar apk en besteden tussentijds geen of te weinig aandacht aan regulier onderhoud of aan de technische staat van hun voertuig”, stelt de Bovag. Benzineauto’s hoeven pas na vier jaar voor het eerst te worden gekeurd en vervolgens elke twee jaar.

Caravanband

Een veelvoorkomend probleem bij caravans en vouwwagens is dat er onder automobilisten onduidelijkheid bestaat over de juiste bandenspanning bij volle belading. Vooral als de originele banden –met de juiste bandenspanning– zijn vervangen, is het voor automobilisten lastig te achterhalen wat de juiste spanning is.

Bovendien ligt de gewenste bandenspanning vaak een stuk hoger dan het maximale niveau dat een gemiddelde bandenpomp bij een tankstation kan leveren. Veel caravanongelukken worden veroorzaakt door klapbanden, die zijn te wijten aan een verkeerde bandenspanning.

De Bovag heeft stickers ontwikkeld waarop automobilisten de juiste bandenspanning kunnen vermelden. Als geheugensteuntje. Advies van een vakman kan veel onduidelijk wegnemen.