Helpt kombucha tegen tal van kwalen?

beeld iStock

Een hype was het al, inmiddels is het ook hip: kombucha. De friszure drank zou helpen tegen tal van kwalen. Je maakt kombucha zelf of koopt het gewoon in de supermarkt, kant-en-klaar en in tal van smaken en kleuren. Maar kloppen de gezondheidsclaims wel?

Azijnzuur

De oorsprong van kombucha ligt in China, waar het al voor de jaartelling werd gedronken om zijn ontgiftende eigenschappen. Je maakt kombuchadrank door thee met suiker enkele dagen tot weken te laten fermenteren dankzij een mengsel van bepaalde azijnzuurbacteriën en een gist. Hoe langer de fermentatie duurt, des te zuurder de drank wordt – van licht prikkelend als appelcider tot zo zuur als azijn. Wie het glibberige goedje met gisten en bacteriën (de ”zwam”) in handen heeft, moet wel even een drempel over. Een hele troost dat je dat niet op hoeft te eten, maar het idee dat dit dagenlang in je drankje heeft gelegen, is voor veel mensen ook even slikken. Anderzijds is nuchterheid geboden. In wezen is het fermenteren van de thee niet wezenlijk verschillend van de bereiding van kaas, yoghurt, bier en wijn.

Ontgiften

Tijdens de vergisting veranderen de polyfenolen uit de thee –stoffen die er van nature in voorkomen en die als gezond bekendstaan– in stoffen waar nog meer gezondheidsvoordelen aan zouden zitten. Het dagelijks drinken van kombuchadrank zou het lichaam ontgiften, bloeddrukverlagend werken, de darmflora ondersteunen en zelfs kanker te lijf gaan. Wetenschappelijk onderzoek laat inderdaad zien dat sommige stoffen in de drank dergelijke effecten hebben, maar dat werd alleen gezien in celkweken en dieronderzoek. Het is maar de vraag of je hetzelfde terugziet bij de mens; dat is in ieder geval nooit getest. Kombuchagebruikers gaan vaak uit van individuele succesverhalen, maar dat zegt nog niets. Niet zelden gaan mensen die dagelijks kombuchadrank nuttigen ook meer fruit en groente en minder dierlijke vetten eten en meer bewegen, of deden ze dat altijd al.

Gewone thee

Veel stoffen die in kombuchadrank zitten, vind je ook al in gewone groene of zwarte thee. Daarom heeft kombucha waarschijnlijk weinig voordelen boven gewone thee, of bijvoorbeeld yoghurt met probiotica (gezonde bacteriën die een gunstig effect kunnen hebben op de darmflora), zo valt te lezen op de website van Eos Tracé. Het platform is een onderdeel van het Vlaamse tijdschrift Eos, dat de betrouwbaarheid van gezondheids- en duurzaamheidsclaims van voedingsmiddelen onderzoekt. Zelf kombuchadrank maken is niet moeilijk, maar toch meer iets voor de doorzetter. Wie fan is van de snel aan populariteit winnende flessen met kant-en-klare kombuchadrank, moet wel beseffen dat hier vaak veel suiker in zit om de zure smaak te neutraliseren. Wie normaal gesproken thee zonder suiker drinkt, kan daar misschien maar beter mee doorgaan.

>>eostrace.be