Op vakantie met elektrische auto: hier moet je op letten

beeld ANP, Koen van Weel

Op vakantie gaan met een elektrische auto naar het buitenland is mogelijk, maar vereist voorbereiding en geduld. Een goede planning van de rit is noodzakelijk omdat er in het buitenland minder laadpalen zijn. Twee belangenorganisaties geven tips.

Het aantal stekkerauto’s in Nederland neemt al jaren toe. Op 1 januari 2019 was 1,6 procent van alle personenauto’s in Nederland een elektrische auto met stekker, zo blijkt uit cijfers van het CBS.

Elektrische rijders gaan steeds vaker de uitdaging aan om met hun auto op vakantie te gaan. Dat kan tegenwoordig prima, maar vereist wel extra voorbereiding, zegt de ANWB.

Wie met een elektrische auto op vakantie gaat, ontkomt er niet aan regelmatig te stoppen om de auto op te laden. Om te ‘tanken’ met een e-auto heb je als bestuurder een laadpaal, een kabel en een eigen laadpas nodig. Laadpalen staan nog niet standaard langs de weg en daarom is het handig om van tevoren een route uit te stippelen. „Zorg voor apps die je vertellen waar de laadpalen staan”, adviseert de ANWB.

Op de website van de bond zijn per land de juiste routeapps te vinden met informatie over locaties van laadpalen.

In Nederland kun je bij bijna alle laadpalen terecht met dezelfde pas en kabel, maar in het buitenland is dit niet altijd het geval. „Kijk voor vertrek goed naar de laadpassen die worden geaccepteerd op de route”, zegt Erik-Jan de Jong van de ANWB. Hij adviseert laadpassen van verschillende aanbieders mee te nemen. Soms werken Nederlandse passen niet in het buitenland.

Het grootste struikelblok voor een vakantie is de actieradius van de elektrische auto, de afstand die een auto kan rijden voordat de accu leeg is. Die kan behoorlijk verslechteren door de buitentemperatuur, zegt Dirk van den Blink van AutoMotivate, een kenniscentrum Elektrische Mobiliteit. „Als het erg koud is, komt de auto beduidend minder ver. Als het te warm is, kan dat het stroomgebruik ook nadelig beïnvloeden.”

Ook bergen en een zwaardere belading zorgen ervoor dat de accu van de auto sneller leegloopt. „Het is daarom belangrijk voldoende marge in te bouwen. Rijd de accu niet helemaal leeg.”

Van den Blink heeft altijd een extra laadstekker mee die in een regulier stopcontact past. „Dan kun je in ieder geval wat stroom laden. En overnacht bij een accommodatie met laadfaciliteiten.”

Etappes

Hoe lang het opladen duurt, is afhankelijk van het merk auto. Voor elektrische auto’s waar je minimaal 300 kilometer mee kunt rijden en die de beschikking hebben over een snellaadfunctie, is een buitenlandse vakantie goed te doen, vinden ANWB en Automotive. „Het snelladen duurt 15 tot 30 minuten. Dat is niet veel langer dan een reguliere stop met een brandstofauto”, zegt Van den Blink. Hij rijdt zelf etappes van 200 tot 300 kilometer.

Voor auto’s die standaard een lagere actieradius hebben, wordt een reis naar het zonnige zuiden een meer tijdrovende bezigheid vanwege de vele stops die nodig zijn.