Met een app door verkeer en ov

Digitale media
Wie in de regio Zwolle-Kampen werkzaam is, kan met de app Spitsfietsen 3 euro per werkdag verdienen. Daarvoor moet je tijdens de ochtend- en avondspits wel op de fiets stappen in plaats van in de auto, de bus of de trein. beeld ANP

Tal van apps staan de weggebruiker en ov-reiziger ter beschikking. Ze geven actuele reisinformatie, pogen de massa forenzen dagelijks in goede banen te leiden, of stimuleren je eens wat vaker de fiets te pakken. Een greep uit het gratis aanbod.

ANWB Onderweg

„Over een aantal jaren krijgt elke weggebruiker zijn verkeersinformatie op maat geleverd”, schreef deze krant in maart 1998 met een vooruitziende blik. Van de huidige digitale mogelijkheden kon de reiziger toen slechts dromen.

Anno 2016 biedt de app ANWB Onderweg op de gebruiker toegesneden informatie over files, flitsers en werkzaamheden. Er zijn een routeplanner en een ov-planner, in 140 steden kan met de app parkeergeld worden betaald en een kaart toont de dichtstbijzijnde tankstations en oplaadpunten, met op de cent nauwkeurige prijsinformatie. Voor pechgevallen is er een linkje naar de Wegenwacht-app, waarin je met een druk op de knop doorgeeft waar je gestrand bent. De ANWB, die samenwerkt met onder meer navigatiebedrijf TomTom, prijst Onderweg aan als „de meest complete app voor mobiliteit van Nederland.”

Google Maps

De navigatie- en ov-app van Google wordt in de App Store van Apple terecht aangemerkt als „onmisbaar.” Na Facebook, YouTube en Messenger behoort Google Maps tot de populairste apps, met alleen al in de VS ruim 105 miljoen gebruikers. De mobiele applicatie bestaat sinds 2008 en begon als kaartendienst en routeplanner. In 2011 werd live verkeersinformatie toegevoegd. Sinds 2015 is ook actuele ov-informatie beschikbaar, dankzij een samenwerking tussen Google en Nederlandse openbaarvervoerbedrijven. In het najaar van 2015 werd het mogelijk kaarten te downloaden voor offline gebruik, een optie die concurrent Here –eigendom van Volkswagen– al langer kende.

Here WeGo

Verdwaald in het bos en zonder mobiel bereik? Geen nood. De app Here WeGo wijst je altijd de weg, ook als je het zonder mobiel netwerk moet stellen. Here WeGo bedient zich van gps en slaat kaarten lokaal op. Zelfs tijdens een vliegreis zonder wifi toont de app waar de reiziger zich bevindt, zij het soms met horten en stoten.

Keerzijde is dat de applicatie de nodige opslagruimte kost. Heeft Google Maps op de iPhone genoeg aan zo’n 90 MB, bij Here WeGo is dat al snel 250 MB. Voor optimaal gebruik van de app is wel mobiele data of wifi vereist. Here WeGo biedt onder meer actuele verkeersinformatie, ov-informatie en fietsroutes. De fietsnavigatie is nog in de bètafase.

MyOv

Arriva en Connexxion zoeken de oplossing voor overvolle treinen in een app: MyOv. Wie reist op de noordelijke lijnen in Groningen en Friesland, de Vechtdallijnen in Drenthe en Overijssel of de Valleilijn tussen Amersfoort en Ede-Wageningen, spaart met MyOv punten als hij de spits mijdt. De punten zijn in te wisselen voor verschillende producten, zoals een meereiskaart, een upgrade naar de eerste klas, of koffie met een appelflap bij de Kiosk. De app is gekoppeld aan Mijn ov-chipkaart, zodat er met bestaande gegevens kan worden ingelogd. In de reisplanner is te zien hoeveel punten een treinreis oplevert. Ook kun je je ov-reishistorie bekijken.

MyOv was bedoeld als proef van een jaar, maar Arriva en Connexxion hebben die wegens succes verlengd. Bovendien zijn de NS onlangs ingestapt met zes drukke trajecten rond Utrecht. Begin deze maand hadden al 6000 NS-reizigers MyOv gedownload, aldus het spoorwegbedrijf.

NS Reisplanner Xtra

Applecommunity iCulture beoordeelt NS Reisplanner Xtra als de beste reis- en vervoer-app. In de App Store krijgt de reisplanner drie sterren. Daarmee overtroeft de NS ov-planner 9292, die het met een ster minder moet doen. Sinds de zomer van 2015 kan in de NS-app een volledige ov-reis van deur tot deur worden gepland, inclusief bus en tram. Later werden de ov-fiets en de NS Zonetaxi toegevoegd. NS Reisplanner Xtra geeft live informatie over de locatie, samenstelling, lengte en verwachte drukte van treinen. Ook is te zien hoe snel een trein rijdt en hoe stipt er op een bepaald traject gemiddeld gereden wordt.

Spitsfietsen

Naast vervoersorganisaties zetten ook overheden apps in om topdrukte in het verkeer en ov tegen te gaan. Een regionaal voorbeeld is Spitfietsen. Wie in de regio Zwolle-Kampen werkzaam is, kan met deze applicatie 3 euro per werkdag verdienen. Daarvoor moet je tijdens de ochtend- en avondspits wel op de fiets stappen in plaats van in de auto, de bus of de trein. De app registreert of je daadwerkelijk per fiets van A naar B gaat. Bij flinke regen of wind zorgt de „Verdubbelaar” voor een duwtje in de rug: wie het weer trotseert, verdient tweemaal zo veel.

Het fietsen tijdens de spits wordt aan het eind van de maand beloond met een bedrag op de bankrekening dat kan oplopen tot ruim 100 euro. Spitsfietsen is een stimuleringscampagne van Beter Benutten, een programma waarmee overheid en bedrijfsleven de bereikbaarheid van drukke regio’s willen verbeteren. De actie loopt nog tot 1 maart 2017.