„In de winkel zie je of die donkerblauwe blouse ook echt donkerblauw is”

Digitale media
beeld Sjaak Verboom
3

Haar laatste onlineaankoop dateert van een jaar geleden. Rosanne Schoonewelle (16) uit Putten laat webwinkels links liggen. Geef haar maar een dagje Utrecht, of Zwolle.

„Ik kies voor de winkelstraat. In de winkel weet je of de maat van kleding goed is en of een donkerblauwe blouse ook echt donkerblauw is. Je kunt de stof voelen. Zo beleef je het van dichtbij, anders kijk je naar een schermpje. Bij schoenen heb ik die behoefte helemaal. Want soms is maat 39,5 goed en soms maat 40. Of stel dat je online een cadeau bestelt voor een verjaardag, dan zul je net zien dat het een dag te laat bezorgd wordt.

In Amersfoort volg ik de opleiding tot verzorgende IG aan het Hoornbeeck College. Ik ga daar graag het centrum in om te winkelen. Mijn favoriete kledingzaak is Costes. En Zara natuurlijk. Ik koop er van alles: rokken, blouses, jassen, schoenen. Utrecht is ook heel leuk. Ik ga het liefst naar een stad om te winkelen. Dan maak ik er een dagje van, met mijn vriend of mijn moeder.

Mijn laatste aanschaf via internet was mijn telefoon, alweer een jaar geleden. Eigenlijk heeft mijn vader die voor me gekocht. Als ik iets online koop, bekijk ik altijd de reviews. Voor een telefoon betaal je geen klein bedrag, dus dan ga je wel even kijken of anderen er tevreden over zijn. Verder was ik al vertrouwd met het merk doordat mensen om mij heen ook zo’n telefoon hadden.

Ik weet wel zeker dat ik minder online koop dan mijn vrienden en studiegenoten. Een vriendin bestelde pas via internet jurken die ze tijdens een reis wilde dragen. Een andere vriendin koopt echt alles online, zij komt bijna nooit meer in een winkel. Toch voel ik me geen uitzondering. Er zijn nog genoeg jongeren die ook offline winkelen.

In onbekende webwinkels heb ik weinig vertrouwen. Een telefoonhoesje van een tientje is nog wel te overwegen, maar kleding ga ik daar niet kopen. Betalen voor apps of geld overmaken via mijn telefoon doe ik ook nooit. Ik red me met de apps die ik nu heb. Internetbankieren doe ik altijd op de computer, zodat ik een duidelijk overzicht heb. Dat vind ik fijn.

Winkelen op internet gaat natuurlijk wel sneller. Als je naar Utrecht gaat, moet je daar een hele dag voor uittrekken. Zelf vind ik dat juist leuk, maar anderen hebben er misschien geen zin in. Als ik van plan ben te gaan winkelen, ga ik niet voor die tijd op internet zoeken. Ik zie het wel als ik in de winkel ben. Reclame op websites of sociale media beïnvloedt mij niet. Ik koop wat ik leuk vind, dat is mijn stijl en daar houd ik me aan.

Mijn vader bestelt weleens elektronica via internet, of spullen voor onze boot. Boodschappen laten wij niet thuisbezorgen, die halen we zelf in de supermarkt. Ook voor kleding gaan we altijd winkelen. Toen ik lang geleden eens online een jas bestelde die te klein uitviel, vonden mijn ouders dat niet fijn. De verzendkosten moesten namelijk wel betaald worden.

In het algemeen ben ik vaak genoeg online, bijvoorbeeld op WhatsApp. Ik vind het leuk om op Facebook te kijken. Maar winkelen doe ik liever offline. De gezelligheid van een dagje uit met mijn moeder of mijn vriendinnen zou ik niet graag willen missen.”