Duizendschoon

Consument

Wie denkt dat ware schoonheid alleen vanbinnen zit, rekent deze dagen lelijk buiten de waard. Een massale herwaardering van rust, reinheid en regelmaat heeft het mensdom overspoeld, zodat de fabrikanten van Dove en Dettol plotseling behoren tot een vitale sector waarvan het lidmaatschap tot een paar maanden terug nog was voorbehouden aan hulpdiensten, defensie en kerncentrales. Maar #staysafe betekent ook: voor het eerst in dertig jaar de besneeuwde toppen van de Himalaya weer zien. Heldere sterrenhemels boven Chinese steden. Afvalloze kanalen in Venetië. Dat hygiënische en esthetische schoonheid dezelfde naam delen, is geen toeval. De positief geframede betekenis ”zuiver, mooi” en de negatieve benadering ”vlekkeloos, vrij van vuil” vormden al twee kanten van dezelfde medaille in de vroege middeleeuwen, een tijd waarin er met de zindelijkheid vaak zo achteloos werd omgesprongen dat er omtrent ”een schone jonkvrouwe” nog geen betekenisverwarring kon ontstaan. Pas later begonnen deze begrippen zich los van elkaar te ontwikkelen – een evolutie waarmee we, mijns inziens, hun samenhang dikwijls tekortdoen.

We vragen u enkel voor persoonlijk gebruik onze content te kopiëren. Het delen van deze content met anderen is niet toegestaan © Reformatorisch Dagblad 2023.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl.