Jacobs: Geef tolerantie plek in onderwijs

Jacobs. Foto Sjaak Verboom. Sjaak Verboom.

AMSTERDAM – Onderwijs moet worden ingezet bij het tegengaan van antisemitisme. Dat stelt de Jacobs, opperrabbijn van het Inter Provinciaal Opperrabbinaat en voorzitter van het NRCZ, het Nederlands College voor Rabbinale Zaken, in een maandag gepubliceerd interview met de Israëlische nieuwsdienst INN.

Jacobs werd vorige week geïn­terviewd door IsraelNationalNews.com (INN). Aanleiding was het plan van de Amsterdamse politie om lokagenten met een keppeltje in te zetten tegen het groeiende antisemitisme.

De opperrabijn gelooft niet in de preventieve werking van deze maatregel, zegt hij tegen INN. „Onlangs verliet ik mijn huis. Uit een speeltuintje wijst een vierjarig kind naar mij en roept: Jood, Jood. En bij een herdenking van holocaustslachtoffers roepen Nederlandse jongeren ”Heil Hitler” tijdens mijn speech. Ik geloof niet dat je hen hiervan weerhoudt door ze te straffen.”

Cijfers van het CIDI wijzen op een toename van het antisemitisme. In 2009 klom het aantal gemelde gevallen ten opzichte van 2008 met 55 procent, van 108 naar 167 incidenten. De stijging geldt ook voor het aantal ernstige voorvallen zoals geweld, bedreigingen en vernielingen. Op basis van het aantal meldingen in de eerste maanden van dit jaar verwacht het CIDI dat de cijfers voor 2010 niet gunstiger zijn.

Jacobs is benaderd door de burgemeester om over de situatie te praten. Jacobs’ suggesties om het antisemitisme aan te pakken zullen verschijnen in het Nieuw Israëlitisch Weekblad (NIW).

In het interview benadrukt Jacobs het belang van goed onderwijs en eerlijke beeldvorming. Zelf is hij nog nooit in het Anne Frank Huis geweest, „omdat dit ene voorbeeld een uitzondering is. Het Anne Frank Huis moedigt het geloof aan in het sprookje dat de Nederlanders de Joden verborgen hielden voor de nazi’s.”

Jacobs zal mensen eerder aanmoedigen het gebouw te bezoeken waar ooit de Joodse Schouwburg was gehuisvest, de plek waar Joden met behulp van Nederlanders werden verzameld, voordat ze naar de vernietigingskampen werden weggevoerd.

De opperrabijn ziet dat vooral het verbale antisemitisme toeneemt. Tegelijk wil hij „niet overdrijven.” „Veel Nederlanders zijn er ontsteld over. Toen er verf tegen de deur van een synagoge was gegooid, werden we overstelpt met bloemen en fruitmanden en giften om de schade te kunnen herstellen. Een verschil met de Tweede Wereldoorlog is dat nu regering en politie absoluut aan onze kant staan.”

Jacobs vindt dat lessen over tolerantie een integraal onderdeel moeten zijn van de inburgeringscursus. „Het vierjarige kind dat naar mij roept is een immigrant, en de leerkracht zegt dat ze dit thuis leert. Haar ouders moeten leren en accepteren dat tolerantie hoort bij het Nederlandse burgerschap, ongeacht wat je privémening is.”