Jumbo schrapt gezondheidsclaims ice tea na nominatie ‘windei’
Een van de productlijnen die is genomineerd voor het Gouden Windei, de prijs voor het „meest misleidende product van het jaar”, wordt binnenkort aangepast. Het gaat om drie soorten ice tea van supermarktketen Jumbo, met de namen „Feel Immune”, „Energy Boost” en „Inner beauty”. Die namen gaat Jumbo veranderen en de gezondheidsclaims die er nu nog op staan worden geschrapt, tot vreugde van foodwatch, de organisatie achter de verkiezing.
Foodwatch had de drankjes genomineerd omdat de organisatie zich ergerde aan de suggestie dat het drinken ervan bijvoorbeeld het immuunsysteem zou helpen. In de ice tea zit wel een vleugje vitamines, „maar je koopt voornamelijk suikerwater in een mooi jasje”, oordeelde foodwatch.
Jumbo komt een dag na de nominatie met de bekendmaking dat de productverpakking „in lijn wordt gebracht met ons gewijzigde gezondheidsbeleid”. Vanwege de nominatie „wordt dit proces versneld”, voegt een woordvoerder eraan toe. Gezondheidsclaims gaat het bedrijf volgens een verklaring alleen nog gebruiken voor producten die binnen de Schijf van Vijf vallen.
Foodwatch vindt het „een mooie overwinning” en juicht de aanpassingen toe. Omdat die pas in 2023 worden doorgevoerd, wordt de ice tea niet van de nominatielijst gehaald. De andere twee als misleidend bestempelde producten waar consumenten op kunnen stemmen zijn een „ambachtelijke” salade van Deka en Dirk die in werkelijkheid vol industriële bestanddelen zit, en een variant cornflakes van Kellogg’s. Daar is volgens foodwatch an sich niks mis mee, maar de inhoud van het pak is met een kwart verkleind, terwijl de prijs slechts licht is gedaald.
Het is sowieso een goede week voor foodwatch. De vorige winnaar van het Gouden Windei, Nicolette van Dam, kondigde aan dat ze stopt met de verkoop van haar ‘groentesnoepjes’, die net zoveel suiker bevatten als ander snoep.