Onlineshoppers moeten betrouwbaarheid webshops beter controleren
Consumenten zouden voordat ze online een aankoop doen eerst de betrouwbaarheid van de webshop moeten controleren. Dat kan bijvoorbeeld door de reviews van de webshop te checken en dan pas te bestellen. Via een speciale campagne die dinsdag is gelanceerd hopen de Autoriteit Consument & Markt (ACM), de Consumentenbond, het Europees Consumenten Centrum (ECC), de Fraudehelpdesk en het Landelijk Meldpunt Internetoplichting (LMIO) van de politie shoppers bewuster te maken van de risico’s.
Bij de organisaties regent het meldingen van consumenten die een onlineaankoop doen en daarna tegen problemen aanlopen. Uit onderzoek van de ACM blijkt dat de helft van de consumenten afgelopen jaar een probleem had met een onlineaankoop. Deze werd bijvoorbeeld later dan beloofd geleverd of was iets mis met de producten. In sommige gevallen werd niets ontvangen of het verkeerde product.
Problemen met onlineaankopen staan bij alle genoemde organisaties in de top drie van meldingen of aangiftes. „Veel problemen die we zien, zijn te voorkomen als consumenten vooraf de webshop checken”, aldus de ACM. Consumenten kunnen zelf al een hoop problemen voorkomen door vooraf de reviews te controleren. Op de website van de politie kunnen ook meldingen en aangiftes tegen bepaalde webwinkels worden gecheckt.