Bedrijven publiceren vaker maatschappelijk verslag
Het aantal grote ondernemingen in Nederland dat jaarlijks rapporteert over de maatschappelijke gevolgen van de bedrijfsvoering, is sinds 2002 met 15 procent gestegen, aldus het adviesbureau KPMG woensdag.
Momenteel publiceert bijna 40 procent van de bedrijven een milieu-, duurzaamheids- of sociaal jaarverslag.
Volgens het adviesbureau, dat onderzoek deed onder de honderd grootste ondernemingen, neemt Nederland hiermee wereldwijd een vijfde positie in. De stijging komt vooral voor rekening van bedrijven in de chemische sector en in de communicatie- en mediabranche.
Volgens KPMG doet de financiële wereld in toenemende mate een beroep op bedrijven om in het kader van hun investeringsbelissingen inzicht te geven in de maatschappelijke risico’s. Het adviesbureau bespeurt ook een tendens om de informatie betrouwbaarder en beter vergelijkbaar te maken. Momenteel laat één op de drie ondernemingen die een niet-financieel verslag publiceren, dit controleren door deskundigen en accountants van een externe organisatie.