Groot deel medewerkers Twitter krijgt ontslagmail
Twitter heeft de eerste ontslagmails verstuurd naar zijn medewerkers. „Vandaag is jouw laatste werkdag voor het bedrijf”, staat in het bericht. Eerder lekte al uit dat het socialmediabedrijf na de overname door miljardair Elon Musk zo’n 3700 banen wil schrappen.
De werknemers kregen al te horen dat ze bericht zouden ontvangen op hun privémail als ze werden ontslagen, en op hun werkadres als ze hun baan zouden houden. Enkele ontslagen personeelsleden melden op Twitter dat ze al door hadden dat ze geen baan meer hadden toen ze niet meer konden inloggen op hun werkmailaccount.
Onder de hashtag #Oneteam plaatsen veel medewerkers die ontslagen zijn afscheidsberichten. Maar er is ook veel onzekerheid. Zeker twee zwangere medewerkers die hun baan verloren, wisten niet direct wat dit zou betekenen voor hun zorgverzekering, zeggen betrokkenen. Twitter is in de Amerikaanse staat San Francisco ook aangeklaagd in een collectieve rechtszaak, omdat het bedrijf zich niet zou hebben gehouden aan de wettelijke termijn waarin een massaontslag moet worden aangekondigd.
In India ontslaat Twitter bijna al het personeel, meldt de zakenkrant Mint op basis van ingewijden. Twitter heeft nog niet gereageerd op vragen over het aantal ontslagen in Nederland. Eind 2021 telde Twitter in Nederland volgens gegevens van de Kamer van Koophandel vijftien medewerkers.
Veel overgebleven personeelsleden hebben de taak om nieuwe functies op Twitter te ontwikkelen om te verkopen, zodat het bedrijf minder afhankelijk wordt van advertentie-inkomsten. Een van de meest in het oog springende plannen van Musk is om 8 dollar per maand in rekening te brengen voor een verificatievinkje. Daarmee geven bedrijven en bekende personen op Twitter aan dat ze daadwerkelijk zijn wie ze beweren te zijn.
Musk verdedigde de grote ontslagronde eerder op de dag. Hij schreef in een tweet dat de omzet van het bedrijf keihard was gedaald doordat adverteerders hun campagnes op Twitter stopzetten. Hij gaf de schuld aan burgerrechtenactivisten, die bang zijn voor een toename van haatdragende berichten als Musk de gedragsregels op Twitter versoepelt. Maar tegelijkertijd zijn veel marketing- en salesmedewerkers die contact houden met adverteerders eerder al vertrokken of ontslagen na de overname door Twitter.