Vrijmoedige duiding van de actualiteit
Titel:
”Lijnen naar de eindtijd. Geschiedenis van de toekomst”
Auteur: dr. Piet Borst
Uitgeverij: Novapres, Apeldoorn, 2004
ISBN 90 6318 261 9
Pagina’s: 250
Prijs: € 16,95. Dr. Piet Borst, in het dagelijks leven actuaris, schreef het boek ”Lijnen naar de eindtijd. Geschiedenis van de toekomst” waarin hij allerlei politieke ontwikkelingen vrijmoedig duidt in het licht van de bijbelse profetieën.
Het is nuttig dat de auteur in dit boek nog eens de feiten op een rij gezet heeft met betrekking tot de geschiedenis van de staat Israël en de verschillende oorlogen en conflicten die zich sinds de stichting van deze staat in het Midden-Oosten hebben afgespeeld. We vergeten immers snel en bovendien hebben we te maken met allerlei vormen van ideologische propaganda die er niet voor terugschrikt de feiten te verdraaien, dikwijls met geen ander doel dan het antisemitisme en antizionisme te voeden. Ook over allerlei historische ontwikkelingen in de Oudheid geeft de schrijver goede informatie in kort bestek.
Het uitlegkundig (of hermeneutisch) kader van waaruit Borst de profetieën benadert, is intussen het mijne niet. Als prechiliast (dus aanhanger van de opvatting dat Christus lichamelijk present zal zijn als Koning in Jeruzalem tijdens een duizendjarig vrederijk) leest hij de profetieën als toekomstvoorspellingen in code. Een enkel voorbeeld moge duidelijk maken wat ik met deze kwalificatie bedoel.
Op blz. 202 en volgende verklaart hij de gebeurtenissen rond de eerste Golfoorlog in 1990-1991 aan de hand van een profetie van Bileam in Numeri 24:24. Daar wordt gesproken van schepen van de kust der Chittim of Kittiërs die Assur en Heber (Israël) zullen plagen (onderdrukken). Deze schepen worden ook genoemd in Daniël 11:29, 30a. Welnu, Irak is het hedendaagse Assur, de Kittiërs worden tegenwoordig Cyprioten genoemd. Op Cyprus liggen twee Britse bases die tijdens de operatie Desert Storm gebruikt werden. De profetie blijkt een zinspeling te zijn op de schepen van de Verenigde Staten die samen met de Britten Irak vernietigend wisten te treffen en in toom te houden.
Historische context
Mij komt een dergelijke omgang met de profetie eerlijk gezegd als zeer ongeloofwaardig voor. Ik denk dat op deze wijze geen recht wordt gedaan aan de eigen aard van de profetie, die in eerste instantie vanuit de historische context dient te worden uitgelegd en niet bedoelt eeuwen van tevoren een alleen voor insiders te herkennen gecodeerde reportage van gebeurtenissen te geven.
Het druist volledig in tegen mijn visie op Gods openbaring dat de Heilige Geest vele eeuwen van tevoren aan de profeet Bileam zou ingeven iets mee te delen over een situatie in de twintigste eeuw waarmee de eerste hoorders van die profetie niets hadden uit te staan. Hiertegen kan niet worden ingebracht dat toch ook over de komst en het werk van Christus eeuwen tevoren gedetailleerd is geprofeteerd. De grote daden van God in de heilsgeschiedenis zijn immers van geheel andere aard dan allerlei ontwikkelingen in de politieke constellatie van de twintigste eeuw.
Borst is zeer zeker van zijn zaak als het gaat over allerlei toekomstscenario’s, waarbij de Russen en een herleefd Romeins Rijk een grote rol spelen. Zo tracht hij bijvoorbeeld aannemelijk te maken dat de antichrist wel eens de leider van een nieuw Koerdistan zou kunnen zijn. Gelukkig weet hij nu ook weer niet alles zeker en komt als refrein het zinnetje „wij zullen zien” herhaaldelijk terug.
Gevaarlijk
Het boek van Borst ligt in de lijn van de bekende ideeën van Jenkins, LaHaye en Hal Lindsey. Spannend, boeiend, echter niet overtuigend en in zeker opzicht gevaarlijk. Wie zozeer uitgaat van een vast liggend scenario dreigt tekort te doen aan de menselijke verantwoordelijkheid en bijvoorbeeld de inzet voor een vreedzame oplossing in het Midden-Oosten bij voorbaat te ontmoedigen. Gods raad gaat over alle dingen, maar in die raad is de menselijke verantwoordelijkheid opgenomen. Dat God geschiedenis schrijft, houdt niet in dat de geschiedenis niets anders zou zijn dan de ontrolling van een tevoren opgenomen film. De wijze waarop Borst de profetie verstaat, moet leiden tot determinisme.