Nissan Ariya: forse SUV, bediening wel even wennen
Met de eerste Leaf was Nissan in 2010 een voorloper onder de elektrische auto’s. Maar daar bleef het een beetje hangen, totdat kortgeleden de Ariya aan het programma werd toegevoegd. Een kloeke SUV.
De auto maakt een forse indruk, al blijft de lengte van 4,60 meter redelijk bescheiden. De auto rolt op minimaal 19 inch wielen die worden omlijst door donkere randen die onder langs de carrosserie zijn doorgetrokken.
Een van de redenen waarom Nissan zo’n fors ogende auto kan bouwen met een niet overdreven lengte is dat het hier om een voorwielaandrijver gaat. Ook draagt de platte batterij onder de vloer bij aan een fors interieurvolume, want vijf volwassenen vinden probleemloos een plekje. Bovendien kan er voor minimaal 468 liter aan bagage worden meegenomen.
Deze instapversie beschikt over een 218 pk/300Nm leverende elektromotor die de bijna 2 ton wegende SUV goed laat presteren. Wie kiest voor de e-pedal merkt dat de auto bij gas los flink afremt en daarmee energie terugwint. Samen met de Eco-modus zorgt dat voor een haalbare actieradius van tegen de 400 kilometer.
De multilink ophanging zorgt samen met de flinke wielbasis voor een prettig rijcomfort. Het lage zwaartepunt doet daarbij ook een duit in het zakje. Nissan kiest er gelukkig voor om het interieur overzichtelijk en niet te futuristisch te maken, al moeten sommige functies nadrukkelijk gezocht worden. Ook de zogenaamde haptische knoppen midden op het dashboard worden soms onbedoeld aangeraakt.
Het forse formaat en de brede raamstijlen leveren geen optimale overzichtelijkheid op, maar dat is tegenwoordig bij veel auto’s het geval. Wie meer heeft uit te geven kan de Ariya ook kiezen met een grotere batterij. Daarnaast biedt Nissan een tweede elektromotor voor vierwielaandrijving, maar dat heeft wel invloed op de actieradius.