Hinder voor water- en wegverkeer door renovatie Haringvlietbrug
Scheepvaartverkeer heeft volgend jaar langdurig hinder van de renovatie van de Haringvlietbrug over het Haringvliet en het Hollands Diep. Schepen die hoger zijn dan 13 meter moeten zeker tot in het najaar van 2023 omvaren. In juni en juli is de brug ook afgesloten voor het wegverkeer, aldus Rijkswaterstaat.
De Haringvlietbrug krijgt een nieuwe brugklep. Dat is het beweegbare deel dat wordt gebruikt om schepen door te laten. Daarvoor moeten ook de aandrijfmechanismen worden vervangen. Vanaf 1 januari zijn vijftig mensen samen 2000 uur per week aan het lassen om de nieuwe brugklep in de zomer van 2023 te kunnen plaatsen. Als de hele renovatie klaar is wordt de brug niet meer ter plaatse bediend, maar vanuit het bedieningsgebouw bij de Volkeraksluizen.
De Haringvlietbrug is onderdeel van de snelweg A29 en verbindt de Hoeksche Waard met Goeree-Overflakkee en Noord-Brabant. De brug is in 1964 geopend en nu totaal versleten volgens Rijkswaterstaat. De brug wordt zeer intensief gebruikt door verkeer dat in de loop van de jaren ook steeds zwaarder is geworden. Per dag rijden ongeveer 66.000 voertuigen over de oeververbinding, die ruim een kilometer lang is.
Enkele jaren geleden bleek al dat de brug problemen vertoonde door slijtage. In 2021 is daarom een snelheidsbeperking ingesteld en zijn de rijbanen versmald. Op 1 januari bereikt de brug het einde van de technische levensduur en wordt hij niet meer bediend. Grotere schepen moeten vanaf die datum omvaren via het Spui, de Oude Maas en de Dordtsche Kil. Of een omweg nemen via de Goereese Sluis en de Noordzee. Dat gaat de scheepvaart veel extra tijd kosten.