Vliegtuigen Air France-KLM zaten weer net zo vol als voor corona
De vliegtuigen van luchtvaartconcern Air France-KLM zaten in het derde kwartaal vrijwel net zo vol als in dezelfde periode van 2019, nog voor de coronapandemie. De Frans-Nederlandse combinatie haalde zelfs meer binnen aan verkochte tickets en vergoedingen voor vrachtvervoer. Dat komt vooral door gestegen ticketprijzen, want de capaciteit van het bedrijf blijft nog wel flink achter, mede als gevolg van de beperkingen op Schiphol.
In de meeste regio’s was de vraag naar vluchten weer fors, maar mede doordat luchtvaartmaatschappijen minder personeel in dienst hebben, kan er minder worden gevlogen. Dat betekent dat er meer vraag naar vliegtickets is dan aanbod van stoelen en dus kon Air France-KLM zijn vliegtickets voor hogere prijzen verkopen. Daarmee werden hogere kosten voor bijvoorbeeld dure vliegtuigbrandstof en gestegen salarissen gecompenseerd. Ook was er vanuit reizigers meer vraag naar duurdere tickets in de First Class en Business Class.
Het luchtvaartconcern boekte een omzet van 8,1 miljard euro in het derde kwartaal. Daarvan was KLM met dochter Transavia goed voor 3,2 miljard euro. Zowel Air France als KLM haalde een operationele winst en ook hier was het resultaat van de Fransen groter: 570 miljoen euro om 443 miljoen euro. KLM had echter meer last van verstoringen op zijn thuisluchthaven.
Air France-KLM zette een nettowinst in de boeken van 460 miljoen euro. Het concern verwacht in het lopende kwartaal de capaciteit verder op te voeren, terwijl er dit jaar wat minder aan investeringen wordt gedaan dan eerder aangegeven. Dat geeft het bedrijf ook weer de mogelijkheid om extra af te lossen. Zo zal Air France komende maand 1 miljard euro van in totaal 3,5 miljard euro aan leningen waar de Franse overheid garant voor staat aflossen.