Brouwer AB InBev verkocht meer bier en ziet omzet stijgen
De grootste brouwer ter wereld AB InBev, van merken als Corona, Leffe en Jupiler, is in het derde kwartaal van dit jaar verder gegroeid. Dat komt doordat het bedrijf meer bier verkocht op jaarbasis. Door de ontwikkelingen verhoogt AB InBev nu de winstvooruitzichten voor dit jaar.
De opbrengsten stegen met 12,1 procent naar ruim 15 miljard dollar (omgerekend bijna 15 miljard euro). Onder meer de schommelingen in de grondstofprijzen en hogere investeringen drukten wel wat op die omzet.
De totale verkochte volumes namen toe met bijna 4 procent. Al met al is volgens de brouwer nog steeds sprake van een „sterke consumentenvraag”, ondanks dat consumenten overal in de wereld worden geconfronteerd met een flink opgelopen hoge inflatie.
Naast bier verkoopt AB InBev ook sterke dranken en seltzers, laag-alcoholische dranken op basis van bruiswater met een smaakje. Die verkochte volumes liepen terug in vergelijking met het derde kwartaal vorig jaar. De winst gecorrigeerd voor onder meer rente en belastingen groeide met 6,5 procent naar ruim 5,3 miljard dollar.
AB InBev ziet in de cijfers aanleiding om zijn verwachtingen voor de bedrijfswinst in heel dit jaar wat aan te scherpen. De ondergrens van de bandbreedte waarin het concern denkt uit te komen wordt iets opgeschroefd, van een verwachte winstgroei van 4 tot 8 procent naar 6 tot 8 procent meer winst.