Supermarktketen Jumbo boekt forse omzetgroei
De oliebollen smaakten dit jaar extra lekker voor de familie Van Eerd, eigenaar van supermarktketen Jumbo. Nadat alle kassarollen waren opgeteld, bleek de omzet vorig jaar met maar liefst 19,3 procent te zijn gegroeid tot 735 miljoen euro.
Dat heeft het bedrijf maandag bekendgemaakt. „Afgelopen weekend zijn we als familie bij elkaar gekomen om de balans op te maken. Vooral mijn vader puzzelt dan met de cijfers. Dit jaar was het erg gezellig”, aldus C. Cloosterman-van Eerd.
Autonoom stegen de inkomsten met 6,3 procent. De supermarkt lijkt zich daarmee te onttrekken aan de malaise in de sector, veroorzaakt door de prijzenslag. „De grote jongens zijn druk bezig om de kosten te verlagen. Die slag hebben wij al gemaakt, vlak voordat de supermarktoorlog uitbrak. Daar profiteren we nu van.”
Het bedrijf hanteert het concept ”iedere dag lage prijzen”. Opmerkelijk voor een prijsvechter is dat Jumbo zich wil onderscheiden met een groot assortiment en veel service.
Jumbo, dat in een recent onderzoek van marktonderzoeksbureau GfK naar voren kwam als beste supermarkt van Nederland, telt 66 winkels en is van plan dit jaar 15 nieuwe vestigingen te openen. Bij het familiebedrijf werken ruim 9000 mensen. De onderneming, die in een later stadium met de winstcijfers komt, zegt inmiddels een marktaandeel van 3,2 procent te hebben.