„Nog geen herstel advertentiemarkt”
Uitgeversconcern Wegener heeft de advertentiemarkt het afgelopen halfjaar niet zien groeien. „Het volume van de personeelsadvertenties is nu min of meer stabiel, maar de weg omhoog is nog niet ingeslagen”, zei bestuursvoorzitter J. Houwert maandag in zijn nieuwjaarstoespraak.
De advertentieomzet is de belangrijkste inkomstenbron van Wegener en daarin is volgens hem geen verbetering opgetreden. Toch zag het uitgeefconcern het bedrijfsresultaat zoals verwacht belangrijk stijgen.
Houwert ziet uit naar een nieuwe landelijke krant met regionale edities, die moet ontstaan na een fusie van enkele dagbladen van het eigen concern en een aantal titels van PCM Uitgevers. Naar zijn verwachting zullen beide uitgevers in het eerste kwartaal beslissen over het plan.
Wegener vindt de invulling van de regionale en de stedelijke edities belangrijk, aldus de bestuursvoorzitter. „Die identificatie van de lezers mag niet verloren gaan.”
Maandag werd bekend dat de tijdschriftenmarkt wel een sterk herstel laat zien. Volgens HOI-cijfers van het Instituut voor Media Auditing steeg de totale betaalde oplage van de publiekstijdschriften in het derde kwartaal van 2004 met ruim 5 procent tot 22,9 miljoen stuks. De losse verkoop groeide met 2 procent. Het aantal abonnementen pluste met zelfs 6 procent.
Het herstel van de lezersmarkt wordt breed gedragen. Het derde kwartaal betekende een hogere oplage voor zowel vrouwen- als mannenbladen, opinie- en computertijdschriften, reis- en sportmagazines en uitgaven over wonen, klussen en tuinieren.
De oplage van mannenbladen groeide het meest. De totale betaalde kernoplage in dit segment steeg met 23 procent tot 543.000. De betaalde kernoplage van de vrouwenbladen steeg met 3 procent tot 3,3 miljoen.
Bij de overige bladen blijft de titel Psychologie Magazine het heel goed doen. In het derde kwartaal steeg de betaalde kernoplage met 11 procent tot 106.000. Een andere opvallende stijger is het woonblad More than Classic, dat 14 procent pluste.
In het segment reisbladen is National Geographic Traveller een opvallende nieuwkomer. De betaalde kernoplage is 31.000.