Betonnen ‘brievenbus’ Zeesluis IJmuiden moet zout water weren
Bij de nieuwe Zeesluis IJmuiden is een bouwproject begonnen om het zoute water dat het Noordzeekanaal instroomt bij gebruik van de sluis, weer terug naar zee af te voeren. Daarmee wordt voorkomen dat zoutwater schade toebrengt aan de natuur, de land- en tuinbouw en de drinkwatervoorziening.
In het Binnenspuikanaal komt een soort ‘zoutwater-brievenbus’: een betonnen damwand waarin een opening zit op een diepte van 16 tot 23 meter beneden NAP. Omdat zout water zwaarder is dan zoet water zakt het naar de bodem en kan van daaruit door de gleuf terug naar zee stromen. Het zoete water in de bovenste waterlaag wordt tegengehouden en blijft in het Noordzeekanaal. Rijkswaterstaat noemt dit procedé ‘selectieve onttrekking’.
Bij het schutten van schepen door Zeesluis IJmuiden stroomt nu nog elke keer 10.000 ton zout het Noordzeekanaal binnen.