Economie

Geen files na invoering tolsysteem in Duitsland

De invoering van een tolsysteem voor vrachtwagens op de Duitse autosnelwegen heeft geen problemen veroorzaakt. Aan de grensovergangen ontstonden vrijdag- en zondagavond geen files van vrachtwagens, maakte de uitvoerende instantie Toll Collect bekend.

Redactie economie
3 January 2005 10:49Gewijzigd op 14 November 2020 02:03
KUFSTEIN – Vrachtwagenchauffeur Giovanni Milete uit Sicilië toont zijn tolkaartjes bij de Duits Oostenrijkse grensovergang Kiefersfelden Kufstein. Sinds zaterdag moet er voor vrachtwagens van meer dan 12 ton tol worden betaald op de Duitse autosnelwege
KUFSTEIN – Vrachtwagenchauffeur Giovanni Milete uit Sicilië toont zijn tolkaartjes bij de Duits Oostenrijkse grensovergang Kiefersfelden Kufstein. Sinds zaterdag moet er voor vrachtwagens van meer dan 12 ton tol worden betaald op de Duitse autosnelwege

Het systeem trad officieel in de oudejaarsnacht in werking, maar omdat er in het weekeinde nauwelijks vrachtverkeer op de Duiste snelwegen is toegestaan, was zondagavond de echte test. Zelfs bij grensovergangen die filegevoelig zijn, zoals die met Polen, was er toen echter geen sprake van extra drukte.

Veel vrachtwagens waren van tevoren al uitgerust met speciale tolkastjes. Andere chauffeurs hadden de nodige maatregelen getroffen en via internet de tol betaald. Verspreid over heel Duitsland staan bovendien 3700 automaten voor vrachtwagenschauffeurs waarmee de betaling kan worden afgehandeld.

Om precies middernacht 1 januari trad het satellietgestuurde systeem in werking, na zestien maanden vertraging door technische problemen. In de eerste uren dat het systeem in werking was, betrapte de politie 120 tolontduikers, onder wie 75 buitenlanders. Zij moesten ieder 75 euro boete betalen.

Het systeem kreeg het zaterdag niet echt zwaar te verduren. Er was maar weinig vrachtverkeer op de Duitse snelwegen omdat het om een officiële feestdag ging. Op zon- en feestdagen is er een rijverbod voor vrachtwagens, uitgezonderd het transport van bederfelijke goederen. Ook bij de grensovergangen en de tankstations langs de snelwegen waar chauffeurs van vrachtwagens zonder ingebouwd betaalkastje kunnen betalen, werden tot dusver geen problemen gemeld.

De tol geldt voor alle snelwegen in Duitsland en bedraagt voor vrachtwagens van meer dan 12 ton gemiddeld 12,4 eurocent per kilometer. De Nederlandse brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) schat dat de heffing Nederlandse vervoerders jaarlijks 125 miljoen euro extra gaat kosten. Verladersorganisatie EVO stelt dat de ondernemers snel met hun klanten afspraken moeten maken over de verdeling van deze kosten.

In totaal zijn 315.000 zogenoemde Maut-kastjes ingebouwd; 27.000 Nederlandse vrachtwagens rijden regelmatig door Duitsland. In 10.000 trucks moet het zogeheten Maut-kastje nog worden geïnstalleerd.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer